עובדי גוגל זועמים: תוכנה שפיתחו משמשת בידי הפנטגון

שיתוף-פעולה בין גוגל לפנטגון: יפתחו מערכת לפיענוח תצלומי רחפנים ■ בגוגל מבהירים כי פיתוח המערכות לא נועד לשימוש במשימות התקפיות

רחפנים / צילום: שאטרסטוק
רחפנים / צילום: שאטרסטוק

גוגל מסייעת לפנטגון לפתח בינה מלאכותית שתנתח צילומים שנלקחו באמצעות רחפנים. החברה תסייע למחלקת ההגנה של ארה"ב לזהות בתמונות רכבים ואובייקטים אחרים. שיתוף-הפעולה זכה לשם "פרויקט מייבן", וחשף אותו השבוע אתר גיזמודו.

הפרויקט הוקם באפריל 2017, ומשימתו המוצהרת היא "להאיץ את האינטגרציה בין ביג דאטה ולמידת מכונה" במחלקת ההגנה של ארה"ב. המשימה הראשונה של הפרויקט הייתה לסייע לפנטגון לעבד את הכמות העצומה של סרטוני וידאו שנאספו באופן יומיומי באמצעות רחפנים, כי האנליסטים האנושיים לא הצליחו לעמוד בקצב. לפי הדיווח, מחלקת ההגנה משתפת פעולה עם מומחים בבינה מלאכותית מהתעשייה והאקדמיה ולפי וול סטריט ג'ורנל, הוציאה בסך הכל 7.4 מיליארד דולר על תחום הבינה מלאכותית ב-2017.

שיתוף-הפעולה בין גוגל לפנטגון הוא צעד שנוי במחלוקת בקרב עובדי החברה. בשבוע שעבר כשהחברה חלקה מידע על הפרויקט ברשימת תפוצת האימייל הפנימית שלה, הדבר עורר דיון נרחב. חלק מהעובדים התרעמו על כך שגוגל תציע משאבים לצבא לטובת טכנולוגיית בילוש הנוגעת למבצעים עם רחפנים, ואחרים טענו שהפרויקט מעלה שאלות אתיות על ההתפתחות והשימוש בלמידת מכונה. גוגל אמרה כי מעורבותה בפרויקט לא נוגעת לשימושים בשדה הקרב.

דובר מטעם גוגל מסר לגיזמודו, "הטכנולוגיה תסמן תמונות מסוימות ותעביר אותן לביקורת אנושית, והיא מיועדת למטרות לא התקפיות בלבד. שימוש צבאי בלמידת מכונה מעלה דאגות באופן טבעי. אנחנו דנים בנושא החשוב הזה באופן פנימי וממשיכים לפתח מדיניות וכללים סביב הפיתוח והשימוש בטכנולוגיות למידת מכונה".