המשבר בפייסבוק: נציבות הסחר הפדרלית תחקור את החברה

(עדכון) - בלומברג: שערוריית דליפת המידע עשויה להוות הפרה של הסדר מ-2011 ■ אלכס סטאמוס, מנהל אבטחת המידע של פייסבוק, צפוי לעזוב את תפקידו באוגוסט ■ סטאמוס הכחיש את הדברים

מארק צוקרברג / צלם: רויטרס
מארק צוקרברג / צלם: רויטרס

משבר דליפת המידע בפייסבוק מוביל לא רק לירידת המניה, אלא גם לטלטלה בחברה. נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) תחקור אם דליפת המידע מפייסבוק היא הפרה של הסכם בינה לבין הרשת החברתית, כך לפי פרסום בלומברג. ב-2011 הודיעה פייסבוק כי תבקש את אישור המשתמשים שלה לפני ביצוע שינויים מסוימים בהגדרות הפרטיות שלה, זאת כחלק מהסדר שגובש עם FTC באותה השנה. אם FTC תחליט שפייסבוק אכן הפרה את ההסכם, יש באפשרותה לקנוס את החברה באלפי דולרים בגין כל יום של הפרה. מטעם FTC לא נמסרה תגובה לפרסום של בלומברג. 

בתוך כך, ה"ניו-יורק טיימס" דיווח אמש (ב') כי בצמרת הרשת החברתית קיימת מחלוקת עזה בנוגע לשאלת ההתייחסות לשימוש לרעה בפלטפורמה, ועד כמה היא צריכה להיות שקופה בנוגע אליה, לקראת בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב השנה. הדברים הגיעו לידי כך שאלכס סטאמוס, מנהל אבטחת המידע של פייסבוק, צפוי לעזוב את תפקידו באוגוסט. סטאמוס הכחיש את הדברים.

לפי הדיווח, סטאמוס רוצה שהרשת החברתית תחשוף פרטים רבים יותר על ההתערבות הרוסית בפלטפורמה, והציע הצעות ייעול שונות, אך נתקל בהתנגדות מצד הקולגות שלו. בעקבות המחלוקות, בדצמבר המחויבויות השוטפות שלו הועברו לבכירים אחרים בחברה. סטאמוס רצה לעזוב את החברה, אך שוכנע להישאר עד אוגוסט כדי להעביר את סמכויותיו בהדרגה וכדי לא ליצור רושם ציבורי רע. הקבוצה שעמד בראשה, שמנתה פעם 120 איש, מונה כעת 3 בלבד.

הצדדים הנצים בצמרת פייסבוק, לפי עובדים בעבר ובהווה בחברה, הם בכירי אבטחת המידע מצד אחד, ובכירי מחלקת המדיניות והמחלקה המשפטית מהעבר השני. בעוד שאנשי האבטחה חותרים לחשוף יותר על המעורבות הזרה בפייסבוק, מתנגדיהם סבורים כי הדבר עלול לפגוע בפייסבוק מבחינה עסקית. הם מזכירים את המתחרה טוויטר, שהתייחסה פחות מפייסבוק לנושא וספגה ביקורת פחותה.

אם סטאמוס אכן יעזוב, הוא יהיה הבכיר הראשון בפייסבוק שמתפטר על רקע הפרשה. עם זאת, סטאמוס כתב (דווקא בטוויטר): "למרות השמועות, אני עדיין מחויב לחלוטין לעבודתי בפייסבוק. זה נכון שתפקידי השתנה, וכרגע אני מעביר זמן רב יותר בזיהוי סיכוני סייבר ובאבטחה הקשורה לבחירות". בהצהרה שפרסם הוא הודה כי היו לו מספר מחלוקות עם הקולגות שלו, אך אלה לדבריו לא הובילו להחלטה בדבר עזיבה.

במקביל סופג מנכ"ל פייסבוק אש מג'ייסון קלאקניס, אחד המשקיעים הראשונים באובר ומנכ"ל Inside.com. בראיון ל-CNBC אמר קלאקניס כי מארק צוקרברג עושה עבודה "איומה" בהתמודדות עם המשבר, וטען כי סגניתו, סמנכ"לית התפעול שריך סנדברג, צריכה להחליף אותו. "זה כישלון מנהיגות מוחלט", הוסיף, וטען כי סנדברג "מתקשרת דברים טוב יותר", "מנהיגה מדהימה" ו"טובה יותר בלהבין איך מנהלים נושאים כאלה".