רני צים טייק שני: האם שוב נאכל את הכובע?

התנהלותה המקרטעת של הנפקת צים סנטרס מזכירה מאוד את מה שקרה לאחים צים ב-2010 עם הנפקת כמעט חינם

רני צים. "סימנו את הזירה הטכנולוגית" / צילום: ענבל מרמרי
רני צים. "סימנו את הזירה הטכנולוגית" / צילום: ענבל מרמרי

רני צים ודאי צבט את עצמו בשבוע שעבר, כדי לוודא שהוא אינו בתוך חלום רע: הנה זה קורה לו שוב - הנפקת מניות מקרטעת, שקדמו לה כותרות פסימיות במדורים הכלכליים, חיתוך חד במחיר המבוקש, ביטול של גיוס חוב מתוכנן ובסוף דודי עזרא מגיע כדי לסייע.
כל זה קרה כשחברת המרכזים המסחריים צים סנטרס, שבבעלותו של צים, צלחה בקושי את השלב המוסדי בהנפקה הראשונית של מניותיה, שבו הבטיחה גיוס של 48 מיליון שקל.

כדי לצלוח את מבחן השוק, נדרשה צים סנטרס לקצץ כשליש מהשווי המתוכנן בהנפקה (לכ-200 מיליון שקל "לפני הכסף") וזאת בשל התקופה המאתגרת שחווה שוק הקמעונות המקומי, עקב התחזקות המסחר המקוון, שפוגע ברשתות הקמעוניות (בעיקר בתחום האופנה). הסנטימנט השלילי של השוק כלפי ההנפקה אף אילץ את צים סנטרס, המפעילה מספר מרכזי מסחר באזורי הפריפריה, לוותר על הנפקת אג"ח מתוכננת בהיקף של עד 100 מיליון שקל.

זאת ועוד: כשהתפרסמו תוצאות המכרז המוסדי בהנפקה, התברר כי רני צים - המוערך בשוק ההון כמנהל מוכשר, ש"חי את השטח" ובקיא בכל פרט קטן בעסקיו - חייב את השלמת גיוס ההון לתמיכתם המסיבית של חתמי ההנפקה וגופים הקשורים עימם, שהזמינו יותר ממחצית המניות במכרז. גורם נוסף שנחלץ לעזרתה של צים סנטרס היה אימפריית הבשר והדגים נטו, שבשליטת דודי עזרא, שבאמצעות חברה בת רכשה מניות צים סנטרס בכ-6 מיליון שקל.

הדמיון המדהים להנפקה מ-2010

לפני יותר משבע שנים חווה צים תסריט דומה להדהים; בחודש ספטמבר 2010 הוא נדרש לעזרתם של ספקי רשת המזון המוזלת "כמעט חינם", שהצילו את הנפקת המניות של החברה בעלת הרשת, חברת צים שיווק צים שיווק (שבה החזיק רני יחד עם אחיו עדי).

כאז כן היום נאלץ צים לקצץ את מחיר ההנפקה בעשרות אחוזים, לאחר שהנפקת צים שיווק זכתה לקיתונות של ביקורת בתקשורת הכלכלית, בשל ריבוי עסקאות בעלי עניין ושווי שנתפס כגבוה יחסית. ובדיוק כמו אצל צים סנטרס בשבוע שעבר, נאלצה צים שיווק לגנוז את הנפקת האג"ח מתוכננת בהיקף של 50 מיליון שקל.

בזמן שהגופים המוסדיים הדירו את עצמם מלהשקיע במכרז המוסדי של צים שיווק, מי שנחלצו לעזרתם של האחים צים היו כאמור ספקי רשת כמעט חינם, חברות המזון ויליפוד ונטו (אותה נטו של דודי עזרא), שהזרימו ביקושים של עשרות מיליוני שקלים, ורכשו את רוב המניות שהנפיקה צים שיווק. "שוק המזון הביע אמון בהנפקה של כמעט חינם", אמר צים בריאיון ל"גלובס" שנערך זמן קצר לאחר ההנפקה. "אם הספקים הלכו וקנו מניות, זה מראה כמה החברה טובה ומלאת פוטנציאל".

במרחק הזמן, צים לא טעה. אם תשחזר צים סנטרס את דרכה של צים שיווק לאחר ההנפקה, הרי שמי שרכש בשבוע שעבר מניות בהנפקת חברת הנדל"ן של רני צים עשה עסקה לא רעה.

שנתיים בלבד נסחרה צים שיווק בבורסה בת"א, עד למכירתה לרשת יינות ביתן. בזמן הזה שמרה רשת הדיסקאונט של האחים צים על רווחיות יפה, חילקה דיבידנדים שמנים ובסה"כ הניבה תשואה חיובית למשקיעים בהנפקה.

את מאות מיליוני השקלים שקיבלו ממכירת החזקותיהם בצים שיווק, תרגמו רני ועדי צים לפיתוח עסקיהם הנוכחיים (המתנהלים בנפרד) בתחומי הנדל"ן, הקמעונות והמימון. אגב, מתשקיף צים סנטרס שפורסם לקראת ההנפקה הנוכחית, התברר כי השוכרת העיקרית בנכסי החברה היא לא אחרת מיינות ביתן, שבאמצעות סניפי כמעט חינם שרכשה מידי האחים צים אחראית כיום ליותר מרבע מהכנסותיה של צים סנטרס.