מדד גלובס-פרומתאוס: ירידות לישראליות בוול סטריט בפברואר

מדדי ההשוואה למדד גלובס-פרומתאוס רשמו גם הם נתונים שליליים - נאסד"ק ירד ב-1.9%, ות"א 125 ב-3.3% ■ סולאראדג' וקומפיוג'ן בלטו בעליות

מעבדות אינטק / צילום: איל יצהר
מעבדות אינטק / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בפברואר במגמת ירידה והובילו את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, לתשואה שלילית של 2.1%.

מדדי ההשוואה רשמו גם הם נתונים שליליים, כשת"א 125 הגיב לשווקים המובילים בעולם ונסחר במגמת ירידה עם תשואה חודשית שלילית של כ-3.3% ומדד נאסד"ק ירד ב-1.9%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה היכה את מדדי ההשוואה ועלה ב-0.9%, בעוד מדד ת"א ביומד איבד 3.4% מערכו ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הציג ירידה מתונה של כ-0.4% בעקבות התיקון החד בסוף החודש.

בין המניות העולות בתת המדד נמצאת סולאראדג' , שעלתה במהלך פברואר ב-39%. זאת, על רקע פרסום תוצאות כספיות לרבעון הרביעי של 2017, שעלו על התחזיות הממוצעות של האנליסטים. החברה היכתה את התחזיות עם רווח נקי למניה של 85 סנט, ובשורה העליונה רשמה הכנסות של כ-189 מיליון דולר - כ-9 מיליון דולר מעל הצפי.

מנגד, חברת סאפיינס  ממשיכה לרדת, ואיבדה 22% על רקע פגיעה משמעותית בשורת הרווח שלה ולאור הפיטורים בישראל.

מניות הביוטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בארה"ב ממשיכות לרדת, כשתת-מדד גלובס-פרומתאוס ביוטכנולוגיה ירד ב-5.9% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-5.4%.

במקביל, מדד ת"א ביומד הציג ירידות מתונות יותר ואיבד 3.4%. בלטה בתת המדד מניית קומפיוג'ן , אשר עלתה ב-33%, על רקע פרסום תוצאות כספיות לרבעון הרביעי של 2017 שעקפו את תחזיות האנליסטים.

גלובס-פרומתאוס פברואר 2018
 גלובס-פרומתאוס פברואר 2018

אינטק נגד הגדולות

אחת מהחברות הבולטות במדד גלובס-פרומתאוס היא אינטק פארמה, המפתחת גלולת אקורדיון, ושעלתה בפברואר ב-3.1%. בפרומתאוס מציינים כי החברה מתקרבת בחודשים האחרונים לנקודה מכריעה אשר צפויה לקבוע את עתידה.

לדבריהם, ייחודיות הפלטפורמה של אינטק פארמה טמונה בכך שמדובר בקפסולה המכילה מערכת העברת תרופות מקופלת ("אקורדיון"). עם הגעת הקפסולה לקיבה המערכת מתרחבת לכדי יריעה רחבה, דבר המאפשר לה להישאר בקיבה במשך זמן רב (עד כ-12 שעות). זמן השהייה הארוך נועד לפתור בעיות נפוצות בתרופות, בעיקר בעיות של מסיסות נמוכה (תרופות שדורשות זמן ארוך על מנת לשחרר את החומרים הפעילים) וכן בעיות של שחרור תנודתי של חומרים הפעילים.

בעיית תנודתיות הספיגה מוכרת במיוחד בקרב תרופות פרקינסון, וגורמת להחרפת תסמיני המחלה עקב תקופות שפל מצד אחד, בהן התרופה לא פועלת, ומנגד בזמני שיא בהן התרופות נספגות ביתר, נגרמת הפרעה מוטורית מהמינון המוגבר. תחומים נוספים הרלוונטיים לאינטק פארמה כוללים גם את תרופות השינה והקנאביואידים (תרופות מבוססות קנביס), בו החברה השלימה את שלב הניסויים הראשון, והציגה אינדיקציות מעודדות בהשוואה לתרופות אחרות מהתחום.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מציין כי "אינטק פארמה נמצאת זה כמה חודשים בתהליכי גיוס לצורך השלב השלישי בניסויים הקליניים בתרופה AP-CDLD המכוונת לשוק הפרקינסון, שהוערך בכ-4 מיליארד דולר ב-2017".

במאי 2017 פרסמה החברה חדשות מעודדות, כשהודיעה שקיבלה אישור להקטין את גודל המדגם בניסוי בכ-30% בעקבות הערכה כי סטיית התקן בניסוי תהיה קטנה מהצפוי. הקטנת המדגם הייתה צפויה להקטין את הזמן ואת ההוצאות להשלמת הניסוי. שבח מציין כי בינואר השנה הודיעה אינטק פארמה על כך שהמדגם גדל חזרה לכ-90% מגודלו המקורי, עקב שיעורי נשירה גבוהים בניסוי.

לדבריו, "הגדלת המדגם דוחה את הצפי להשלמת גיוס הנבדקים לרבעון השלישי של 2018 ואת הצפי לפרסום התוצאות לאמצע 2019 (דחייה של קרוב לשנה). השלמת תהליך הניסויים הקליניים ופרסום התוצאות מהווים נקודות מכריעות עבור החברה, שמתכננת להצטרף עם תרופת ה-AP-CDLD לשוק תרופות הפרקינסון".

להערכת מחלקת המחקר של פרומתאוס, שוק זה בעל סיכון מסחרי גבוה יחסית, בשל היותו נשלט על-ידי תרופות גנריות וקיומו של היצע טיפולים רחב.

עד כה גייסה אינטק פארמה עשרות מיליוני דולרים במספר הנפקות, בהן הנפקה פרטית אשר הניבה נטו של 27 מיליון דולר, והנפקה משנית בהיקף של כ-60 מיליון דולר. לפי הערכות האנליסטים, החברה לא תזדקק לעוד הזרמות הון עד לשלב בו היא תתחיל לרשום רווחים, או לכל הפחות תכסה את הוצאותיה, שלב שצפוי להגיע בשנת 2020.

"עם זאת, החברה היא חברה קטנה יחסית, בשוק הנשלט על-ידי חברות ענק כגון ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר, ונראה כי מקבלי ההחלטות בחברה מתכוננים לאפשרות של רכישת החברה על-ידי אחד מהשחקנים הגדולים", אומר שבח. אישוש נוסף לכך ניתן לראות בכך שהיא רשומה בנאסד"ק ובמינוי ג'פרי א. מקלר האמריקאי למנכ"ל, לאחר שנים בהן אויש התפקיד על-ידי ישראלים. בינואר הודיעה החברה על כניסתה להסכם היתכנות ואופציות עם ענקית התרופות נוברטיס, לבחינת אפשרות שימוש בגלולת האקורדיון לתרכובות המפותחות על-ידה.

"התפתחויות החודשים הקרובים, ובעיקר התקדמות בשלב השלישי בניסויים הנוגעים לתחום הפרקינסון, צפויים לשפוך אור על הפוטנציאל המלא של החברה", מסכם שבח.

מדד גלובס-פרומתאוס, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות