בסך-הכול הרוסים מרוצים - והם העניקו לפוטין עוד 6 שנים

בתום מערכת בחירות צפויה מראש וללא תחרות אמיתית זכה אתמול נשיא רוסיה בכהונה נוספת ■ החוזה החברתי שכתב פוטין עם האזרחים מציע להם תנאי חיים משופרים והילה מחודשת על הבמה העולמית, בתמורה להגבלת חירויות פוליטיות

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

אחרי 18 שנות שלטון רצוף, מהן ארבע כראש ממשלה, זכה אתמול (א') ולדימיר פוטין בעוד תקופת כהונה של 6 שנים.

מעצמות המערב, שהעימותים איתן - בייחוד עם בריטניה וארה"ב - הוחרפו לאחרונה, צפויות להגיב על ניצחונו של המנהיג החזק ביותר בתולדות רוסיה מאז ימי יוזף סטלין בהידוק העיצומים הכלכליים והדיפלומטיים על מוסקבה. הן מאשימות את רוסיה בתוקפנות צבאית נגד אוכלוסייה אזרחית באוקראינה ובסוריה, בהתערבויות סייבר במערכות בחירות במערב, ובניסיונות התנקשות בבוגדים בעיני מוסקבה על אדמת בריטניה, למשל.

מדיניות החוץ של פוטין, עם המאמץ לבנות מחדש את כוחה הצבאי של רוסיה, הפכה את פוטין לפופולרי במיוחד בקרב בני עמו והוא ניצח אתמול ברוב של 76.6%. שיעור ההשתתפות בהצבעה לא היה נמוך במיוחד, ועמד על 67%. מועמד האופוזיציה היחיד שנחשב לדמות חזקה, אלכסיי נבאלני, נפסל על ידי ועדת הבחירות בנימוק של תיק פלילי, שגם הוא פברוק של המשטר. גולוס, ארגון מעקב אחרי הבחירות, התלונן על מאות הפרות של חוקי הבחירות בהצבעה אתמול, ממעסיקים ששיגרו את עובדיהם להצביע בכפייה עד מילוי קלפיות בדפי הצבעה כוזבים. מועמד שצבר 12.4% מהקולות היה המנהיג הקומוניסט, חקלאי עשיר בשם פאבל גרודינין.

דמיטרי לניקוב, בעל אטליז בן 33, אמר אתמול שהוא הצביע לגרודינין, כי "צריך שינוי, כולם עייפים מהקיפאון הזה". אבל הדעה הכללית ברחוב המוסקבאי היא שפוטין העלה מאוד את רמת החיים בשנות שלטונו, גם אם הכלכלה מגמגמת בשנים האחרונות, על רקע ירידת מחירי הנפט והמינרלים שרוסיה היא יצואנית מסורתית שלהם.

"הוא הרים את רוסיה שהייתה על הברכיים", אמרה על פוטין אולגה קיסליצינה, בת 45, שהצביעה בצפון מוסקבה. "הוא החיה את תעשיית ההגנה ואת הצבא, ואלה משימות לא קטנות ויש להן חשיבות גדולה כעת".

אבל קיסליצינה, עובדת של המטרו במוסקבה, הוסיפה שהיא מקווה שלא יהיה עימות רציני עם המערב. "אנחנו רק רוצים חיים טובים יותר", לדבריה.

"אני מאמין בפוטין, אבל הארנק שלי לא", אמר ולרי סמיונוב, בן 31, שהצביע לפוטין. "אני רוצה להאמין שהוא יביא עתיד ורוד לרוסיה, ויעשה בכהונתו האחרונה את כל מה שלא הספיק לעשות". סמיונוב הוא שחקן בשאיפה שהגיע למוסקבה מסיביר, ובינתיים מתמחה בעבודה בבנק.

השאלה הגדולה סביב פוטין כעת היא מהי אסטרטגיית ה"אקזיט" שלו. לפי החוקה, הוא לא יוכל להתמודד שוב על הנשיאות בעוד 6 שנים, אך ב-2009 הוא כבר עקף את המגבלה הזו כשכיהן כמה שנים כראש ממשלה לפני שחזר לכהן כנשיא.

פוטין מקיים יחסים מורכבים עם חוג של אנשי עסקים חזקים, אוליגרכים, ושל פקידי ממשלה שמתחרים זה בזה על גישה אליו, על השפעה ועל גישה למשאבי מדינה. החוג הפנימי שלו רוצה שהוא ימשיך בשלטון. "כל עוד הוא שם, הם יכולים להתחבא מאחוריו, ואי-אפשר לשאול אותם מה הם עושים", אמר גלב פבלובסקי, פרשן פוליטי ולשעבר עוזר בקרמלין. "בלעדיו, הם פגיעים".

פבלובסקי מעריך שנושא הירושה יערער את היציבות בבוא היום, כאשר כמה קבוצות ינסו לקדם את האינטרסים שלהן. האתגר יהיה למצוא דמות שתתאים לכולם. מועמדים בשלב מוקדם מדי ייהרסו על ידי אחרים או על ידי פוטין עצמו.

מאוחר בלילה אתמול נשאל פוטין על ידי כתב מקומי אם הוא יתמודד גם ב-2030. פוטין השיב שהרעיון "מגוחך". "להישאר עד גיל 100? לא", הוא הוסיף.

הצעירים ברוסיה לא מכירים מנהיג אחר מלבד הקולונל לשעבר בק.ג.ב. בחייהם פוטין הפך את רוסיה מדמוקרטיה כאוטית לעתים למדינה סמכותנית. הוא כתב למעשה חוזה חברתי חדש עם האזרחים, שמציע להם תנאי חיים משופרים והילה מחודשת על הבמה העולמית, בתמורה להגבלת חירויות פוליטיות.

סקרים, מחקרים סוציולוגיים ושיחות של כתבים מערביים עם צעירים רוסים בכמה ערים חושפים דור שמרגיש במידה רבה בנוח עם החוזה החברתי הזה.

בניגוד למבוגרים, הצעירים ברוסיה מנותקים במידה רבה מפוליטיקה, ומתמקדים בעיקר בחייהם. רובם תומכים בפוטין ובהנהגתו. הם גם חדורי מודעות לכך שהם חיים טוב בהרבה מכפי שחיו הוריהם.

"אף אחד לא מטריד אותי, אף אחד לא מחרים את דירתי או את הלחם שלי, והכול בסדר", אומר צעיר מהעיר התעשייתית צ'ליאבינסק ממזרח להרי אוראל. "הפוליטיקה לא מזיזה לי".

שיעור התמיכה בפוטין בקרב בני 18-24 הוא 86% - יותר מכל קבוצת גיל אחרת, לפי סקר מדצמבר של מכון הסקרים העצמאי לבאדה. שני שלישים מהצעירים בגיל זה מאמינים שרוסיה הולכת בכיוון הנכון, מול ממוצע ארצי של 56%, לפי הסקר. התמיכה הזו של הצעירים היא בסיס מודל ההישרדות הפוליטית של פוטין בפתח כהונתו האחרונה אולי.