ועדת הרפורמות אישרה: תוקם מערכת לניוד חשבונות בנקים

עד להקמת המערכת, ייאסר על בנק לבטל הטבות בחשבון ללקוח שהודיע על מעבר לבנק אחר

בנק / צילום: איל יצהר
בנק / צילום: איל יצהר

ועדת הרפורמות בכנסת אישרה היום (ב') את החוק להקמת מערכת ניוד לחשבונות בנקים. החוק יועבר לקריאה שנייה ושלישית במליאה במסגרת חוק ההסדרים. הוועדה, בראשות ח"כ רחל עזריה, קיימה כמה דיונים במהלך החודש האחרון ובסיומם עלה החוק להצבעה.

בישיבה האחרונה, שנערכה היום במשך כמה שעות, השתתפו לפי הערכות יותר מ-30 איש, ובהם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ונציגי הבנקים. הבנקים עקבו מקרוב אחר אישור הקמת המערכת, שהם יצטרכו לממן ועלותה מוערכת ב-300-500 מיליון שקל. בישורת האחרונה של הדיונים הוחלט כי עד להקמת המערכת (תהליך שאמור לקחת שלוש שנים), הבנקים לא יוכלו לבטל הטבות בחשבון למי שמעוניין לעבור לחשבון אחר במשך שלושה חודשים. המטרה היא למנוע מצב שבו לקוח מודיע על סגירת חשבון, ועד לסיום התהליך מתבטלות הטבות בחשבונות, והוא משלם עמלות וריביות גבוהות יותר. כמו כן, בהצעה המקורית נקבע שהבנקים יצטרכו להקים את המערכת בתוך 3 שנים, כאשר ניתן יהיה לדחות את הקמתה בשנה נוספת (שתי דחיות של חצי שנה כל אחת) באישור שר האוצר ונגידת בנק ישראל. כעת הוחלט כי גם ועדת הכלכלה תצטרך לאשר דחייה כזאת.

מלבד ההחלטה להקים את המערכת, נקבע שלאחר שהמערכת תתחיל לעבוד, על הבנק יהיה להעביר את הלקוח לבנק חדש בתוך 7 ימי עסקים. בנק שלא יעמוד בלוחות הזמנים ישלם קנס של 50 אלף שקל בגין כל לקוח שלא הועבר בזמן. סנקציה זו תיכנס לתוקף שנה לאחר שהמערכת תתחיל לפעול.

הקמת מערכת ניוד בין הבנקים היא יוזמה של משרד האוצר ובנק ישראל, שאמורה להפוך את הליך המעבר בין הבנקים לפשוט וידידותי, ולהסיר חסמים ביורוקרטיים. הרקע למהלך הוא ששיעור המעבר בין הבנקים נמוך בישראל ומוערך בכ-4% בלבד. ההנחה היא שאם התהליך יהיה לדיגיטלי מהיר וידידותי, קצב מעבר הלקוחות בין הבנקים יגבר, והבנקים יפחדו לאבד את הלקוחות וישפרו את ההצעות ללקוחות. עם זאת, במערכת הבנקאית מביעים ספק שמערכת זו תביא לשיפור מהותי בניידות, כשם שהקמת מערכת דומה באנגליה לא הביא לעלייה משמעותית בשיעור הניוד.