אחרי שנים של החמרה: בנק ישראל מקל בדרישות ההון לבנקים

הבנקים יוכלו להפחית את ההון המרותק למשכנתאות במינוף גבוה ההקלה תוזיל את עלות המשכנתא בעיקר לרוכשי דירה ראשונה

חדוה בר / צילום: תמר מצפי
חדוה בר / צילום: תמר מצפי

על רקע עודפי ההון שצברו הבנקים בשנתיים האחרונות והצטננות שוק המשכנתאות, בנק ישראל משחרר קצת את החגורה ומודיע על הקלה מסוימת בדרישות ההון לבנקים בתחום המשכנתאות. ההקלה מתייחסת למשכנתאות במינוף גבוה, עם יחס LTV של 60-75% (כלומר שהיקף המשכנתא מהווה 60-75% משווי הנכס).

כיום במשכנתאות מסוג זה, ההון שהבנק עצמו צריך לרתק מול המשכנתא הוא במשקולת של 75% מדרישות ההון הרגילות, ואילו כעת הוא מפחית את המשקולת ל-60%. המשמעות היא שהבנק יצטרכו לרתק פחות הון אל מול מתן משכנתאות שכאלה, והציפייה היא שהבנק יוכל להוזיל את המשכנתאות מסוג זה בעקבות זה.

זו למעשה הקלה ראשונה של בנק ישראל בתחום המשכנתאות, לאחר שבשש השנים האחרונות הוא קבע שורה של הוראות רגולטוריות שמטרתן הייתה לצנן את שוק המשכנתאות. לעומת זאת שנת 2017 התאפיינה בירידה בביקושים למשכנתאות, ובעלייה בכריות ההון של הבנקים, מה שאפשר לבנק ישראל ללכת בכיוון ההפוך ולבצע הפעם הקלה.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר מסרה היום כי "הצעד בתחום המשכנתאות נועד לסייע ללקוחות שיש להם יכולת החזר אולם ההון העצמי שצברו אינו מאפשר להם לרכוש את הדירה בשיעור מימון הנמוך מ-60%. הפחתת דרישות ההון מהבנקים תאפשר לחלק מהלקוחות לרכוש דירה עם הון עצמי יותר נמוך בפועל, וללקוחות שנטלו הלוואה צרכנית משלימה מבנקים או ממלווים חוץ בנקאיים - ליטול אותה כמשכנתא, שהנה זולה יותר לרכישת דירה".

לפי נתוני הפיקוח על הבנקים, כרבע מהלקוחות נוטלים משכנתא בגובה של 60% או יותר משווי הדירה, מתוכם כ- 10% מהלקוחות נוטלים משכנתא בשיעור מימון של 55%-60% משווי הדירה, רובם רוכשי דירה ראשונה (וחלק נמוך יחסית הם משפרי דיור). בבנק ישראל מציינים כי ככל הנראה לפחות לחלקם ההקלה תהיה רלוונטית והם יוכלו מעתה לקבל ביתר קלות משכנתא בשיעור מימון גבוה מ-60%.

עוד מציינים בבנק ישראל כי ההקלה בדרישות ההון תואמת את מגמת הרגולציה הבינלאומית, שבאה לביטוי בהנחיות הסופיות של כללי "באזל 4" הכוללות בין היתר הקטנה בדרישות לריתוק ההון בגין משכנתאות. "יודגש, שגם לאחר התיקון כאמור, דרישות ההון של הפיקוח על הבנקים בישראל כנגד משכנתאות יהיו מחמירות משמעותית מאלה הקיימות בעולם", מציינים בבנק ישראל.