הרבה מוניות נוסעות בין הפד לבנקים בוול סטריט - למה?

עפ"י מחקר חדש, חלה עלייה בשנים האחרונות בנסיעות של מוניות בין מטה הפד לבנקים הגדולים סביב מועדי ישיבות הנהלת הפד ■ הסיבה? עלייה בתקשורת הלא פורמלית בין עובדי הפד לעובדי הבנקים

טיימס סקוור / צילום: רויטרס
טיימס סקוור / צילום: רויטרס

מחקר חדש חשף זינוק בנסיעות של מוניות בניו-יורק סיטי בין מטה הפדרל ריזרב בעיר לבנקים הגדולים בוול סטריט סביב מועדי ישיבות הנהלת הבנק המרכזי. עורך המחקר טוען שהממצאים מצביעים על עלייה בתקשורת הלא פורמלית בין עובדי הפד לעובדים במגזר הפרטי. הפד בניו-יורק דחה בתקיפות את קביעת המחקר הזה.

המחקר נערך על ידי דיוויד פיינר, 33, דוקטורנט בבית הספר לעסקים בות באוניברסיטת שיקאגו, ופורסם על ידי בית הספר הזה.

פיינר התבסס על מערכת GPS של הממשל, על הפיקוח העירוני על מוניות ועל עוד מקורות כדי להתחקות אחרי תנועת מוניות בין כתובות הפד של ניו-יורק לבנקים גדולים. המחקר חשף עלייה בתנועת המוניות בין הכתובות הללו בשעות הצהריים והערב המאוחרות, מה שמוביל להשערה שמתרחשות פגישות לא פורמליות בין נציגי שני המגזרים, לפי מסקנותיו של פיינר. הוא מצא מספר גבוה מהרגיל של נסיעות סביב מועדי ישיבות ועדת השוק הפתוח של הפד, כאשר רוב הנסיעות התרחשו אחרי הישיבות.

"המחקר לא אומר שמשהו לא חוקי מתרחש", אמר פיינר ל"וול סטריט ג'ורנל". "אבל דפוס ההתנהגות מאותת שיש פגישות, ויש פוטנציאל להעברת מידע" בין עובדי הבנק המרכזי לאלו שבמגזר הפרטי באותם מפגשים.

דובר של הפדרל ריזרב אמר שטענות המחקר שגויות מיסודן.

"רבות מהמסקנות של המחקר מוטות ומטעות", אמר דובר הפד. "זה פשוט לא אמין לטעון שעלייה בכמה נסיעות במונית על ידי נוסעים לא ידועים בין יעדים מיושבים בצפיפות בעיר - בצמתים של עסקים, תחבורה ואירוח - מגדילים את הסיכון לתקשורת לא ראויה". הוא הוסיף שלבנק המרכזי יש תקנון חזק שמכתיב איך לנהל מגעים עם מוסדות פיננסיים.

הניתוח של פיינר מתבסס על נתונים של מוניות צהובות מהשנים 2009-2014 שסופקו על ידי הפיקוח על ענף המוניות בעיריית ניו-יורק. הוא אינו כולל מידע מחברות נסיעות משותפות או מסוגים אחרים של רכב שכור.

פיינר כותב ש"נתונים מובהקים מאוד מבחינה סטטיסטית של נסיעות מוניות צהובות בניו-יורק מאותתים שהזדמנויות להעברת מידע בין יחידים בפד של ניו-יורק ליחידים שעבדו בבנקים מסחריים עלו סביב ישיבות ועדת השוק הפתוח של הפד", שקובעת את הריבית.

"הגיאוגרפיה, העיתוי וספירת הנוסעים עולים בקנה אחד עם גידול במספר הפגישות שקשורות כבדרך אגב לפעילות של קביעת מדיניות מוניטרית", כתב פיינר. "אני מוצא מובהקות סטטיסטית גבוהה לעלייה במפגשים בפדרל ריזרב בשעת לילה מאוחרת ולמפגשים במקומות אחרים בשעת צהריים טיפוסית. זה עשוי להעיד על תקשורת לא פורמלית או דיסקרטית".

המחקר מתפרסם כאשר האינטראקציה של אנשי הפד והציבור בנוגע למידע רגיש נמצאת במעקב מוגבר. בשנה שעברה, נשיא שלוחת הפד לשעבר בריצ'מונד, ג'פרי לקר, פרש מכהונתו אחרי שהודה שהוא אישר במקרה מידע רגיש על תוכנית קניית האג"ח על ידי הבנק המרכזי לחברת מידע פיננסי, ולא דיווח על המקרה הזה. הדבר היה במסגרת חקירה רחבה יותר של חשד לדליפת מידע על שינויים בתוכנית קניית האג"ח.