מסתבר שייצוג הולם לנשים בחברות משתלם גם כלכלית

השקעה בחברות שמעניקות ייצוג הולם לנשים, נכונה לא רק מבחינה חברתית - אלא גם כלכלית ■ בשנים האחרונות מתרבים נתונים המוכיחים שהשקעה כזו מניבה תשואות גבוהות יותר ממדדי הייחוס, ובהתאם גדלים הביקוש - וההיצע - של מכשירים פיננסיים המאפשרים חשיפה לחברות שמקדמות שוויון מגדרי

אישה בעבודה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אישה בעבודה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השקעות חברתיות הוכיחו את עצמן בשנים האחרונות כמעניקות תשואה עודפת. לרגל יום האישה מופנה אור הזרקורים למניות של חברות אשר בדירקטוריונים שלהן מכהנות לפחות שלוש נשים, ומבדיקת התשואה לאורך השנים הוכח שהן זכו לתשואה עודפת. זאת המסקנה שאליה הגיעו ב-MSCI, גוף מחקר ומדדי שוק גלובלי, בהתבסס על ניתוח ביצועי המניות בין השנים 2009 ל-2015.

גם למי שמעונין להקטין את התנודתיות של תיק המניות כדאי להשקיע בחברות המקדמות שוויון מגדרי, וזאת בהתאם למסקנות המחקר, אשר בוצע על-ידי בית ההשקעות מורגן סטנלי בקרב 1,600 מניות הנסחרות בבורסות שונות בעולם. הנתונים מראים, כי אם מחלקים את המניות הנכללות במדד MSCI WORLD לשלוש קבוצות, לפי שיעור הנשים המועסקות בחברה, מזהים תשואה עודפת של כ-2% על המדד בקבוצת החברות עם ייצוג גבוה של נשים, ומצב הפוך בקבוצת החברות עם שיעור נשים נמוך בקרב עובדי החברה.

אלה רק שתי דוגמאות לשלל הנתונים האמפיריים לכך שהשקעה בחברות שבהן קיים ייצוג הולם לנשים היא נכונה לא רק משיקולי מוסר וזכויות אדם, אלא גם משיקולים פרגמטיים של רווח ותשואה.

המשקיעים המובילים בעולם ראו כי טוב, ובשנים האחרונות אנו עדים לביקוש הולך וגובר למוצרי השקעה שיאפשרו חשיפה לחברות העונות לפרמטרים של שוויון מגדרי.

הדרישה הינה חלק מהמגמה הכלל עולמית של מעבר למוצרי השקעה אחראית (ESG - Environmental, Social and Corporate Governance) - השקעות אשר לוקחות בחשבון שיקולי סביבה, חברה וממשל תאגידי, וזאת נוסף על שיקולים פיננסיים.

עד לאחרונה כמעט לא היו למשקיעים המחפשים השקעות עם ביטוי לשוויון מגדרי במה להשקיע, והם נאלצו להסתפק בהשקעה במוצרי השקעה אחראית שבהם פרמטרים לבחינת שוויון מגדרי הינם רק חלק מרשימה ארוכה של פרמטרים ערכיים אחרים.

אך לאחרונה, כפי שמכתיבים חוקי הכלכלה (ברגע שמתעורר ביקוש, כוחות השוק מספקים את המענה), התחילו גופים פיננסיים לייצר השקעות "שוויון מגדרי", שבהן ניתן להשקיע ולתת ביטוי לערך השקעתי ממוקד.

בחודשים האחרונים הונפקו בעולם מספר מוצרי השקעה חדשים ומרתקים, אשר עד כה לא זכו לתשומת-לב בתקשורת הכלכלית ובקרב המשקיעים בישראל. יום האישה הבינלאומי החל בימים אלה הוא הזדמנות טובה להציג אותם. שתי דוגמאות בולטות: הראשונה בתחום השקעות באיגרות חוב והשנייה בתחום השקעות במניות.

ביקוש של פי 20 לאג"ח שוויון מגדרי

בנובמבר 2017 הנפיקה חברת ביטוח אוסטרלית QBE אג"ח "שוויון מגדרי". כספי הגיוס בה ישמשו להשקעה באיגרות חוב של חברות בעלות מדיניות התומכת בייצוג שוויוני של נשים וגברים. הבסיס לבחירת החברות הוא חתימה על שבעת העקרונות של האו"ם להעצמת נשים (United Nations principles on Women's Empowerment) ודירוג Equileap, המגדיר 200 חברות מובילות בהיבט השוויון המגדרי מתוך 3,000 חברות ציבוריות מ-23 מדינות, בהתאם ל-19 מדדים המחולקים לארבע 4 קבוצות.

1. איזון מגדרי בקרב ההנהלה והעובדים.

2. שוויון בתגמול ואיזון בין עבודה לחיים האישיים.

3. מדיניות מקדמת שוויון מגדרי.

4. מחויבות, שקיפות ואחריות בנושא השוויון המגדרי.

האג"ח עשתה היסטוריה בכך שהייתה אג"ח "שוויון מגדרי" הראשונה הנקובה בדולרים, וזכתה לביקוש יתר של פי 20 - 8.25 מיליארד דולר על היקף כספי מגויס בסך 400 מיליון דולר. האג"ח היא צמיתה, עם אפשרות לקריאה כעבור שבע שנים וחצי, והתשואה בהנפקה נסגרה על 5.25%. גם לאחר ההנפקה זכתה האג"ח למסחר ער בשוק המשני.

86% מההנפקה גויסו ממנהלי הקרנות, 9% גויסו מבנקים, 3% הושקעו על-ידי חברות ביטוח ו-2% על-ידי משקיעים אחרים.

ככל שלחברות המקדמות נשים יהיה קל יותר לגייס מימון, כך העולם העסקי ישנה את נורמות ההתנהלות שלו.

תעודות סל שוויוניות שווייצריות

מעבר למכשירי השקעה ספציפיים, המבוססים על תזה השקעתית שלפיה שילוב נשים תורם לרווחיות החברה ולביצועיה, ניתן כעת לקבל את החשיפה לנושא גם באמצעות תעודות סל - כלי בסיסי בארגז הכלים של כל משקיע ושל כל מנהל השקעות. בדצמבר 2017 הונפקה תעודת הסל הנותנת הזדמנות להשקיע במניות של 100 החברות המובילות בייצוג נשים ובמדיניות שוויון מגדרי, מתוך ספקטרום של למעלה מ-3,000 חברות ב-23 מדינות מפותחות. התעודה נקובה בדולר, ונסחרת בבורסה בשווייץ (SIX).

מוקדם להעיד על ביצועי התעודה, בהיותה נסחרת תקופה קצרה ביותר של כחודשיים, בשוק המאופיין בתנודתיות גבוהה. בגל הירידות בשווקים בין סוף ינואר לתחילת פברואר ירדה התעודה ב-7.12%, וזאת בהשוואה לירידה של 8.85% במדד MSCI Large Cap.

אנו רואים, אפוא, שגם העולם הפיננסי מבין היום את המשמעות של השקעה בנושאים ערכיים, שיש להם, נוסף על ערך חברתי, גם ביצועים פיננסיים משופרים. כשחושבים על זה לעומק, ניתן בקלות להבין שחברות המתייחסות בשוויון לעובדיהן, המאפשרות לנשים לבוא לידי ביטוי בדרגי הניהול השונים, המאופיינות בממשל תאגידי תקין, המונעות תאונות עבודה ולא מזהמות את הסביבה, אמורות לשאת ערך גבוה יותר למשקיעים.

■ הכותבת היא סמנכ"לית ב-Social Finance Israel. ליועצת ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפיים של כל אדם.