רוצים לדעת מתי המניות שוב ייפלו? תסתכלו על מחיר הביטקוין

המטבע הדיגיטלי התנודתי הפך עבור חלק מהמשקיעים סמן להתלהבות ספקולטיבית, שתתבטא גם בכיוון השווקים ■ לפי התיזה, אם המניות מתקרבות לירידה נוספת, הביטקוין ייפול קודם - ובחדות

ביטקוין / איור: רויטרס - Dado Ruvic
ביטקוין / איור: רויטרס - Dado Ruvic

כמה סוחרים אומרים שהם החלו להקדיש תשומת לב למטבע הדיגיטלי התנודתי מאוד, אחרי שהוא ספג ירידה חדה בערך חודש לפני הירידות בשוק המניות העולמי. מחיר הביטקוין נחתך בערך בחצי מהשיא שלו בשלהי דצמבר, שהיה קרוב ל-20,000 דולר, אחרי גאות ספקולטיבית. בעקבות זאת נרשמה ירידה ראשונה של 10% במדד S&P 500 מזה שנתיים, שהחלה בתחילת ינואר. לאחרונה, גם שוק המניות וגם הביטקוין הם תנודתיים.

כמה משקיעים אומרים שהתנועה המתואמת של שני אלה מאותתת כי הביטקוין הוא ברומטר לסנטימנט המשקיעים, שבסופו של דבר משפיע גם על שוק המניות והשקעות מסוכנות נוספות. אם המניות מתקרבות לירידה נוספת, הביטקוין ייפול ראשון, ובחדות.

"התחלנו לעקוב אחרי הביטקוין יותר מקרוב כסימן להתלהבות ספקולטיבית", אומר דאג רמזי, מנהל ההשקעות הראשי בחברת ניהול הכספים לותהולד גרופ ממינאפוליס. השיא בביטקוין בדצמבר ובמדדי המניות בינואר ציין להערכתו שיא באופטימיות המשקיעים.

טום פורסטר, מנהל ההשקעות הראשי של פורסט קפיטל מנג'מנט, אמר שהוא עוקב במיוחד אחרי תנודות גדולות במחיר הביטקוין כדי לקבל איתותים על שוק המניות: "אנחנו רואים בביטקוין אינדיקטור של סנטימנט", הוסיף.

בימים האחרונים, הביטקוין ושוק המניות היו תנודתיים, אם כי מסיבות שונות. המניות ירדו כאשר ממשל טראמפ הטיל מכס על יבוא פלדה ואלומיניום, ואחר כך התאוששו על בסיס דוח תעסוקה חזק ביום ו' האחרון. מחירי הביטקוין ירדו אל מתחת ל-10,000 דולר, כאשר רשויות פיקוח ברחבי העולם הידקו את המעקב אחרי מטבעות מוצפנים (קריפטוגרפיים).

אבל היחס בין הביטקוין ושוק המניות הוא הדוק כאשר הסנטימנט מניע את שוקי ההון. בחודש שעבר, כאשר המניות התממשו, המתאם בין הביטקוין ומדד 500 S&P עלה לשיא מאז תחילת 2016, לפי חברת DataTrek Research, שבודקת את המתאם ב-90 ימים. גם המתאמים לתקופות קצרות יותר עלו.

רמזים מוצפנים
 רמזים מוצפנים

קדחת הקריפטו הגיעה אפילו לתה

לכמה משקיעים, הביטקוין ממלא תפקיד שהשקעות תנודתיות מאוד אחרות מילאו כאשר שוק המניות היה מלא בקצף והיה חשש מירידה שלו בעבר; הנכסים בעלי התשואה הגבוהה ביותר הם בדרך כלל בין הראשונים ליפול כשתיאבון המשקיעים לסיכונים מתחיל לפוג.

בבועת הדוט.קום, למשל, כמה מהחברות הספקולטיביות יותר, עם מעט רווחים או בכלל לא, מחברת המסחר האלקטרוני Pets.com עד המכולת המקוונת Webvan, זינקו לתהילה הכי מהר. הן היו גם בין היורדות הגדולות ביותר, שאותתו על נסיגה רחבה יותר בשוק כאשר מדד 500 S&P קרס ב-49% מהשיא שלו בשנת 2000 לשפל של סתיו 2002.

כאשר ריצת השוורים בשוק המניות האמריקאי תגיע ליום השנה התשיעי שלה ביום שישי השבוע, המשקיעים חוששים שהפדרל ריזרב מתחיל להפוך את ההקלה המוניטרית הלא רגילה שלו כאשר תמחורי שוק המניות הופכים למתוחים, וההתרחבות הכלכלית האמריקאית נראית בשלבים המאוחרים שלה. מכסי הפלדה והאלומיניום הציתו בנוסף לכך חששות ממלחמות סחר. כל זה גורם לפעילי השוק לחפש סימנים חדשים לכך שסנטימנט המשקיעים שוב משתנה.

מאחר שנכסים ספקולטיביים יותר עלו לצד המניות, לכל נסיגה של משקיעים מסיכונים יהיו השלכות רחבות בשווקים שנעים ממתכות ונפט עד אג"ח של שווקים מתעוררים.

גאות כמו זו שעבר הביטקוין נדירה לאורך ההיסטוריה - ממחיר של פחות מ-1,000 דולר בתחילת 2017 למחיר גבוה פי-20 בתוך 12 חודשים. הזינוק הזה משך את תשומת ליבם של משקיעים רגילים, והוליד סדרה של מטבעות דיגיטליים. קדחת הקריפטו הגיעה לשלב שבו חברת תה קר מיתגה את עצמה מחדש על בסיס טכנולוגיית הביטקוין.

מכפיל הרווח העתידי של מדד 500 S&P רשם שיא באותו יום בדצמבר שבו עלה גם הביטקוין לשיא ההיסטורי שלו, לפי מורגן סטנלי. זה היה זמן קצר לפני שהקונגרס העביר את חוק הרפורמה המקיפה במערכת המס, ושני המדדים הללו שימוש אינדיקציה לשיא ההתלהבות בשוק המניות, לפי הניתוח של מורגן סטנלי.

ויש גם מי שחושב שזה אבסורד

אנליסטים רבים אומרים שיש הגבלות לקשר בין הביטקוין והמניות. ניקולס קולאס, ממייסדי DataTrek, גילה שהמתאמים הגבוהים החלו לרדת אחרי שהמימושים במניות נחלשו במחצית פברואר. קולאס הגיע למסקנה שלמרות שהמתאמים בין שני סוגי הנכסים עלו בחודשים האחרונים, הקשר הוא ההדוק ביותר כאשר הם בירידה.

מומחים אחרים דוחים את הזיקה בין ערך הביטקוין ושוק המניות. "אני חושב שזה אבסורד", אמר ג'ייסון וור, מנהל ההשקעות הראשי של אלביון פייננשל גרופ. "בסופו של דבר, התשואות של המניות מעוגנות בכלכלה, ברווחי החברות, בשערי ריבית ובאינפלציה" - כל הדברים שמשקיעי הביטקוין אינם מתעניינים בהם.

גם המתאם בין רמות מדד S&P והביטקוין אינו באמת הדוק. שני המשתנים הללו נעו באותו כיוון רק במחצית מימי המסחר באמצע השבוע מאז סוף אוקטובר, לפי יחידת הנתונים של הוול סטריט ג'ורנל. לא ממש ריקוד של תאומים.

אבל גם אלה שאינם משוכנעים שהביטקוין יאותת על הנפילה הגדולה הבאה במחירי המניות, אומרים שהם עוקבים אחרי המטבע הדיגיטלי לצד מדדי סנטימנט אחרים. "אני מרגיש שתמיד יש משהו למעלה שמאותת", אמר ברוס ביטלס, מנהל ההשקעות הראשי של Baird.