גוגל תשיק פלטפורמה חדשה שתילחם בתופעת הפייק ניוז

גוגל ניוז אינשאייטיב הוא יוזמה חדשה של ענקית הרשת שתיתן דגש על עיתונות מדויקת ■ שווי ההשקעה: 300 מיליון דולר

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

בזמן שפייסבוק  שקועה בחקירה של האיחוד האירופי בעקבות שימוש לרעה שעשתה חברת קיימברידג' אנאליטקס במידע שנאסף בפלטפורמה, כדי להשפיע על הבחירות בארה"ב, גוגל הכריזה היום על כוונתה להיאבק בפייק ניוז.

גוגל הצהירה על כוונתה להשקיע 300 מיליון דולר במהלך שלוש השנים הקרובות בפלטפורמה חדשה: "Google News Initiative". הפלטפורמה נועדה לספק מענה לתופעת הפייק ניוז, על ידי פעולה בשלושה ערוצים: הדגשה של עיתונות מדויקת ומאבק באינפורמציה מוטעת ומטעה, בעיקר באירועי חדשות מתפרצות; עזרה לאתרי חדשות לצמוח מבחינה עסקית; ויצירה של כלים חדשים שיסיעו לעיתונאים לבצע את עבודתם.

פלטפורמה דומה של גוגל כבר פועלת באירופה תחת השם "היוזמה לעיתונות דיגיטלית" (Digital News Initiative), אך בעזרת היוזמה החדשה גוגל מתכוונת להרחיב את מאמציה לכל העולם. בשל העובדה שגוגל הוא המקום הראשון בו אנשים מחפשים אינפורמציה, המאבק בפייק ניוז משמעותי עבורה במיוחד. לפי דיווח The Verge, גוגל עובדת על שיפור המערכת שלה כך שתציג תוצאות מדויקות יותר, בייחוד ביוטיוב - שם סרטוני קונספירציות מגיעים לראש התוצאות בנושאים חדשותיים שונים.

הפלטפורמה החדשה עובדת בשיתוף פעולה עם ארגוני חדשות עולמיים ומקומיים, כדי לספק להם כלים שיאפשרו להם להביא את החדשות שלהם באופן מדויק יותר לקהל הקוראים. בנוסף, גוגל משתפת פעולה עם מוסדות אקדמיים וארגוני חברה אזרחית כדי לשפר את היכולת שלה לזהות חדשות מהימנות מצד אחד ופייק ניוז מהצד השני.

בנוסף, גוגל משיקה תכנית שנקראת "הרשם עם גוגל", שתאפשר לגולשים להירשם לעדכונים מאתרי חדשות עם חשבון הגוגל שלהם, מה שאמור לעזור לאתרי חדשות בתשלום להשיג מנויים ולשמור על מנויים קיימים, דרך הקלה על תהליך ההרשמה לכל אתר בנפרד. מוצר נוסף יאפשר לעיתונות דיגיטלית לבנות דפי מובייל בקלות, ולעיתונים תינתן גישה מורחבת לשירות Google Trends. לבסוף, גוגל תסמן כתבות שהעובדות בהן נבדקו ואושרו, תחת לשונית החיפוש של גוגל ניוז.