קובי ריכטר בדרך לאקזיט באורבוטק? "אין לי תגובה בנושא"

המניה זינקה ביותר מ-1,700% מהשפל של 2008 לשווי שוק של 2.7 מיליארד דולר ■ המכירות צפויות לעבור השנה את רף המיליארד דולר

קובי ריכטר / צילום: תמר מצפי
קובי ריכטר / צילום: תמר מצפי

האם אחרי עלייה של יותר מ-1,700% במניית אורבוטק מהשפל של שנת 2008, החברה נמצאת על המדף ועשויה להימכר? לפי הערכות, קובי ריכטר, דירקטור ובעל המניות בחברה, שמחזיק ב-5.4% מהון המניות של אורבוטק, מבקש למכור את ההחזקה שלו בחברה.

ייתכן כי לצד בעלי מניות אחרים ובכירים בחברה, ריכטר מנסה לעניין גורמים העשויים להפוך לרוכשים פוטנציאליים. בתגובה לשאלת "גלובס" מסר ריכטר: "אין לי תגובה בנושא". גם מחברת אורבוטק לא נמסרה תגובה.

אורבוטק, המנוהלת על ידי אשר לוי, מפתחת טכנולוגיות לשימוש בתהליכי הייצור של מוצרי אלקטרוניקה מתקדמים. החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 2.7 מיליארד דולר, כך ששווי ההחזקה של ריכטר בחברה הוא כ-147 מיליון דולר.

ריכטר, מיליארדר ההייטק הישראלי, הוא אחד המייסדים והמשקיעים הוותיקים באורבוטק, עוד מימיה הראשונים, כשנקראה "אורבוט" (לפני שמוזגה עם אופטרוטק). ב-2009 הגדיל ריכטר את החזקתו בחברה, כשרכש מניות ב-16 מיליון דולר לפי מחיר של 10 דולר למניה, לעומת המחיר הנוכחי של 56.25 דולר. במאי 2017 הוא מכר חלק מהחזקתו תמורת כ-1.8 מיליון דולר ולפי מחיר מניה של כ-36 דולר.

נוסף על כך, לאשתו, יהודית ריכטר, יש החזקה של כ-0.9% ממניות אורבוטק. השניים ייסדו את חברת מדינול, המייצרת סטנטים רפואיים. ריכטר הוא אחיו של יו"ר החברה, יוחאי ריכטר, אף הוא בעל מניות בחברה.

אורבוטק סיכמה את 2017 עם הכנסות של 901 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 142 מיליון דולר, והיא מצפה לעקוף ב-2018 את רף מיליארד הדולר בהכנסות. בתחזית לטווח הארוך, הצפי הוא להכנסות של 1.25 מיליארד דולר ורווח נקי של 275 מיליון דולר בשנת 2020.

מניית אורבוטק
 מניית אורבוטק

"חברה עם פוטנציאל ענקי"

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, סבור כי אורבוטק כולה לא עומדת למכירה. לדבריו, "מתי שמים חברה על המדף? כשהיא מגיעה למיצוי הפוטנציאל שלה או נכנסת לקשיים. אורבוטק היא מקרה הפוך - חברה עם פוטנציאל ענקי של צמיחה, שממוצבת חזק מאוד בכל התחומים שלה ויש לה ראייה אסטרטגית של מסלול צמיחה לעוד הרבה שנים.

"החברה צומחת הרבה מעבר לשוקי היעד שלה, ומובילה בכל אחת מהנישות שבהן היא פועלת. אם ריכטר רוצה למכור את ההחזקה שלו, זה לגיטימי - אבל לדעתי, על מכירת החברה אף אחד לא מדבר"

וסצ'ונוק מציין כי מניית אורבוטק מאופיינת בתנודתיות גבוהה, משום שבין המשקיעים יש הרבה קרנות גידור כמותיות, ופחות גופים כמו פידליטי, שמחזיקים במניות בראייה ארוכת טווח (פידליטי מחזיקה כ-1.5% מאורבוטק). להערכתו, גוף מסוגו של פידליטי יכול לרכוש את החזקות ריכטר, "ויש עוד הרבה משקיעים שישמחו להיכנס למניה".