גרנות משתלט על בזק? לא יובטח רוב לבעל השליטה

סכנה מוחשית לעסקת סיידוף: לא רק שלא יוכלו לשלוט בדירקטוריון בזק - גם הדיבידנד שעליו בנו כמקור להחזר ההשקעה יופחת

דוד גרנות, היו"ר הזמני של דירקטוריון בזק, בדרך להשתלטות על דירקטוריון בזק. בעקבות הודעת החברה היום (ד') לפיה הדירקטוריון התווה הרכב דירקטוריון שאותו הוא מתכוון להביא לאישור באסיפה כללית, המשמעות היא שאין גרעין שליטה מובטח בבזק . הדבר מעמיד בספק גדול את עסקת סיידוף, אבל יש לו השלכות רחבות הרבה יותר מכיוון שמדובר בהשתלטות שנובעת מיוזמה של גרנות שהצליח לאגד תחתיו מספר דירקטורים והצליח לאלץ בלית-ברירה את בעלת השליטה ביקום להסכים להרכב שמאיים על השליטה שלה.

קשה להבין את המשמעות מרחיקת הלכת של המהלך, אבל בפועל מה שקרה הוא שבית ההשקעות פסגות הביא לשינוי דרמטי בהרכב דירקטוריון של חברה מהגדולות במשק, באופן שמנטרל את בעלת השליטה משליטה בחברה. פסגות מחזיקה בפחות מאחוז אחד מבזק, אך הדירקטור שלה זאב וורמברנד בשיתוף-פעולה עם גרנות כרתו ברית עם שני דירקטורים חיצוניים ובשל העובדה שהדירקטוריון יגדל ל-11 דירקטורים יבטיחו שלא יהיה רוב לבעלת השליטה. הם גם רוצים לקבוע תנאי סף למינוי הדירקטורים מה שאומר שגם בעלת השליטה היום תיאלץ למנות דירקטורים בהתאם לתנאים החדשים שקובע דירקטוריון בזק לכשירותם.

ההסבר הוא כזה: בכוונת הדירקטוריון להציע לאסיפה הכללית הקרובה למנות שמונה דירקטורים, וזאת בנוסף לשלושת הדירקטורים החיצוניים המכהנים כיום בדירקטוריון החברה, באופן שהדירקטוריון ימנה בסך הכל 11 דירקטורים. שמונת המועמדים האלו יכללו: דירקטור אחד מקרב עובדי החברה, דירקטור חיצוני אחד ושני דירקטורים בלתי תלויים, אשר יבחרו ע"י דירקטוריון החברה.

לאחר קבלת המלצת ועדת המינויים, וארבעה דירקטורים "רגילים" כלומר שאינם דירקטורים חיצוניים ואינם בהכרח בלתי תלויים שיוצעו ע"י בעלת השליטה בחברה וייכללו ברשימת המועמדים המוצעים, בכפוף לבדיקת ועדת המינויים את עמידתם בקריטריונים שנקבעו כאמור.

משמעות ההחלטה היא שלבעלת השליטה גם אם יהיו ארבעה דירקטורים, לא יהיה רוב כי אי-אפשר לבנות על כך שנציג העובדים יהיה בגוש שלה. הוא פועל עצמאית ולכן לבעלת השליטה אין רוב בדירקטוריון. כמובן שגם עם נציג העובדים אין לבעלת השליטה רוב כי הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים מונעים יצירת גוש חוסם.

נראה שלא יהיה מנוס מכך שהמדינה או בית המשפט יידרשו לכך היות וכרגע גרנות משנה את הרכב הדירקטוריון מבלי שהמדינה נתנה לכך אישור. השאלה מי יפנה לבית המשפט ראשון, כיוון שיש כאן עניין קריטי עבור הבנקים שמוכרים את יורוקום בעלת השליטה בשרשור בבזק, ויש כאן עניין מהותי לעסקת סיידוף. משרד התקשורת כרגע ממתין שהעסקה תושלם ושיציגו בפניו את מבנה העסקה הסופי, אבל בינתיים התחולל שינוי דרמטי מתחת לאפו כאשר הדירקטוריון בעצמו קבע שלא יהיה בעל שליטה בבזק דרך החלטות על מבנה והרכב הדירקטוריון.

על פי הערכות, קבוצת סיידוף תיאלץ לעשות חישוב מסלול מחדש ולשקלל את השינויים במחיר שהיא מוכנה לרכוש את יורוקום. זה אומר שאו שהיא תרצה להפחית את מחיר העסקה ותיכנס למו"מ עם הבנקים על מתווה חדש, או שהיא תיקח בחשבון את הסיכון שמשרד התקשורת לא יתערב בקביעות הדירקטוריון, ואז השליטה שלה בנכס תהיה נכה.