אחרי המעבר מאד-טק לסייבר, קרוסריידר הופכת ל-Kape

בספטמבר 2014 הונפקה קרוסריידר של טדי שגיא בלונדון, ובתוך פחות משנתיים צנחה ב-70% ■ השפל הביא למינוי עידו ארליכמן למנכ"ל ולשינוי כיוון חד ■ שווי החברה עדיין נמוך ב-100 מיליון דולר משהיה בהנפקה, אבל המשבר הקיומי נותר מאחוריה

עידו ארליכמן/ צילום: שרון דרעי
עידו ארליכמן/ צילום: שרון דרעי

קרוב לשנתיים לאחר שמונה למנכ"ל קרוסריידר  (Crossrider), הנסחרת בבורסת לונדון, משלים עידו ארליכמן שלב נוסף בשינוי פניה של החברה, שתישא החל מעוד שבוע את השם Kape. ארליכמן נכנס לחברה ביוני 2016, כאשר מנייתה נסחרה בשפל של 27 סנט פאונד, כרבע מהמחיר בסוף 2014, וכעבור שלושה חודשים החלה עלייה מחודשת במחיר המניה עד ל-76 סנט פאונד נכון להיום, ושווי חברה של 150 מיליון דולר. החברה מעסיקה 300 עובדים, 50 מהם במרכז פיתוח במגדל שרונה בתל-אביב והשאר במשרדיה בלונדון, ברלין ובוקרשט.

את קרוסרייד ייסדו ב-2011 קובי מנחמי ושמואלי אחדות, כדי לפתח כלי שיסייע בפיתוח תוספים לדפדפנים. בתוך שנה וחצי השתמשו בכלי של החברה קרוב ל-15 אלף מפתחים, שהתוספים שפיתחו הורדו יותר מ-200 מיליון פעמים. בדצמבר 2012 רכש טדי שגיא את החברה ב-37 מיליון דולר, ובין מאי ליוני 2014 ביצעה החברה שלוש רכישות: Ajillion LLC, שפיתחה פלטפורמות עסקיות בענן; Definiti Media, שפיתחה רשת פרסום; ו-Reimage, שפיתחה מערכת לתיקון מערכות הפעלה.

התבססותה של החברה כרשת פרסום למובייל סייעה לה לצאת בספטמבר 2014 להנפקה בבורסת לונדון. החברה גייסה אז 75 מיליון ליש"ט לפי שווי של 250 מיליון דולר אחרי הכסף. באוקטובר 2016, לאחר כניסתו של ארליכמן לתפקיד, רכשה החברה גם את DriverAgent, חבררה שפיתחה כלי לאיתור דרייברים לא עדכניים על מחשבים ועדכונם. הרכישה האחרונה היתה במרץ שנה שעברה, של חברת ה-VPN והאבטחה CyberGhost.

"התנתקנו לחלוטין מעולמות האד-טק, והוכחנו בשנה האחרונה יכולות משמעותיות בתחום הסייבר", אומר ארליכמן. "יש לנו בקופה כ-70 מיליון דולר לצורך ביצוע עסקאות, אנחנו בוחנים מספר רכישות בתחום, ודלתנו פתוחה לכל חברה בתחום הסייבר המחפשת שותף אסטרטגי. אנחנו מתכוונים גם לגייס עובדים נוספים ולהרחיב את מרכז הפיתוח בתל-אביב".

בשיחה עם "גלובס" מסביר ארליכמן את הוויתור על תחום האד-טק בריכוזיות גוברת בשוק - בעיקר מצד גוגל ופייסבוק - שהפכה את התחום לפחות משתלם. הדוח השנתי ל-2017 יפורסם בשבוע הבא, אך בהודעה מוקדמת עליו מלפני חודש מסרה החברה כי הכנסותיה עלו מ-56.5 מיליון דולר ב-2016 ל-65.8 מיליון דולר אשתקד. ברבעון האחרון של 2017 השיקה החברה מוצר שפיתחה לניקוי מערכות הפעלה של מחשבי מקינטוש, ובסה"כ משתמשים בארבעה המוצרים שהיא מחזיקה ומפיצה 35 מיליון משתמשי מחשבים אישיים, מהם 800 אלף לקוחות משלמים.

"כשהצטרפתי לחברה קיבלתי מנדט מהדירקטוריון ומבעלי המניות להוביל שינוי אסטרטגי משמעותי, ולהוציא את ליבת הפעילות מתחום האד-טק", אומר ארליכמן. "האתגר שעמד בפנינו הוא התמקדות ביעד הצמיחה הבא, והשוק שבו הבנו שיש לנו יתרון משמעותי וערך מוסף הוא שוק הסייבר ללקוחות קצה. הידע והיכולות של החברה בתחום השיווק הדיגיטלי, איפשרו לנו לשחק תפקיד מרכזי בשוק שנמצא בצמיחה מתמדת.

"בשנתיים האחרונות ביצענו תהליכים רבים, בהם שינוי מודל ההכנסות ל-SaaS, ששיפר את איכות הרווחים ואת היכולת שלנו לצפות בדיוק רב יותר את הגידול בהכנסות. הטמענו שתי חברות שרכשנו, שהמשמעותית שבהן היא סייבר-גוסט, חברת SaaS בתחום הפרטיות הדיגיטלית. החברה הזאת היא דוגמה נהדרת לחברה מצליחה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית, אבל צמחה באופן אורגני בלבד, ללא הטמעת מודלים מתקדמים להגעה ללקוחות (User Acquistion). הטכנולוגיות והידע שלנו בתחום הזה, בקנה-מידה גלובלי, האיצו משמעותית את הצמיחה של סייבר-גוסט".

תוכנית העבודה הנוכחית של קייפ היא להמשיך לרכוש חברות המפתחות מוצרים בתשלום ללקוחות קצה, ולשפר את ההפצה שלהן. את ההחלטה לשנות את שם החברה מסביר ארליכמן בכך שהשם קרוסריידר מזוהה עם תחום האד-טק, מה שמקשה להעביר את המסר על תחומי העיסוק החדשים. לדבריו, "השקת Kape במועד הנוכחי, שבו אנחנו מממשים סינרגיות בין כל המוצרים, אינה מקרית".