אקזיט ענק: קוג'נטיקס של קרן אקסלמד נמכרה ב-240 מ' ד'

קרן אקסלמד הישראלית רכשה את חברת הביומד האמריקאית לפני שנה וחצי ■ מאז עלה מחיר מניית קוג'נטיקס ב-220% ■ הרוכשת היא חברת אורולוגיה קנדית

הצלחה לקרן אקסלמד הישראלית שבשליטת ד"ר אורי גייגר וארקין החזקות: חברת קוג'נטיקס שבה מחזיקה הקרן 26.7%, תימכר ב-242 מיליון דולר לחברת האורולוגיה הקנדית Laborie. מחיר מניית קוג'נטיקס בעסקה הוא 3.85 דולר, זאת לעומת מחיר של 1.2 דולר כשקרן אקסלמד הודיעה על רכישת חלקה בחברה בסוף 2016. הדבר משקף לאקסלמד רווח של 220% על ההשקעה תוך כשנה וחצי. קוג'נטיקס נסחרת היום לפי שווי של 205 מיליון דולר ובמחיר מניה של 3.37 דולר, כך שמחיר הרכישה מהווה פרמיה של כ-14% על מחיר המניה בשוק.

המשקיעים של קוגניטיקס
 המשקיעים של קוגניטיקס

הרוכשת, לבורי, היא חברה פרטית בתחום האורולוגיה שנמצאת בבעלות קרן ההשקעות של משפחת ולנברג השוודית (ממנה הגיע גם חסיד אומות העולם ראול ולנברג). היום משפחת ולנברג היא אחת המשפחות החזקות ביותר בכלכלה השוודית, והיא, בין היתר, הבעלים של החברות וולוו וסאאב.

לבורי מתמחה כאמור בתחום האורולוגיה, והיא מוכרת מוצרים כגון סורקי אולטרסאונד לתחום האורולוגיה וכן אנדוסקופים מסוגים שונים.

משקיע נוסף בחברה הוא האמריקאי-ישראלי לואיס פל, הזכור כמשקיע פרטי מוביל בחברות מכשור רפואי ישראליות בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. פל מחזיק 33% בחברה, זאת לאחר שהמיר חוב של החברה אליו למניות במסגרת אותה עסקה שבה ביצעה אקסלמד את השקעתה.

"השקענו יותר בשיווק"

לדברי ד"ר אורי גייגר, שותף מנהל באקסלמד ומי שהוביל את עסקת הרכישה ולאחר מכן את עסקת המכירה, "בעת רכישתה לפני כשנה בידי אקסלמד, היו לקוג'נטיקס שני מוצרים בשוק (מוצר לגירוי חשמלי של השלפוחית לטיפול בשלפוחית רגיזה, וכן אנדוסקופ סטרילי לאורולוגיה). היא רשמה הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, אך היה לה חוב של 25 מיליון דולר ללואיס פל. בעסקה המשולבת, השקיעה אקסלמד 25 מיליון דולר בחברה ופל המיר את החוב למניות. לאחר ביצוע העסקה, עוד לפני שרכשנו חברות נוספות, ניצלנו את היעדר החוב כדי להשקיע יותר בשיווק. הגדלנו את צוות המכירות בארה"ב מ-40 איש ל-55, והוספנו עוד 10 אנשי מכירות באירופה. החברה כבר החלה לצמוח באופן אורגני.

"באותה התקופה, המוצר המרכזי לגירוי השלפוחית היה תחת איום של מוצר דומה ששווק על-ידי ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק. קוג'נטיקס, בעזרת ההשקעה שלנו, נלחמה בחזרה ובסופו של דבר פיטרה מדטרוניק את כל אנשי המכירות שלה בתחום ולמעשה ויתרה על התחרות".

במקביל, נציין, חוסלה פעילות שהייתה לחברה בתחום האף-אוזן-גרון, והיא מוקדה בצורה ברורה יותר באורולוגיה. לאחר שהמיקוד והגדלת ההשקעה בשיווק החזירו את החברה לצמיחה, החלו הרכישות וקוג'נטיקס קנתה חברה צרפתית בתחום הסטנטים האורולוגים; וחברה בריטית ששיווקה מגוון מוצרים אורולוגיים לשוק הבריטי ואיפשרה לקוג'נטיקס לתפוס אחיזה בשוק זה.

באוקטובר 2017 רכשה קוג'נטיקס גם את חברת Vensica הישראלית בסכום של 8 מיליון דולר. וונסיקה פיתחה מכשיר שמשפר את החדירה של תרופות לדופן שלפוחית השתן באמצעות אולטרסאונד, והמוצר שלה עדיין אינו נמצא בשוק.

המוצר דומה במטרותיו למוצר של חברת יורוג'ן הבורסאית, שגם היא מוחזקת בחלקה על-ידי מורי ארקין. שתי החברות מפתחות טכנולוגיות לשיפור הספיגה של תרופות נגד סרטן, ושל בוטוקס לתוך דופן שלפוחית השתן.

יורוג'ן עושה זאת באמצעות האטת קצב הסילוק של התרופה משלפוחית השתן, ואילו וונסיקה, היום חלק מיורוג'ן, עושה זאת באמצעות גירוי הדופן באמצעות אולטרסאונד כדי שתקלוט את התרופות באופן יותר מוצלח. 

האקזיטים של מורי ארקין
 האקזיטים של מורי ארקין

מקיפאון בהכנסות לצמיחה משמעותית

קשה שלא להשוות בין השווי שבו רכשה קוג'נטיקס את וונסיקה לבין השווי של יורוג'ן בנאסד"ק (868 מיליון דולר, או בקיצור - פי 100). "היינו במו"מ להכניס לקוג'נטיקס שתי חברות ישראליות נוספות, אולם החברות הישראליות העריכו את שוויין כגבוה משמעותית יותר מכפי שאנחנו ראינו לנכון לשלם", אמר היום גייגר ל"גלובס". "בסופו של דבר אני שמח שזה לא קרה כי היינו מידללים".

רכישות אלו הביאו את החברה לצמיחה של 16% ברבעון הרביעי של 2017, זאת לעומת קיפאון בהכנסות בתקופה שקדמה לרכישה. החברה נתנה תחזית לצמיחה של 18%-20% בשנת 2018, כאשר ההכנסות ב-2017 עמדו על 56.3 מיליון דולר. החברה טרם פרסמה נתוני רווחיות לרבעון הרביעי ול-2017 כולה, אולם גייגר מציין כי היא רווחית. כעת היא צפויה להימחק מן המסחר בארה"ב ולעבור לידיה הפרטיות של לבורי.

המודל הייחודי של קרן אקסלמד: רוכשת חברות שאינן צומחות, משלבת טכנולוגיות ישראליות - ועושה אקזיט

קרן אקסלמד הוקמה ב-2009 על-ידי ד"ר אורי גייגר וחברת ארקין החזקות של מורי ארקין, כאשר משקיע העוגן בתחילת הדרך היה ארקין החזקות, ועם הזמן הצטרפו משקיעים רבים נוספים. בין המשקיעים המוסדיים נמצאים בתי ההשקעות מגדל, מנורה וילין לפידות. משקיע פרטי גדול בקרן הוא וינסט צ'נגוויז. "אני לא מתחבר לבכיינות הישראלית לגבי השקעה של מוסדיים בהייטק", אומר גייגר, "כאשר ההצעה מתאימה, הם משקיעים".

החברה פועלת במודל הייחודי של רכישת פלטפורמות בארה"ב והוספת טכנולוגיות על גביהן. כך, הקרן רוכשת החזקת רוב בחברות אמריקאיות, לפעמים פרטיות אך לרוב נסחרות, בעלות נוכחות בשוק האמריקאי. היא בוחרת חברות שרושמות הכנסות בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים אך אינן צומחות. על-ידי שילוב של טכנולוגיות חדשות בסל המוצרים של החברה האמריקאית, לעיתים טכנולוגיות ישראליות מבטיחות, משיבה אקסלמד את החברה למסלול של צמיחה. כך, למשל, מאז כניסתה של אקסלמד כמשקיעה בחברה, קוג'נטיקס רכשה שלוש טכנולוגיות נוספות - ביניהן את זו של החברה הישראלית Vensica. לאחר שאקסלמד מוסיפה ערך "חלום" לחברה ומשיבה אותה לדרך של צמיחה - היא מוכרת אותה.

המודל זכה להצלחה מסויימת בחברת OIS בתחום רפואת העיניים שרכשה את חברת Medivision הישראלית ונמכרה שנתיים לאחר מכן; ולהצלחה קצת יותר גדולה עם מכירת חברת אנדוצ'וייס האמריקאית לבוסטון סיינטיפיק האמריקאית בתשואה של פי 2 על ההשקעה. זאת לאחר שמוזגה לתוכה פעילות חברת פיר מדיקל הישראלית. עם זאת, קוג'נטיקס היא הדוגמה הטובה ביותר להצלחת המודל עד היום מבחינת התשואה על ההשקעה.

"כרגע אין לנו פלטפורמה נסחרת נוספת", אומר גייגר, "אבל כנראה תהיה כזו תוך כמה שבועות. אנחנו כרגע במו"מ עם שתי חברות, האחת נסחרת והשנייה פרטית. אחת הפעילויות הללו תהיה בתחום של רפואת השיניים, אליו נכנסנו לאחר שראינו שישראל היא מעצמה בתחום וכי יש כאן פעילות רפואת שיניים כמעט בהיקף של כל יתר פעילות המכשור הרפואי. יש לנו כבר שמונה חברות שמעוניינות להיכנס לפלטפורמת המכירות שלנו לשוק האמריקאי בתחום רפואת השיניים, כולל חברות שיש להן מכירות בהיקפים נאים, אבל אף אחת מהן עדיין לא הצליחה לפצח את השוק האמריקאי".

בתחום של ההשקעות הנקודתיות השקיעה אקסלמד לאחרונה בחברה בשם Cynerio בתחום הגנת הסייבר על בתי חולים, שהוקמה על-ידי יוצאי 8200. "אנחנו מעריכים שחלק ניכר מן החברות שבהן נשקיע בעתיד הקרוב באופן נקודתי ולא כחלק מפלטפורמה, יהיו חברות בתחום התוכנה לעולם הבריאות והרפואה הדיגיטלית, משום שהשקעות נקודתיות בתחום המכשור הרפואי (לעומת השקעות פלטפורמה), מתקשות היום להניב הצלחה", אומר גייגר. "עם זאת, אנחנו לא ניכנס לתחום המכשירים לאיכות חיים. נתמקד בתחום הבריאות".