הדוחות חושפים: כמה הרוויחו המנכ"לים הבכירים במשק?

גם השנה מנהלי אלביט בצמרת שיאני השכר ■ עוד ברשימה: ישרס, קרור, פוקס, וחילן ■ ומי השמות החדשים?

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט / צילום: תמר מצפי

כמדי שנה בשנים האחרונות, דוחותיה הכספיים של חברת אלביט מערכות  שלחו את מנהליה לצמרת שיאני השכר בבורסה. גם ב-2017, הנשיא והמנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס, שעלות העסקתו התקרבה ל-12 מיליון שקל (3.4 מיליון דולר) הצליח להתברג בעשיריית שיאני השכר, אחרי מנהלי חברת טבע. בסיכום שנתי נהנה מכליס משכר בעלות של קרוב ל-900 אלף דולר, בונוס בהיקף של כ-1 מיליון דולר ואופציות פאנטום בהיקף של כ-1.5 מיליון דולר.

גם שאר בכירי אלביט מערכות סיכמו שנה מוצלחת, עם עלות העסקה שנתית בהיקף של 4-5 מיליון שקל (1.1-1.5 מיליון דולר) לכל אחד מארבעת סגניו של מכליס - יוסף גספר, יורם שמואלי, גדעון שפר ויהודה ורד.

בסך הכול אלביט מערכות שילמה ב-2017 קרוב ל-19 מיליון דולר (כ-65 מיליון שקל) לצוות ההנהלה הבכיר שלה, הכולל 18 אנשים, וכן שילמה 430 אלף דולר לתשעת הדירקטורים שלה, ובהם אודי ניסן, לשעבר יו"ר קבוצת דלק והממונה על התקציבים במשרד האוצר, הח"כית לשעבר דליה רבין ושרת החינוך לשעבר יולי תמיר.

משתכר בולט נוסף בדולרים שהתמקם בטבלת שיאני השכר בצמוד למכליס, הוא נשיא ומנהל העסקים הראשי של פרוטרום , אורי יהודאי, שעלות העסקתו הצטברה לכ-11.5 מיליון שקל (3.3 מיליון דולר), שכללה מענק של 1.6 מיליון דולר, שכר של 1.1 מיליון דולר ותגמול מנייתי של כ-600 אלף דולר.

מתברג חדש שהצטרף ל-30 שיאני השכר הוא שלמה איזנברג, בעל השליטה בחברת הנדל"ן ישרס  שקיבל ממנה 6.6 מיליון שקל בתפקידו כמנהל העסקים הראשי שלה, לא מעט בזכות פיצוי חד-פעמי של 2.4 מיליון שקל ששולם לו, השווה ל-18 משכורות חודשיות "לפי כללי היוון בריבית של 7%", וזאת "לאור סיום העסקתו, בהתאם לקבוע בהסכם העסקתו".

שיאני השכר ל-2017-20.3.2018
 שיאני השכר ל-2017-20.3.2018

איזנברג מכהן בתפקידו בישרס בהיקף משרה של 65% ובנוסף בתפקידים נוספים בחברות הקבוצה, והוא צפוי לסיים את תפקידו בסוף אפריל הקרוב, לאחר שבסוף 2017 האסיפה הכללית של החברה לא אישרה את הארכת הסכם ההעסקה מולו. נוסף על הפיצוי החד-פעמי נהנה איזנברג בשנה שעברה משכר של 2.1 מיליון שקל, מענק של 1.3 מיליון שקל ודמי ניהול של קרוב ל-800 אלף שקל.

ישרס גם שילמה יותר מ-900 אלף שקל לדירקטורים שלה, ובהם זאב וורמברנד, מנכ"ל קופת חולים מאוחדת ולשעבר מנכ"ל מגה ועוזי ורדי-זר, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי.

עוד בין המצטרפים החדשים לטבלת שיאני השכר, יצרנית ומשווקת המשקאות קרור שילמה לבעל השליטה רוני גת בתפקידיו השונים בקבוצה 4.6 מיליון שקל - מה שהספיק לו להתברג ל-50 שיאני השכר עד כה, ואילו שותפו לשליטה שלמה רודב הסתפק ב-1.1 מיליון שקל ששולמו לו בתפקידו כיו"ר קרור בהיקף משרה של 50%-60%.

שיאן השכר בחברת שירותי המחשב חילן היה שחר אפעל, מנכ"ל חברה בת שקיבל 4.1 מיליון שקל ועלות העסקת היו"ר ובעל השליטה, אבי באום עמדה על 3.4 מיליון שקל - דומה לעלות העסקת מנכ"ל חילן, אלי זיברט.

שני שמות נוספים שהצטרפו אתמול ל-40 שיאני השכר היו הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת האופנה פוקס , וגיא רגב, מנכ"ל קבוצת גאון , עם עלות העסקה של כ-5 מיליון שקל לכל אחד. שמות בולטים נוספים מהימים האחרונים הם נועם לניר שקיבל 540 אלף שקל מחברת תוכנת התרגום בבילון  שבשליטתו, שם הוא מכהן כיו"ר בהיקף משרה של 30%, ו-240 אלף שקל נוספים מחברת הטכנולוגיה אפליי , שגם בה הוא מחזיק בשליטה ומכהן כיו"ר בהיקף משרה דומה (33%).

שוקי אברמוביץ', לשעבר מנכ"ל כלל פיננסים, קיבל 40 אלף שקל כדמי ייעוץ בתפקידו כיו"ר חברת הטכנולוגיה סומוטו  ואילן בן דב קיבל 33 אלף שקל במסגרת תפקידו כיו"ר השלד הבורסאי יוזר טרנד-ש  (לשעבר תפוז), בו כיהן עד חודש נובמבר האחרון אז נמכרה בו השליטה.

גידי אלטמן, לשעבר חבר הנהלה וראש החטיבה המסחרית של בנק לאומי, נהנה מדמי ניהול של כ-270 אלף שקל בתפקידו כיו"ר חברת ההשקעות אייאיאס  שבשליטת חיים גייר, בהיקף משרה המוגדר 25% לפחות, בתפקיד בו החל לכהן באמצע חודש פברואר 2017. שותפות החיפושים מודיעין יהש  שילמה 470 אלף דולר לשותף הכללי שלה, שבשליטת צחי סולטן ואי.די.בי פתוח.