ברקע טענות על הטרדות מיניות: רמי ברכה השעה עצמו מפיטנגו

ברכה הודיע על הקפאת כל פעילותו בקרן בעקבות תחקיר "עובדה", לפיו הוא לכאורה הטריד מינית נשים ושכר חוקרים פרטיים שיעקבו אחריהן: "לוקח פסק-זמן על-מנת להתמודד עם מסע הרדיפה נגדי במטרה לנקות את שמי"

רמי ברכה / צילום: תמר מצפי
רמי ברכה / צילום: תמר מצפי

רמי ברכה, שותף בקרן פיטנגו, משעה את עצמו זמנית מהקרן בעקבות תחקיר "עובדה" ששודר הערב (ד'), ובו עדויות על הטרדות מיניות שביצע לכאורה. ברכה ממשיך להכחיש כי כפה את עצמו על נשים, אך השעה את עצמו מהקרן, ומפיטנגו נמסר כי פסק-הזמן שלוקח ברכה נועד לאפשר לו לטהר את שמו.

על-פי תחקיר "עובדה", ברכה שכר חברת חקירות כדי לעקוב אחר הנשים שבהן פגע, רובן יזמיות הייטק שניסו לגייס כסף מפיטנגו, שהקימו ב-1993 חמי פרס ורמי קאליש. מעקבים הוצבו גם אחר עיתונאיות ואחר יזם שאליו הגיעו עדויות על מעשיו לכאורה של ברכה.

אחת היזמיות שניסתה לגייס השקעה מפיטנגו סיפרה לאילנה דיין כי לאחר שהפגישה הראשונה עם ברכה הייתה מוצלחת במיוחד, נקבעה להם פגישה נוספת בשעת אחר-צהריים במסעדת "טורקיז" בצפון תל-אביב. "זה היה נשמע לי מוזר, אבל אמרתי לכי על זה, את לא יכולה להגיד לא", אמרה. לדבריה, במשך השעה הראשונה לפגישה התנהלה שיחה מקצועית, עד שברכה הציע לספר את סיפור הפציעה שלו במלחמת לבנון הראשונה, שגרמה לו קטיעת יד ורגל.

"במהלך הסיפור הוא שם את היד שלו על הרגל שלי, זאת לא היתה נגיעה של אני רוצה להגיד לך משהו. לא ידעתי מה לעשות, ואחרי כמה שניות החלפתי ישיבה. לא יכולתי להזיז לו את היד, ואז זה קרה עוד פעם, ועוד פעם הזזתי את הישיבה. ואז אני חושבת שהוא שם את היד על הגב שלי. נשלחו ידיים. לא הצלחתי להגיד לעצמי תעופי משם. לקח לי זמן לקלוט את הסיטואציה - באתי לסגור עסקה, לא שמעתי את הרעשים מסביב".

בהמשך, לדבריה, נישק ברכה את המוטרדת ובשלב זה הצליחה לדחוף אותו ויצאה מהמסעדה. "הוא אמר אל תהיי כבדה, מה את עושה סצנה", סיפרה.

לדברי דיין, נגד ברכה התלוננו כמה נשים נוספות, שתיארו דפוס דומה: פגישה שמתחילה בהקשר מקצועי והופכת להטרדה.

יזמית נוספת, ג', סיפרה על פגישה שגם היא התקיימה במסעדת "טורקיז": "הוא שאל שאלות על חיי האישיים, מה קורה אתך, יש לך חבר. עניתי שכן, ולפני שהספקתי להבין, הוא התחיל לשלוח ידיים ולנשק אותי. הלכתי לאוטו ואמרתי ביי. באותו רגע הוא התקרב, החזיק בידיו את הראש שלי וניסה לנשק אותי. הדפתי אותו, והוא ניסה שוב, ממש הכניס את הלשון שלו לתוך הפה שלי. דחפתי אותו, והוא אמר למה, מה אכפת לך. אמרתי שאכפת לי, מאוד אכפת לי".

בהמשך שכר ברכה את חברת החקירות יעד חקירות, במטרה לעקוב אחר היזם שחר קמיניץ, שאליו החלו להגיע עדויות של נשים שנפגעו לכאורה מברכה. על-פי התחקיר, חברת החקירות אכן ביצעה מעקבים אחר קמיניץ והחלה לאסוף עליו מידע רגיש, שאותו העבירה לברכה. בהמשך ביקש איש ההון סיכון הבכיר לעקוב גם אחר העיתונאיות ענבל אורפז, הדס שטייף ושרון שפורר, מחשש שהן יגיעו למידע על ההטרדות שביצע.

לפי התחקיר, בשלב הבא עלה ברכה מדרגה והנחה את החוקרים הפרטיים לעקוב ברשת האינטרנט אחר רשימה של נשים, שהן ככל הנראה אלה שבהן פגע. המטרה: ניסיון לברר אם הן מסגירות את המידע עליו. בין השאר הוא הנחה את החוקרים להשתמש בזהות בדויה של אשת הייטק, שתוכל להיכנס לקבוצות סגורות של יזמיות ולברר אם מעשיו של ברכה נחשפים שם. 

ברכה: "מסע רדיפה ועלילות-שווא" 

לשון תגובתו המלאה של ברכה: "מזה חודשים שאני נתון למסע הכפשות ורדיפה, המונע על-ידי אדם הפועל בתחום ההייטק, שהחליט - ממניעים שאינם ידועים לי - להרוס את שמי הטוב ולפגוע במשפחתי ובפרנסתי עד כדי חורבן מוחלט.

"בחודשים האחרונים קיבלתי ממספר חברים פניות על כך שאותו גורם מפיץ עליי, בכתב ובעל-פה, עלילות-שווא בדבר הטרדות מיניות שלכאורה ביצעתי, מפעיל חוקר פרטי המנסה לקושש עדויות, ואף חמור מכך - מנסה לייצר שמועות בשוק תוך כדי הפצת הודעות, כשהחמורה מכולן הייתה הפצת הודעת וואטסאפ הכוללת את המשפט 'נוריד את המניאק הזה'. אמירה כזאת לא יכולה להשאיר אף אדם אדיש, מפני שהיא עולה לכדי איום ממשי ולקוחה מן הטרמינולוגיה של העולם העברייני.

"כאשר הבנתי לגמרי שמישהו שם לו למטרה 'להוריד אותי' ואינו בוחל בשום דרך ואמצעי לעשות כן, החלטתי שזכותי ואף חובתי כלפי משפחתי להבין מול מה אני מתמודד, ולפיכך פניתי לחברת החקירות BICI, והנחייתי היחידה אליהם הייתה לנטר את הרשתות הציבוריות.

"חשוב לי להדגיש באופן החד ביותר כי מעולם לא כפיתי עצמי על אף אחת באופן כזה שיכול היה להתפרש כהטרדה. בוודאי שמעולם לא הובא לידיעתי על דבר שכזה. האשמות כאלה חמורות לא יכולות להיות מופרחות באוויר ללא כל ביסוס ותימוכין עובדתי.

"חבריי וכל מי שמסביבי מכירים אותי ויודעים היטב מי אני, איש של אנשים, שעזרה ומתן כבוד לסובבים אותי הם ערך עליון בסולם ערכיי. אני מקדיש חלק ניכר מזמני לעזרה לזולת, החל מבני נוער, דרך נכי צה"ל ואנשי צבא, ומדי שבוע חולק את ניסיוני עם אנשים רבים מתעשיית ההייטק ומחוצה לה. למרות היותי נכה צה"ל בדרגה 100% עקב פציעה קרבית בלבנון במהלך שירותי בצנחנים, אני עדין מתנדב לשירות קרבי. אני גם ידוע כאדם חם שמביע חיבה, לגברים ונשים כאחד. זה אני, וזה לא הולך להשתנות.

"למרות זאת, אני מוצא לנכון להתנצל מעומק לבי אם מישהי חשה נפגעת מהתנהגותי - לא הייתה לי כל כוונה כזו.

"כמו כן, החלטתי להקפיא את כל פעילותי בפיטנגו, לקחת פסק-זמן, על-מנת להתמודד עם מסע הרדיפה כנגדי במטרה לנקות את שמי".

מפיטנגו נמסר: "רמי ברכה הוא שותף מוערך, חבר ואדם מעורר השראה, שזכויות רבות עומדות לו כאדם, לוחם בצה"ל, דוגמה אישית לדורות של לוחמים בפציעות קשות שהשתקמו ואחד מעמודי התווך בתעשיית הון הסיכון בישראל. זכויות אלה עומדות לו תמיד, ובוודאי כל עוד לא הוכחה אף אחת מהטענות שמנסים לייחס לו.

"נדגיש כי מעולם לא הגיעו אלינו תלונות או טענות כלשהן באשר להתנהגות פוגענית של רמי כלפי נשים. אם היו מגיעות כאלה, הן היו מטופלות באפס סובלנות, על-פי חוק, באופן נחרץ, חד וברור.

"נוסיף כי למרות שלא הגיעה אלינו כל תלונה לגבי רמי, ביקשנו ממנו לתת מענה נרחב על מסכת השמועות הללו. רמי הבהיר לנו בצורה כנה ופתוחה כי הוא מתמודד בחודשים האחרונים עם מסע רדיפה אישי ומאורגן המכוון נגדו, והדגיש בפנינו כי לא היו דברים מעולם ביחס לשמועות אלה. 

"קיבלנו בהבנה את החלטתו של רמי לקחת פסק-זמן מפעילותו בקרן ולצאת לחופשה על-מנת להתמקד בהתמודדות על טיהור שמו".