למה "אובר הסינית", ששווה 56 מיליארד ד', מגייסת סכומי ענק?

דידי תנסה לקבל 1.6 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח בשנגחאי, חודשים אחרי שגייסה 4 מיליארד דולר ■ היעד: לנצל את היחלשות היריבה

אפליקציית אובר / צילום: רויטרס
אפליקציית אובר / צילום: רויטרס

חברת הסטארט-אפ הסינית דידי, המתמחה בנסיעות שיתופיות במודל של אובר וליפט, רוצה לגייס 1.6 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח מגובה בנכסים. מדובר במהלך יוצא דופן, לא רק מבחינת הסכום: רק בדצמבר השלימה דידי גיוס ענק נוסף, של 4 מיליארד דולר, במטרה להתרחב למדינות נוספות מחוץ לסין ולשפר את תשתיתה הטכנולוגית. החברה לא הגיבה לשאלת רויטרס כיצד תשתמש בהון החדש. רק בשנתיים האחרונות דידי גייסה יותר מ-17 מיליארד דולר, ויש לה קופת מזומנים של 12 מיליארד דולר, המאפשרת רכישות פוטנציאליות.

מלבד הסכומים, גם שיטת גיוס האג"ח חריגה: לפי ההודעה שפורסמה באתר בורסת שנגחאי, הכספים יועברו לחברה בשם Dirun Technology. לפי רישומים ממשלתיים, דידי היא בעלת המניות היחידה של דירון.

קרב בינלאומי

דידי, או בשמה המלא Didi Chuxing, החלה לפעול ב-2012, ונודעה במאמצי גיוס אגרסיביים של נהגים. לפי כתבה נרחבת שפורסמה עליה החודש ב"פייננשל טיימס", כיום כמעט אף אחד בסין לא עוצר מונית ברחוב, אלא רק דרך האפליקציה, פרט למבוגרים שלא מכירים את הטכנולוגיה.

היא מחזיקה ב-87% משוק הנסיעות השיתופיות בסין, ולדבריה יש לה 450 מיליון משתמשים - יותר ממחצית מגולשי האינטרנט במובייל במדינה, ו-21 מיליון נהגים שמבצעים 25 מיליון נסיעות ביום. לשם השוואה, בסין כולה יש 2.6 מיליון נהגי מונית מורשים. עם זאת, לדבריה, הרווחיות שלה היא עדיין "נמוכה מאוד" - ולא ברור אם היא רווחית במונחי רווח נקי.

דידי מתחרה עם אובר על תואר הסטארט-אפ בעל השווי הגבוה בעולם. בדצמבר הוערך שוויה ב-56 מיליארד דולר, בעוד הערכות השווי העדכניות של אובר נעות בין 48 ל-72 מיליארד דולר, ולה יש קופת מזומנים של 5.75 מיליארד דולר, בעקבות השקעת הענק של סופטבנק היפנית. המצב הזה יוצר קרב איתנים בין השתיים בניסיון לכבוש את שוק הנסיעות העולמי: לפי ה"פייננשל טיימס", דידי רוצה לנצל את היחלשותה של אובר, הנתונה בשנה האחרונה במשבר תדמיתי עמוק שהוביל להתפטרות המייסד והמנכ"ל, טראוויס קלאניק.

ב-2016 הצליחה דידי להרחיק את אובר מסין כשרכשה את היחידה המקומית שלה, בתמורה לכך שאובר קיבלה 17.7 אחוזים ממניות החברה. כעת החברה הסינית מגבירה את מאמציה באירופה, ארה"ב ואמריקה הלטינית, מקומות שבהם יריבתה דומיננטית. "כולם יודעים שהמתחרה הראשית שלנו מאוד פעילה בניסיון להתחזק בשוק הבינלאומי", אומר מנהל הטכנולוגיה של דידי, בוב זנג, "אם לא נתקדם במהירות, חלון ההזדמנויות עלול להיסגר".

לאסטרטגיה של דידי ארבעה מרכיבים: צמיחה אורגנית, רכישות, שותפויות עם שחקנים מקומיים וגיוס של מזומן רב. דוגמה לאגרסיביות שלה אפשר למצוא בהתנהלותה במקסיקו, שבה היא מקימה בימים אלה מטה. "דידי מציעה לבכירי אובר במקסיקו משכורת כפולה ואף יותר" אמר ג'פרי טווסון, פרופסור להשקעות באוניברסיטת פקינג, שחוקר את תכניות ההתרחבות של החברה.

ברית אנטי-אובר

את הרכישה הראשונה שלה מחוץ לסין ביצעה דידי בברזיל, כשקנתה את הפלטפורמה 99, היריבה הגדולה ביותר של אובר במדינה. במקביל בנתה החברה רשת בינלאומית של שותפויות והשקעות מיעוט בעסקי נסיעה שיתופית בחמש יבשות, כדי לייצר ברית אנטי-אובר בינלאומית. היא השקיעה בליפט בצפון אמריקה, באולה בהודו, גראב בדרום-מזרח אסיה, קארים במזרח התיכון וצפון אפריקה, ובטקסיפיי במזרח אירופה. החברה מאמינה גם כי שותפות עם חברות מקומיות היא דרך טובה לזכות בתמיכת הרגולטורים, במיוחד בשווקים בריטיים כמו ברזיל שבהם הרגולציה נוקשה.

לאחרונה מתמודדת החברה גם עם איום מבית, בדמות חברת מייטואן-דיאנפינג שמגובה בידי הענקית טנסנט. החברה, העוסקת במשלוחי אוכל, הכריזה על כוונתה להשיק שירותי נסיעה שיתופית. במקרה או שלא במקרה, דידי הולכת בכיוון ההפוך - ומתכוונת להשיק בחודש הבא פעילות משלוחי אוכל משלה. נוסף על כך, היא מתכננת להיכנס בשנים הקרובות לתחום הרכב האוטונומי.