דקסיה העולמית מכרה מניותיה בדקסיה ישראל ב-350 מיליון ש'

(עדכון) - המניות הופצו בבורסה בדיסקאונט של 13% על מחיר המניה, והבנק הפך לבנק ללא גרעין שליטה ■ המכירה היא חלק מתוכנית ההבראה שהתחייבה דקסיה העולמית במשבר של 2008

בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה/ צילום: שאטרסטוק

במהלך מהיר השלימה הבוקר דקסיה העולמית את מכירת מניותיה בדקסיה ישראל. 58.9% ממניות הבנק נמכרו הבוקר למוסדיים לפי מחיר של 674 שקל למניה, הנמוך בכ-13% ממחיר המניה בבורסה. בסה"כ, נמכרו ההחזקות בבנק, המתחמה באשראי למגזר המוניציפלי בתמורה ל-350 מיליון שקל. את ההפצה ביצעו בנקי ההשקעות ווליו בייס, ברק קפיטל ואייפקס קפיטל.

דקסיה העולמית כבר הודיעה בעבר על כוונתה למכור את הבנק הישראלי. לפי הערכות, היו מספר בנקים שהתעניינו ברכישת הבנק בהם בנק ירושלים, דיסקונט ומזרחי טפחות. אלא שבבנק ישראל העדיפו שהבנק יישאר עצמאי, ושבעלי השליטה ימכרו את המניות בבורסה ויהפכו אותו לבנק ללא גרעין שליטה. נזכיר, כי במקביל לכך בנק ישראל תומך במיזוג בנק אגוד לתוך מזרחי טפחות, ולא מן הנמנע כי העדיף הפעם לבחור באופציה השנייה ולא לאבד שחקן נוסף (גם אם מדובר בשחקן קטן למדי) בשוק הבנקאות.

דקסיה העולמית רצתה מזה זמן רב להיפטר מהפעילות בישראל, זאת עוד בעקבות המשבר הפיננסי של 2008 שהכניס את בעלת השליטה לקשיים, ואילץ את ממשלות צרפת ובלגיה לסייע לה. כחלק מהסיוע שקיבלה דקסיה, היא התחייבה לתוכנית הבראה הכוללת מכירת חלק מהפעילות בעולם, כאשר ישראל היא אחת מהפעילויות שעמדה למכירה.

אלא שבדקסיה ישראל התמודדו עם בעיות בדבר סכסוכים עם בעלי מניות המיעוט, שנבעו על רקע העובדה שבבנק היו חמישה סוגי מניות. בסופו של דבר לאחר מחלוקת משפטית ארוכה, הצדדים הגיעו לפשרה ובוצע איחוד הון במניות. בשלב השני הובילו בבנק תוכנית אסטרטגית ששיפרה מהותית את שיעורי הרווחיות בבנק, באמצעות ניצול יעיל יותר של ההון. כעת הגיע השלב הבא של מכירת השליטה בבורסה שהושלמה הבוקר.