כבל: בחירות לא יביאו לביטול ועדת החקירה בנושא האשראי

בישיבת הפתיחה של הוועדה הבטיח ח"כ כבל: "לא אהסס ללכת על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. בכנסת ישראל יש קונצנזוס מקיר לקיר לטיפול בנושא הזה"

איתן כבל / שלומי יוסף
איתן כבל / שלומי יוסף

ח"כ איתן כבל מאיים כי ועדת החקירה הפרלמנטרית לגבי האשראי ללווים הגדולים עשויה להפוך לוועדת חקירה ממלכתית. "אם חלילה נמצא עצמנו במצב שבו אנו נדע מראש שלפי שיתוף-הפעולה או אי שיתוף-הפעולה, בין אם ברמה אישית או ברמת החומרים שיועברו, לא אהסס ללכת על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. בכנסת ישראל יש קונצנזוס מקיר לקיר לטיפול בנושא הזה", אמר כבל הבוקר (א') בפתיחת הישיבה הראשונה של הוועדה. הישיבה הראשונה תתמקד בשמיעת עמדתם של הארגונים החברתיים בנושא, ועדיין לא צפויים להופיע בה בנקאים.

כבל ציין כי גם אם הכנסת תתפזר, הדבר לא יביא לביטול הוועדה: "יש כאלה שמתפללים באדיקות שהכנסת תתפזר, ולו רק כדי שוועדת החקירה תתפזר. אבל אני מודיע לכם כי גם אם הכנסת תתפזר לא תיעלמנה השאלות שמונחות לפתחנו, והן צריכות לקבל תשובות. אני משוכנע שבמידת הצורך, גם בכנסת הבאה יימצאו הכוחות בתוך הבית להקים את ועדת החקירה מחדש, אם אפילו לדלג ולהקים ישר ועדת חקירה ממלכתית", אמר.

כבל התייחס בדבריו גם לקושי לגייס יועצים לוועדה, מה שהוביל לעיכוב ביציאת הוועדה לדרך: "המשימה הייתה קשה מאד. המציאות המתקיימת כיום היא שאין כמעט אדם בעל משמעות בכלכלה הישראלית, שאיננו בדרך כזו או אחרת מצא עצמו בניגוד עניינים מול הבנקים. רצינו לעשות את המאמצים כדי שניגוד העניינים לא יתקיים". 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין מהמחנה הציוני, שהייתה ממקימי הוועדה, אמרה: "כשעמדתי על בימת המליאה לפני שנה בדיוק ודרשתי להקים ועדת חקירה פרלמנטרית, ידעתי מהן הסיבות הענייניות והמקצועיות שעומדות בבסיס דרישתי, אבל לא הערכתי את הביורוקרטיה שהתפתחה לימים וכמעט הכשילה את הקמת הוועדה".

עוד אמרה נחמיאס-ורבין: "מעולם לא עסקה הכנסת במאמץ לרדת לתעשייה מורכבת כל-כך ובניסיון להגיע לברור התהליכים והסוגיות שעצרו מבעד הבנקים מפנייה לבית המשפט כשכבר ידעו שנים מה מצבו של איש העסקים רב-הזרועות, כשידעו שהוא על-פי תהום שנים, ובכל זאת הייתה זאת רשות המסים שאמרה עד כאן (הכוונה היא לאליעזר פישמן- ע.א). מטרת הוועדה אינה בחיפוש אשמים, אלא להבין סופסוף מהם כשלי המערכת, מה כבר תוקן ככל שאכן תוקן, ומה לא".

ח"כ רועי פולקמן מכולנו ציין בדבריו כי הוועדה צריכה לבחון דברים רחבים יותר כגון הריכוזיות של תחום ראיית החשבון. "צריך לבדוק מה קורה במשק הישראלי, כדי שלא תהיה הטיה של ריכוז גדול בתחומים שונים כולל הקצאת אשראי. סוגיה נוספת שצריכה להיבדק היא פירמת ראיית חשבון בישראל- יש כשל מטורף בנושא הזה. לכל מערכת האשראי יש אותה פירמת רואי חשבון כולל לחברות הגדולות. זו דוגמה למחדל. שוק ראיית החשבון הוא בריכוזיות יתר, וגם הלווים הגדולים וגם נותני האשראי באותן פירמות".