משה אשר: "חשפנו הון לא מדווח בסכומי עתק; זה גיים צ'יינג'ר"

משה אשר, שנכנס לתפקיד מנהל רשות המסים למרות התנגדות שר האוצר דאז שטייניץ, מסיים את כהונתו כשהוא מרוצה מהישגיו - ועם הנתונים שלו קשה להתווכח ■ ראיון פרידה

משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר
משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר

"כשנכנסתי לתפקיד מנהל רשות המסים, מדי פעם, כשהייתי מזמין בעלי מקצוע לביתי, הם היו שואלים אותי 'עם קבלה?', ואני הייתי מבהיר ש'רק עם קבלה'. היום זה כבר לא קורה. אני לא יודע אם זה בגלל שהפרצוף שלי כבר מוכר ויודעים מה התפקיד שלי - או בגלל שהוטמעו נורמות חדשות בקרב הציבור, והצטמצם משמעותית העידן שבו בעלי מקצוע מחשיבים העלמת מס כספורט לאומי. אני רוצה להאמין שזו הסיבה השנייה. זה ההישג הגדול של הרשות בתקופת כהונתי, שהעלמת מס הפכה להתנהגות מגונה. הסובלנות הציבורית והסובלנות הכללית למשתמטי מס הולכת ופוחתת. היום מי שמעלים ותופסים אותו - גדול, בינוני או קטן - יש תחושה שנעשה צדק. רשות המסים זוכה לאמון יותר גדול מהציבור. עשינו כברת דרך".

משה אשר פורש מחר (ה') מתפקידו כמנהל רשות המסים לאחר חמש שנות עשייה. בראיון פרישה הוא מספר ל"גלובס" על המסע שעשה ברשות, ההישגים בהם הוא גאה ("המאבק בהון השחור במיוחד"), האנשים והטכנולוגיה; ממפה את האתגרים של מחליפו לתפקיד, ערן יעקב, שבעיניו הוא "האדם הנכון במקום הנכון" ("ערן הוא איש של אנשים, הוא מקשיב לכולם, הוא נעים הליכות, ואני בטוח שהוא יוכל להמשיך להצעיד את הרשות למקום הנכון"); וגם מספר על מה הוא רוצה לעשות בעתיד, חוץ מלנוח ולטוס לאיביזה (ותתפלאו, לדבריו, "זה לא חייב להיות בתחום המיסוי").

למה אתה פורש? ביקשו ממך מספר פעמים להישאר, ויש עוד הרבה מה לעשות - אז למה?

"החלטת הממשלה הייתה למנות אותי לחמש שנים. בחמש השנים האחרונות עשינו המון דברים, ותמיד מנהל שעושה עשייה גדולה, מרובה, יהיה באמצע הדברים. הספקנו המון דברים, ובצנרת יש עוד דברים, אבל בכל נקודת זמן תמיד תהיה השאלה הזאת 'מה עוד אני יכול לעשות'. אני חושב שאני יכול לעשות המון, אבל להיות שנה משנה למנהל ואחר כך חמש שנים אינטנסיביות מאוד בתפקיד המנהל, זה בסדר גמור. זה מספיק. בשלב הזה, לאחר שהספינה הענקית הזאת פגשה בדרך הנכונה, יש מקום לתת למנהל חדש להמשיך ולהוביל את הספינה בדרכו".

משה אשר היה הקפטן של הספינה משנת 2013, אז מונה לתפקיד על אפו ועל חמתו של שר האוצר דאז, יובל שטייניץ, שרצה למנות מועמד אחר. העובדה שנאלץ להילחם על התפקיד, כך נראה, סיפקה לאשר מוטיבציית יתר להוכיח לשטייניץ ולשרי האוצר שבאו אחריו - יאיר לפיד ומשה כחלון - שהוא היה הבחירה הנכונה.

בחמש שנות עשייה רשם משה אשר הישגים שיכלו לספק לרשות, כפי שהתנהלה לפניו, עבודה גם לעשור. שטף חקיקה, מבצעי אכיפה, שיתופי פעולה בינלאומיים, הכנסת טכנולוגיות לרשות ומילוי שורות הרשות - על הכול הוא עבד במקביל. אבל נדמה כי יותר מכל יירשם משה אשר בספרי ההיסטוריה של רשות המסים וקופת המדינה, כמי שתקף את ההון השחור בכל החזיתות שהתאפשרו לו, בעוצמה ובכל הכלים שהיו בידי רשות המסים.

בראיון הראשון שלו בתפקיד, בנובמבר 2013, אמר אשר ל"גלובס": "המאבק בהון השחור הוא היעד המרכזי שלי". בראיון הפרישה הוא מסמן 'וי' ענק על היעד הזה. "היו לנו מספר אתגרים לא פשוטים שהיינו צריכים להתמודד איתם, שאחד החשובים היה - איך מצמצמים את ההון השחור במדינה, וכן להביא את המודעות הציבורית לנושא הזה", הוא אומר. "אני שמח לומר שהיקף הפרויקטים שעשינו בנושא הזה והתוצרים שלהם עשו שינוי במשק הישראלי ובחברה הישראלית.

"בגילוי מרצון (הליך שבמסגרתו נישום חושף את הונו הלא מדווח בפני הרשות מבלי להסתכן בהליך פלילי - א' ל"ו) חשפנו למעלה מ-30 מיליארד שקל של ישראלים בחשבונות בנקים ועוד הרבה נכסים בחו"ל. היינו בחו"ל, בשווייץ, כדי לעודד את המערכת הבנקאית שם לתמרץ את הישראלים להגיש בקשות לגילוי מרצון, חשפנו סכום עתק שמעולם לא חשפנו.

"טיפלנו בענף היהלומנים, שהיה בו הרבה מאוד הון לא מדווח; הכנסנו את עבירות המס לחוק איסור הלבנת הון (כלומר שעבירת מס תיחשב גם לעבירת הלבנת הון כדי להרחיב את הסנקציות שניתן להטיל - א' ל"ו), והמדינה יכולה להפעיל סמכויות מאוד משמעותיות, כולל תפיסה וחילוט של נכסים, מעבר להעמדה לדין בגין השמטת הכנסות - זה 'גיים צ'יינג'ר' במאבק בהון השחור".

"עשינו הכל", אומר משה אשר ביחס לפעילות הרשות תחת ניהולו, ובכך הוא משקף גם את הסתערות הרשות המסים על מעלימי המס בתחום הנדל"ן, שליחת מעל 150 מכתבים לאזרחים שעלו לגביהם "סימנים מחשידים" המעלים חשש להעלמות מס, איסוף אינטנסיבי של רשימות עם מידע על חשבונות ונכסים של ישראלים בחו"ל ("הרשימה הגרמנית", מסמכי פנמה, רשימות בנק UBS ועוד) ואיסוף אינטנסיבי של מידע ממדינות זרות, בהם ארה"ב (הסכם הפטק"א שבעקבותיו מועבר מידע מישראל לארה"ב ולהפך) והסדר ה-CRS שבעקבותיו אמור לעבור מידע מ-90 מדינות באירופה לישראל, ולהפך. "אני מרגיש שפרצנו הרבה גבולות, וזה ייתן כוח לשנים ארוכות קדימה לרשות המסים לצמצם עוד ועוד את ההון השחור במדינה", אומר אשר.

אבל יש לך הרבה מידע מהרבה מקורות, ובפועל אתה לא מצליח לטפל בהכול. רק 2%-3% מהתיקים ברשות נבחנים ומטופלים.

לדברי אשר, "הנתון הזה עולה כל הזמן. קלטנו 350 מפקחים, והם נכנסו לעבודה, ואנחנו בודקים יותר ויותר תיקים. אבל כדי לשנות את זה בצורה משמעותית יותר, צריך להביא כמות אדירה, אבל אדירה, של 1,500 מפקחי מס הכנסה. זה דבר שכרגע, מול האוצר, לא מתאפשר לנו.

"מקווה שמנהל הרשות הבא יידע לגשת לאוצר ולהביא עוד תקנים לעובדים, כי בסופו של דבר תקן של מפקח טוב או חוקר טוב, יכול להביא המון כסף לקופה הציבורית בהיקף של מיליונים. הגענו למאות. זה לא מספיק".

בתזמון מושלם, ערב פרישתו ממש, אושר חוק הגבלת השימוש במזומן לסכומי מקסימום, שמנהל רשות המסים היה ממנסחיו ומקדמיו. משה אשר לא מסתיר את גאוותו ושמחתו על כך שהחוק עבר כשהוא עדיין על הכיסא. "חשתי תסכול מכך שהחקיקה נבלמה במשך למעלה משנתיים", הוא אומר. לדבריו, מדובר בנדבך דרמטי למאבק בהון השחור. "רשות המסים ניהלה בשנים האחרונות מאבק נחוש בהעלמות המס ובהון השחור, אך עדיין, כמו במדינות רבות בעולם, יש הון שחור בהיקף משמעותי במדינה. אישור החקיקה יאפשר לרתום את כלל האזרחים לשותפות במאבק הצודק לגביית מס אמת".

"ככל שהמאבק בהעלמות המס ימשיך לשאת פירות ניתן יהיה להפחית מסים ולצמצם את נטל המס על הציבור", אומר משה אשר במהלך הראיון - וזו בדיוק הנקודה שהכי מעניינת את "האזרח הקטן" - נטל המס בישראל. בראיון כניסתו לתפקיד אמר אשר ל"גלובס", כי "נטל המס באמת גבוה מאוד במדינה, וצריך לטפל בזה". חמש שנים מאוחר יותר הוא נשמע קצת אחרת.

מחמאות לכחלון

"אני שמח לומר שבעקבות הגבייה הטובה והאפקטיבית שחצתה את האומדן של רשות המסים, שר האוצר כחלון הוריד את המסים לאורך השנים - גם את מס חברות וגם את המס ליחידים - עד רמה של 20 אלף שקל. מדרגות המס רווחו. בנוסף ניתנו נקודות זיכוי, המכסים ירדו וזה משפיע על התמחור של המוצרים שהאזרח הקטן רוכש. היום לרכוש פלפון עולה פחות 15% ממה שהיה בעבר. בסופו של יום איפה שהיה אפשר להוריד מסים, כחלון כבר הוריד מסים בסכומים משמעותיים".

אז נטל המס בישראל כבר לא גבוה?

"את נטל המס תמיד צריך לבחון בהקשר של מה האזרח מקבל מהצד השני. גם אם שיעור המס מאוד גבוה, זה לא משנה, אם את כל השירותים המדינה נותנת לאזרחים בחינם. השאלה שלנו היא כמה כסף נשאר לנו, מה הנטו שנשאר לנו, אל מול מה שאנחנו רוכשים ומה שאנחנו מקבלים מהמדינה בחינם.

"בשנים האחרונות, נטל המס קצת ירד, הוא עדיין הוא יחסית גבוה, אבל אפשר וצריך להוריד אותו עוד, ואני מאוד מקווה שגם בשנים הקרובות עם גביית מסים טובה ויעילה, אפשר להמשיך ולהוריד מסים לטובת רווחת אזרחי מדינת ישראל. אבל בכל מקרה צריך להבין שגם אם לא הורידו מסים, והמדינה קיבלה הכנסות נוספות ממסים, והיא תוציא את זה לרווחת האזרחים בדמות של כבישים, חינוך, בריאות, ביטחון - זה צד נוסף של אותו מטבע".

מאז מחאת 2011 נדמה שהטענות על יוקר המחייה לא ירדו, כך שאת החזרת הכסף לציבור, הציבור כנראה לא ממש מרגיש.

"כחלון, וגם קודמו בתפקיד, לפיד, פעלו כדי לצמצם את יוקר המחיה וגם את מחירי הדיור. ב-10 שנים המחירים הוכפלו, אבל המשכורות לא הוכפלו. בעיני יש כבר תוצאות למאבק של שרי האוצר ורואים ירידות מחירים בדיור וגם הקלות בתחומי יוקר המחיה השונים".

לאורך הקדנציה שלך אתה מחמיא לכחלון . הוא כזה מוצלח?

"גם כחלון וגם לפיד היו מצוינים. בתקופה של לפיד ההעברנו חקיקה ענפה ודרמטית. זאת, בין היתר, בזכות הדחיפה והגיבוי של לפיד וגם של סגן שר האוצר דאז, מיקי לוי. בעידן לפיד הבאנו לחקיקה של מיסוי דירות ההשקעה, שהיה אירוע של 'פעם בהיסטוריה', ועוד סדרה ארוכה של חקיקה.

"וגם כחלון. יש שיתוף פעולה מצוין וקשר חזק מאוד ביני לבין השר, שמביא גם לקידום של חקיקה נכונה. כתוצאה מהדבר הזה, כמובן שרשות המסים תומכת בכל המהלכים שהאוצר מקדם. אנחנו זרוע הביצוע שלו".

"יש דברים באוויר"

אשר מביט קדימה, באופטימיות, אל הקריירה הבאה שלו, לאחר למעלה מ-20 שנה ברשות המסים. לדבריו, "בשלב הראשון אני הולך לנוח, לעשות חופשת פסח עם משפחתי. נטוס לזנזיבר ונעשה לנו חיים שם על החוף; ובהמשך, בחגים בספטמבר, אסע עם אשתי לתקופה יותר ארוכה, ובאמת ניקח אוויר מכל העשייה המאוד מאומצת של השנים האחרונות, שמאוד נהניתי ממנה".

בפני אשר עומדת שנה של צינון, שבמהלכה הוא לא יכול לעסוק בתיקים שעברו תחת ידו, ואולם זה לא אומר שהוא לא יכול לעבוד; וככל הנראה אנחנו צפויים לראות אותו בתפקיד בכיר בקרוב. את הקלפים הוא שומר קרוב לחזה, ולא חושף את התפקיד הבא או את ההצעות המתדפקות על דלתו, אבל הוא מוכן לומר דבר אחד: "יש הרבה דברים שאני כן יכול לעסוק בהם, לאו דווקא בתחום המיסוי".

למשל?

"בתחום העסקים, בתחום הניהול. כמובן שכל ההצעות שהגיעו עד היום, ביקשתי לדחות אותן עד הפרישה. אולם מי שמנהל בשירות הציבורי, עם כל המורכבות שלו, אני חושב שיש לו כלים מדהימים ומצוינים להתמודד עם כל סוגיית ניהול במגזר הפרטי. הדברים עדיין לא סגורים, יש דברים באוויר ונחשוב עליהם. כרגע אני עדיין בתוך הרשות. מה יהיה מחר - נראה. אני בן 53. יש לפניי עוד שנים של עשייה".

ומה עם פוליטיקה? נראה אותך בתפקיד שר האוצר?

אשר: "חס וחלילה. אני לא נמשך לפוליטיקה. הפוליטיקה בעיקר נדרשת להיות נאמנה לציבור בוחריה, ואני מעדיף להיות נאמן של כלל הציבור, מכל הסקטורים, מכל המינים, מכל האידיאולוגיות - להיות נאמן של 8.7 מיליון אנשים שחיים בישראל".

על המחליף: "ערן יעקב הוא משכמו ומעלה. הוא מקצועי ויודע את העבודה"

ביום ראשון ייכנס לנעליו של אשר ערן יעקב, שכיהן כממונה על השכר באוצר בשנה האחרונה, וקודם לכן כמשנה של משה אשר. רבים תופסים את יעקב כהמשך ישיר של משה אשר, כמי שמאמין באותה משנה וימשיך לצעוד בנתיב שסלל קודמו. לאשר, מן הסתם, יש רק דברים טובים לומר על בן טיפוחיו.

"ערן הוא משכמו ומעלה. הוא מקצועי ויודע את העבודה. הוא שימש כמשנה למנהל רשות המסים, צמח מלמטה, ובנתיב ההתקדמות שלו הוא היה גם סגן סמנכ"ל תכנון וכלכלה, גם סמנכ"ל לתכנון וכלכלה, גם משנה לרשות המסים - ובתקופה הארוכה הזאת הוא עסק למעשה בכל מגוון סוגי המסים ומדיניות המס שהייתה על סדר היום. הוא היה יד ימיני בגיבוש תכנית האסטרטגיה של רשות המסים, מה שנקרא רשות המסים 2020, כל אותם 80 ומשהו פרויקטים שלמעשה לוקחים את הרשות מנקודה אחת לנקודה שנייה, משנת 2016 ועד שנת 2020. הוא מכיר בדיוק את אופי העבודה, ולכן הכניסה שלו לתפקיד היא כניסה חלקה. הוא ימשיך את הדרך שלה היה שותף, וייתן גם מעצמו, דברים שהוא מאמין בהם ורוצה לקדם".

מה האתגר הכי גדול שלו?

אשר: "יש לו מספר אתגרים. לעמוד כמובן ביעדי הגבייה של רשות המסים, אם אפשר לעבור אותם - אז כמובן; להמשיך בהליכי ההתייעלות העמוקים שקרו בתור הרשות, ובהם המשך ההתנהלות וההתייעלות הטכנולוגית, לרבות הקמת יחידת אנליטיקה בתוך הרשות; חישוב מסלול מחדש של יחידת המודיעין בתוך רשות המסים והקמת הגופים הרלוונטיים; הפנמת החוק לאיסור הלבנת הון לתוך החקירות של רשות המסים ולמעשה יצירת הרתעה טובה יותר באמצעות הסמכויות החדשות שניתנו לנו; ושיפור השירות לאזרח".

הצבת רף לא פשוט בכהונתך כמנהל רשות המסים. עברת כל שנה בענק את יעדי הגבייה והעברת הליכים ורפורמות משמעותיים. הוא יכול לעמוד בזה?

אשר: "אין לי ספק. ערן הוא איש של אנשים, הוא מקשיב לכולם, הוא נעים-הליכות, ואני בטוח שהוא יוכל להמשיך להצעיד את רשות המסים למקום הנכון".

חוק מילצ'ן: "אני לא יודע אם ראש הממשלה נתניהו התערב בחוק מילצ'ן"

לפיד כבר מזמן לא שר האוצר, אך דרכיהם של יו"ר עתיד ומשה אשר הצטלבו שוב בנסיבות פחות נעימות, כאשר שניהם הוזמנו להעיד על השתלשלותו של "חוק מילצ'ן"- החוק המעניק הטבות מס (אפס מס) ואנונימיות רכושית (פטור מדיווח למשך 10 שנים) לעולים חדשים ותושבים חוזרים. זאת, במסגרת חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשות שחיתות שלטונית לכאורה המיוחסות לו. בעוד לפיד העיד כי נתניהו ביקש ממנו להאריך את הטבות המס והפטור מדיווח שמעניק החוק; העיד אשר על ניסיונותיו החוזרים ונשנים לבטל את הפטור מדיווח ואת הסעיף בחוק המאפשר הארכת ההטבות ל-10 שנים נוספות.

אשר: "זה אחד הפספוסים שלי לדעתי, שלא הצלחנו לבטל את הפטור מדיווח של העולים החדשים והתושבים החוזרים. ישראל של היום לא צריכה להיות מקלט מס בינ"ל. כמובן שאנחנו מברכים את כל העולים החדשים ואת כל התושבים החוזרים, אבל מהסיבות הנכונות, מהסיבות הציוניות, לחזור למולדת, אבל לא ניתן להם מקלט מס".

נתניהו התערב בחקיקה הזאת? הוא עצר את ביטול הפטור מדיווח או ביטול הסעיף המאפשר הארכת ההטבה?

אשר: "לא שאני יודע על זה".

לפיד העיד שהיה נגד החוק. האמנם?

אשר: "מהרגע שנכנסתי לתפקיד, במרץ 2013, סיכמתי עם שר האוצר, ועל דעת שר האוצר דאז יאיר לפיד, להביא לביטול הפטור מדיווח ולהביא לביטול את הסעיף שמעולם לא הופעל, שמאפשר ההארכה של פטור ממס לעוד 10 שנים. הייתה הסכמה מקיר לקיר בתוך האוצר, דאז, ב-2013, לעשות את זה. זה עבר בממשלה, זה הגיע לממשלה, אבל זה לא המשיך. זה לא הצליח לעבור הלאה, זה נעצר בשלבים הראשונים של החקיקה".

ואתה לא יודע אם זה נעצר בגלל נתניהו?

אשר: "לא. אני לא יודע. ממה שאנחנו ראינו זה נעצר בגלל שרי הקליטה לדורותיהם, גם בתקופה של יאיר לפיד וגם בתקופה של משה כחלון, שמבחינתם כל הטבה, לרבות ההטבה הזאת שניתנה לעולים, אסור לקחת להם. מבחינתם זה מעודד עלייה. אבל אני מרגיש שקידמנו את זה ובקרוב הביטול שאליו שאפנו יעבור. החקיקה הזאת תעלה בימים הקרובים לקריאה ראשונה והיא תתקדם הלאה. אני מאמין שזה יקרה בקרוב".

משה אשר

גיל: 52

נשוי: לסיגל, מנהלת כספים, ואב לנועה ואיתי

מגורים: מבשרת ירושלים

ותק ברשות המסים: 26 שנים

תפקיד: מנהל רשות המסים ממארס 2013

תפקידים קודמים: המשנה מנהל רשות המסים, פשמ"ג, מנהל אגף בכיר בחטיבה המקצועית ויועץ למנהלי רשות המסים

תחביב: רכיבה על אופני שטח

השכלה: תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב; תואר ראשון ושני במשפטים בתל-אביב; תואר ראשון במינהל עסקים של המרכז הבינתחומי בהרצליה