כן, זה גם מכין קפה: השדרוג של מוצרי הצריכה המסורתיים

מוצרי הצריכה המשעממים של פעם, משואב האבק ועד למכונת הקפה, השתדרגו פלאים בעידן הטכנולוגי הנוכחי ■ 4 דוגמאות בולטות שראינו החודש

המושג "מוצרי צריכה ביתיים" התייחס פעם בעיקר למוצרים "לבנים" כמו מכונות כביסה, מקררים, או מכשירי חשמל למטבח. בקיצור, למוצרים חד-תכליתיים ודי משעממים. אלא שבעידן הסמארטפון, נראה שהקהל של היום מחפש קישוריות, חיבור לסביבה ושימושים יוצאי דופן למוצרים קיימים. המגמה הזו בלטה היטב בתערוכות בינלאומיות למוצרים ביתיים, שהתקיימו החודש בשיקאגו ובשנגחאי.

מכונת הקפה שמדברת

הקפה הטיפוסי בארצות הברית הוא משקה דלוח למדי, אבל זה לא מפריע לאמריקאים להשקיע הון במכונות קפה אולטרה-מתחכמות, שכוללות בתוכן את כל החידושים האחרונים מעולם המחשוב והתקשורת. דוגמה טובה היא מכונת הקפה האוטומטית של המותג Gourmia, שנחשפה בתערוכה בשיקאגו.

המכונה מייצרת קפה בשיטת הקנקן הנפוצה, עם קיבולת לכעשר כוסות קפה, אבל במפרט שלה ניתן למצוא תמיכה קולית אופנתית בסייענים החכמים מבית גוגל (אסיסטנט) ואמזון (אלקסה). היא יודעת לזהות את המשתמש על פי קולו, ולומדת את ההעדפות שלו בקפה. פקודה קולית כמו "הכן לי את הקפה הרגיל שלי", שמוקראת אל המיקרופונים של הבית החכם, שולחת את המכונה להכין קפה על פי ההעדפות האישיות עוד לפני שיוצאים מהמיטה.

המכונה עצמה מכילה מנגנון מזיגה סיבובי, עם בקרה מדויקת על התזמון והטמפרטורה של השריית התערובת, והחברה טוענת שהיא מכינה קפה ברמה של בריסטה מקצועי. המחיר: 200 דולר.

שואב עם ניווט אוטונומי

שואבי האבק הרובוטיים אומצו בחום בידי חובבי חידושים וטכנולוגיה, ולפיכך אין זה מפתיע שהתחום הזה שואב לתוכו את מיטב הטכנולוגיות מעולם הרובוטיקה, ראיית המכונה והבינה המלאכותית. הסינים גילו את השוק הזה בשנים האחרונות, ומאמצים כיום חידושים בקצב מהיר במקביל לחיתוך המחירים.

דוגמה אחת, שהושקה רשמית בתערוכת AWE בשנגחאי, היא הדגם החדש A8 של חברת ILife. השואב הזה כולל מצלמה פנורמית באיכות HD עם תצפית ל-360 מעלות, בדומה לכלי רכב אוטונומיים, שממפה את המרחב כדי ליצור מפת תנועה וניווט עם פרספקטיבה מדויקת. כתוצאה מכך הרובוט מסוגל לקבוע לעצמו מסלול ניווט אופטימלי ומשתנה על רצפת הבית, ולא רק לנוע בצורה אקראית או בהתאם לתכנות מראש כמו בדגמים מוקדמים.

על העיבוד וקביעת המסלול אחראים שני מעבדים נפרדים ואלגוריתם גרפי ייעודי. המכשיר גם "זוכר" את שלב ההתקדמות שבו הפסיק, וממשיך בדיוק ממנו לאחר שסיים את מחזור הטעינה האוטומטי שלו במטען הקיר. פרט לכך זהו גם שואב עם מנגנון ציקלוני, מברשות צד לאיסוף לכלוך בפינות אפשרות להחלפת מברשות, וגם הוא תומך בפקודות קוליות. השואב נמכר החל מהחודש בעלי אקספרס ב-300 דולר.

שולחן צד חכם

המושג "ריהוט חכם" התייחס עד לפני כמה שנים לרהיטים ששילבו אלמנטים יוצאי דופן של עיצוב או ניצול מיטבי של החלל. אבל בעידן האינטרנט של הדברים, הביטוי מתייחס לריהוט שלתוכו מובנות יכולות קישוריות ועיבוד, שהופכות אותו לחלק בלתי נפרד מהבית החכם.

דוגמה אחת היא שולחן הצד Sobro שהוצג בשיקאגו. הגימיק המרכזי ברהיט הקומפקטי הוא משטח מובנה לטעינה אלחוטית של טלפונים סלולריים, שמוטמע ללא סימן או בליטה במשטח העליון של השולחן וטוען אוטומטית כל טלפון שמונח עליו.

במיקום חבוי מהעין אפשר למצוא רמקולים, ובאמצעות קישוריות WiFi ובלוטות' אפשר לנגן מוזיקה ממקורות חיצוניים או להשמיע תחנות רדיו אינטרנטיות. בפינה חבויה של השולחן נמצא מערך שקעים לחיבור כבלי USB ויציאת חשמל, ובתוך הרהיט מובנים גופי תאורה סמויים בטכנולוגיית LED, שמופעלים באמצעות חיישן תנועה ויכולים לשמש כמנורת לילה או כאמצעי ליקיצה שקטה וטבעית, שמדמה זריחת שמש. לא מפנק מספיק? בתחתית השולחן תמצאו גם מגירה מקררת לאחסון משקאות. המוצר החל את דרכו בקמפיין גיוס המונים באינדיגוגו, ואמור לצאת השנה לחנויות ולעלות כ-900 דולר.

משרת אישי נייד

חזון המדע הבדיוני הוותיק של רובוטים אישיים דמויי אדם, שיכולים לסייע בפעולות היומיום, עדיין לא באמת התממש (למרות נסיונות בכיוון כמו Pepper היפני). אלא שחברת סגווי רובוטיקס, שפיתחה את הסגווי הידוע, עושה צעד גדול בכיוון עם Loomo, שהיא מכנה "הסייען הרובוטי הראשון בעולם".

הייעוד העיקרי של המכשיר הוא לשמש אמצעי תחבורה אישי וחשמלי, עם יכולת איזון עצמית בנוסח מכשירי ההוברבורד למיניהם. הוא מסוגל לנוע במהירות של עד 17 קילומטר לשעה ולנסוע 30 קילומטר בטעינה יחידה של הסוללה. בנוסף הוא מציע מצב רובוטי עצמאי, שמזהה את בעליו באמצעות מצלמה מתוחכמת ונוסע בעקבותיו אוטומטית תוך שהוא מתאים את עצמו לקצב ההליכה, נושא חפצים ומתעד התרחשויות בווידאו.

לרובוט יש גם "אוצר מילים" שבאמצעותו הוא מתקשר עם בעליו, במקביל לפקודות קוליות ולזיהוי מחוות, והוא מסוגל להביע "רגשות" בהתאם לקונטקסט. לחלופין ניתן לשלוט מרחוק בכלי באמצעות סמארטפון, לצפות בנעשה "מבעד לעיניו" ולדבר עם הסביבה דרך הרמקולים המובנים. החברה מתכוונת להשיק את הרובוט עם סט בסיסי של ביצועים, ולשדרג אותם בהמשך באמצעות עדכון מרחוק. החודש הושק הקמפיין של Loomo באינדיגוגו, והמזמינים המוקדמים יוכלו לרכוש אותו ב-1,300 דולר.