רקפת רוסק-עמינח: "אין סיבה להגדיל ללקוחות את ההלוואות"

מנכ"לית לאומי מסכמת שנה טובה, שבה הרוויח הבנק 3.2 מיליארד שקל, אף שרשם צמיחה של 2.3% בלבד בתיק האשראי ■ מספר העובדים פחת ב-400 איש ב-2017, ובסך-הכול קטן מספרם בכ-3,000 ב-6 שנים ■ ראיון

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי פרסם היום (ג') תוצאות חיוביות לשנת 2017, וגם נתן "סוכריה" למשקיעים, בדמות תוכנית לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 700 מיליון שקל.

הבנק, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, הרוויח אשתקד 3.2 מיליארד שקל - עלייה של קרוב ל-14% לעומת שנת 2016. רווח זה צפוי להיות הגבוה ביותר במערכת הבנקאית, שכן בנק הפועלים מתמודד עם הפרשות של מאות מיליוני שקלים בגין התמשכות החקירה בארה"ב, המעיבה על תוצאותיו.

"בשנת 2017 כל המהלכים שעשינו התכנסו ובאו לידי ביטוי בתוצאות", אמרה ל"גלובס" רוסק-עמינח. "ההכנסות שלנו גדלות, ההוצאות קטנות וההפרשות להפסדי אשראי נותרו זניחות".

"אנחנו מאוד מרוצים מפפר"

ברבעון הרביעי הרוויח לאומי 854 מיליון שקל, המשקפים תשואה על ההון של 10.8%. לתוצאות תרם מימוש של נכס מרכזי של הבנק - הסניף המרכזי בתל-אביב, שנמכר והניב רווח של 265 מיליון שקל לפני מס.

הצמיחה בתוצאות לאומי נרשמה אף שתיק האשראי של הבנק צמח בצורה מתונה למדי. היקף התיק גדל ב-2.3% בלבד, לכ-268 מיליארד שקל. בלאומי מציינים כי בנטרול התחזקות השקל, התיק צמח ב-3.4%.

אם תיק האשראי בקושי צומח, מהיכן תצמחו?

רוסק-עמינח: "אנחנו מגדילים פעילות עם הלקוחות שלנו, וממקדים את צמיחת האשראי בתחום העסקים הקטנים, המידל-מרקט (עסקים בגודל בינוני; ע"א) וההייטק. 60%-70% מחברות ההייטק בישראל עובדות אתנו".

בשנים האחרונות תחום האשראי הצרכני נחשב למנוע צמיחה אצל הבנקים, אבל בלאומי מוטרדים מעלייה בסיכון בתחום זה. כתוצאה מכך, האשראי ללקוחות פרטיים צמח אשתקד בכ-1% בלבד, ל-38.2 מיליארד שקל.

"לאור התמשכות המגמות במשק הישראלי ברמת הצריכה הפרטית, ובעקבותיה ברמת המינוף של משקי בית, כפי שמשתקף גם בגידול בחובות הבעייתיים, ולאור החלטת הבנק שלא להגדיל את תיאבון הסיכון בסגמנט זה, נמשך גם ב-2017 הניטור ההדוק והמוגבר אחר ההתפתחויות בתיק זה", נכתב בדוח. במלים פשוטות: בלאומי נרתעים ממצב שוק האשראי הצרכני.

עוד עולה מהדוח כי הבנק הקטין את החשיפה להלוואות לרכישת רכב בכ-13% בשנת 2017, ל-2.3 מיליארד שקל.

רוסק-עמינח הסבירה את גישת הבנק בנושא האשראי הצרכני, ואמרה: "בחמש השנים האחרונות צמחנו בעשרות אחוזים בסקטור זה, ולא ראינו מקום להמשך צמיחה בקצב כזה. ניתחנו את הלקוחות ואת מצבם, ולא מצאנו שיש סיבה או צורך להגדיל להם את היקף ההלוואות".

האם אנחנו בדרך לבועה בשוק האשראי הצרכני?

"אני לא נותנת שמות של 'בועה', אבל מה שניתן לומר הוא שזה הזמן להיות זהירים יותר באשראי הצרכני. ב-2006 חשבנו כך באשראי העסקי, וכיום אנו חושבים זאת באשראי הצרכני".

מה דעתך בעניין הקמת מערכת ניוד בין בנקים, שאושרה אתמול בכנסת? בנקים רבים מבקרים את ההקמה, שתעלה למערכת הבנקאית מאות מיליוני שקלים.

"רפורמת הניוד חשובה וטובה. צריך לתת ללקוח יכולת לבחור. אני לא מוטרדת מההשקעה בהקמת המערכת, אנחנו ממילא מבצעים כל הזמן השקעות רבות כתוצאה משינויים טכנולוגיים".

מה באשר לבנק הדיגיטלי פפר? השקעתם מאות מיליוני שקלים בהקמתו. בדיעבד, זאת הייתה החלטה נכונה?

"אנחנו מאוד מרוצים מפפר. זאת אחת ההחלטות האסטרטגיות הכי נכונות שעשינו. יש לנו עשרות אלפי לקוחות, כאשר 50% גויסו מבנקים אחרים. יש לנו גם פניות לשיתופי-פעולה בחו"ל. ההתעניינות בעולם בפפר מצליחה להפתיע אותי כל פעם מחדש".

"לא גמרנו את החקירה בכל מחיר"

התוצאות החיוביות של לאומי משתקפות גם בביצועי מניית הבנק. מניית לאומי טיפסה בשנה האחרונה ביותר מ-30%, בעוד מניית הפועלים עלתה רק בכ-13%. כיום הפער בשווי השוק של הבנקים זניח, ועומד על כ-2% בלבד.

הסיבה המרכזית לפער בין שתי המניות הוא חקירות הרשויות האמריקאיות בעניין סיוע ללקוחות להעלים מס. בעוד שבנק הפועלים סובל מעננת החקירה בארה"ב, שכבר גרמה לו להפריש יותר ממיליארד שקל וצפויה להסתיים בקנס גבוה יותר משמעותית, לאומי שם הנושא מאחוריו. לאומי חתם על הסדר, ושילם קנס בגובה של 400 מיליון דולר לפני כ-3 שנים.

בעבר הייתה ביקורת על כך שרוסק-עמינח מיהרה לחתום עם האמריקאים, בעוד שבבנק הפועלים, שנוהל אז על ידי ציון קינן, שידרו שהמצב אצלם טוב יותר. ואולם, לאור התמשכות והסתבכות החקירה של הפועלים בארה"ב, נראה כי הטקטיקה של לאומי הייתה נכונה יותר.

"לא גמרנו את החקירה בכל מחיר", הודפת רוסק-עמינח את הביקורת. "זה לא נעשה במחי יד. היה ברור שצריך לנהוג בשקיפות והוגנות. זה לא נכון, ואי-אפשר לשחק עם האמריקאים", היא אומרת, ורומזת להתנהלות של בנק הפועלים בתחילת הדרך בחקירה.

תוצאות בנק לאומי 3-18
 תוצאות בנק לאומי 3-18

ירידה בחשיפת הבנק למשכנתאות

ובחזרה לדוחות הכספיים: בתחום האשראי הצרכני אמנם שמו בלאומי רגל על הברקס. מנגד, עיקר הצמיחה של לאומי אשתקד הייתה באשראי בתחום הנדל"ן, שצמח בקרוב ל-9% ל-52.5 מיליארד שקל. תיק המשכנתאות ירד ב-2% ל-77 מיליארד שקל, על רקע ירידה בביקושים ושיתוף-הפעולה שעשה הבנק אשתקד עם הראל, שבמסגרתו חלק עמו במשכנתאות חדשות.

זוהי השנה השנייה שלאומי רושם ירידה בחשיפה לשוק המשכנתאות. בסך-הכול, מאז סוף 2015 ירד התיק של הבנק ב-4.5%. השנה הסתיים שיתוף-הפעולה עם הראל, ולכן סביר כי נראה את הבנק שב וצומח בחשיפה לתחום.

השיפור ברווחי הקבוצה נעשה גם הודות להמשך תהליכי ההתייעלות בבנק. אשתקד ירדה מצבת העובדים של לאומי ביותר מ-400 משרות, כשבשש השנים האחרונות מאז שנכנסה רוסק-עמינח לתפקידה, ירדה מצבת העובדים בקרוב ל-3,000 משרות.

מהלכי ההתייעלות האגרסיביים הביאו לכך שהוצאות השכר ירדו אשתקד ב-150 מיליון שקל, אף שבבנק ישנו מנגנון "טייס אוטומטי", שמביא לגידול בשכר העובדים.

לתוצאות בלאומי תרמו גם הפרשות נמוכות להפסדי אשראי, שעמדו על 172 מיליון של בלבד - פחות מ-0.1% מהתיק. ההפרשות הנמוכות נרשמו גם בזכות ריקברי (פירעון חוב שהופרש בגינו) באשראי העסקי ללווים הגדולים, בגובה של כ-300 מיליון שקל.

מניית לאומי והפועלים
 מניית לאומי והפועלים

תוכנית רכישה עצמית הקפיצה את מניית לאומי

רק לפני שנה חזר לאומי לחלק דיבידנד למשקיעיו, ובשנה זו הספיק להגדיל את שיעור החלוקה ל-40% מהרווח. היום בישר הבנק בשורה חיובית נוספת למשקיעיו, כשהודיע על תוכנית לרכישה עצמית של מניותיו בהיקף של 700 מיליון שקל.

"תוכנית הרכישה העצמית מהווה פתרון לעודפי ההון שלנו. זה גם מעיד על האמון בבנק, לא רק במלים, אלא במעשים", אמרה מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק-עמינח, בשיחה עם "גלובס".

בשוק ההון אהבו את המהלך, ומניית הבנק עלתה היום ב-2.3% (נכון לשעות הצהריים).

התוכנית תצא לפועל ב-1 באפריל, ותהיה תקפה למשך שנה. הרכישות יתבצעו בתנאי שיחס הלימות ההון של הבנק יעמוד על 10.9% לפחות. נכון לסוף 2017 עמד יחס זה על 11.4%.

תוכנית זו מצטרפת לדיבידנד של 40% מרווחי הבנק. בגין הרבעון הרביעי יחלק לאומי דיבידנד של 342 מיליון שקל, כשסך הדיבידנד בשנת 2017 הגיע ל-969 מיליון שקל.

המהלך של לאומי ברכישה עצמית של מניות אינו טריוויאלי - בוודאי כשמדובר בבנקים בישראל, שלא נוהגים לבצע מהלכים כאלה. כמו כן, מניית לאומי אינה זולה במיוחד, ונסחרת לפי מכפיל 1 על ההון.

נראה כי בבנק בחרו במהלך לאור הצטברות של עודפי הון, כשמנגד שומר הבנק על ריסון בתחום האשראי, וצומח בצורה מתונה. כדי לא להגיע למצב שבו ההון ממשיך לגדול ולא נעשה בו שימוש - מה שעלול להביא לירידה בשיעורי הרווחיות - הוחלט על הרכישה העצמית.

כמו כן, אם המצב ישתנה ולאומי יסבול ממצוקת הון, הוא גם יוכל למכור את המניות בשוק ולעבות שוב את הונו.

"אנחנו אוהבים את המהלך של רכישת המניות. לטענת לאומי, בנק ישראל העדיף מהלך זה על פני הגדלה פרמננטית נוספת של הדיבידנד", אמר היום אלון גלזר, מנהל המחקר של לידר שוקי הון. "להערכתנו, רכישת המניות תבוצע מהר יחסית על מנת לשמור על רמת הלימות הון של לא יותר מ-11%. אנו מעריכים כי מהלך זה מצביע על רצון הבנק להמשיך להציג רווחיות גבוהה גם ב-2018".