מתרחב המשבר הפוליטי - עמימות בנוגע לפשרה

אמש נפגש נתניהו עם ראשי הסיעות החרדיות ■ לא ברור אם נמצא פתרון למשבר ■ העננה המרחפת: האם נתניהו באמת רוצה פשרה?

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

אתמול בלילה נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי הסיעות החרדיות בניסיון למצוא פתרון למשבר חוק הגיוס. בסיום הפגישה נשלחה הודעה לכתבים, ממנה לא ניתן היה להבין אם נמצא פתרון או לא.

בעוד ראש הממשלה ממשיך להצהיר באופן פומבי שהוא מעוניין למשוך את הממשלה עד לנובמבר 2019, בהודעה שנשלחה נכתב כי הוא מצפה מהשר משה כחלון וכל סיעתו לתמוך בחוק שיוסכם עם החרדים בשלוש קריאות. עוד נאמר בהודעה כי השר אביגדור ליברמן יתבקש להתחייב פומבית לאפשר למהלך חוק הגיוס לעבור, כלומר לכל הפחות לא להצביע נגד החוק, אלא ככל הנראה רק להימנע בשעה שתיערך ההצבעה בכנסת.

המשמעות של הודעת נתניהו היא דחיקת ישראל ביתנו וכולנו לפינה ללא מוצא. חוק הגיוס, כפי שהחרדים מבקשים, אינו מקובל על ישראל ביתנו וכולנו, והתובנה העולה מהודעת לשכת ראש הממשלה היא שהתפרקות הממשלה ויציאה לבחירות קרובה יותר מתמיד.

בנוסף, בשעת לילה מאוחרת הודיעה השרה איילת שקד כי ישיבת ועדת שרים לחקיקה, שהייתה קבועה להיום בבוקר, תידחה ליום שני, וזאת כדי לנסות להגיע לנוסח מוסכם על חוק גיוס.

יצוין כי כל הצדדים לוויכוח הפוליטי הנוכחי מודעים לכך שחוק הגיוס אינו הסיבה האמיתית למשבר. החוק לא חייב לעבור שלוש קריאות לפני חודש אוגוסט, ומנגד, חוק התקציב, עליו אמורים היו להצביע בימים הקרובים, לא חייב לעבור בקריאות שנייה ושלישית לפני 31 בדצמבר 2018.