דואר ישראל | בלעדי

ועדת שרים צפויה לאשר את הפרטת דואר ישראל

ביום ראשון הקרוב צפויה לדון ועדת השרים לענייני הפרטה בהצעת מחליטים להפריט 40% מדואר ישראל בשני שלבים

ועדת השרים לענייני הפרטה, אמורה לדון ביום ראשון הקרוב בהצעת מחליטים של שר האוצר משה כחלון ושר התקשורת איוב קרא להפריט את דואר ישראל. כפי שנחשף ב"גלובס", מדובר בהפרטה בשני שלבים שהוכנה על ידי רשות החברות הממשלתיות, לאחר שקיבלה לכך את האישור העקרוני של השר כחלון.

בשלב הראשון של ההפרטה, תתבצע מכירה פרטית של 20% ממניות החברה למשקיע מהארץ או מחו"ל. מספר הדירקטורים המרבי בדירקטוריון החברה יהיה בשלב זה 11, מתוכם 3 מטעם הרוכש או בהמלצתו, בהתאם למנגנון המינויים שייקבע.

בשלב השני של ההפרטה יונפקו 20% ממניות דואר ישראל בבורסה. ממועד ביצוע ההנפקה הראשונה, מספר הדירקטורים המרבי בדירקטוריון החברה יהיה 12 ומספר הדירקטורים מטעם הרוכש הפרטי יעמוד על 2 בלבד.

עוד נקבע כי על הרוכש ייאסר למכור במשך שבע שנים ממועד הרכישה את החזקותיו בחברה, ללא אישור המדינה.

הליך המכירה הפרטית יתבצע במכרז, כמקובל בהליכי מכירה פרטית המתבצעים על ידי רשות החברות. במסגרת ההליך תהיה הרשות רשאית להתחשב, בין היתר, בגובה התמורה המוצעת עבור המניות וכן בניסיון וביכולת של הרוכש בתחומי פעילות החברה או בתחומי פעילות משיקים, לרבות פעילות בנק הדואר.

החלק השני של המהלך יתבצע תוך שנתיים מהשלמת המכירה הפרטית בדרך של הצעה לציבור לפי תשקיף, שתכלול הצעת מכר של המדינה ו/או גיוס הון לחברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. לאחר השלמת שני השלבים, שיעור החזקות המדינה בחברה (בדילול מלא) לא יפחת מ-60%.

היקף הדואר גדול משוק החבילות

בכל הקשור לשמירה על אינטרסים חיוניים של המדינה, נכתב כי רשות החברות תגבש, בהסכמת משרד התקשורת ושירות הביטחון הכללי, רשימה של אינטרסים החיוניים למדינה בחברה ובחברת בנק הדואר, ותבחן את הדרכים להגן עליהם. במסגרת זו תיבחן בין היתר האפשרות להגביל החזקה של 5% ויותר ממניות החברה בלא אישור מראש.

בתוכנית ההפרטה מציינת רשות החברות כי ברקע ההחלטה על הפרטת דואר ישראל, עומדת מגמת הירידה ברווחיות החברה ובתזרים המזומנים שלה במהלך השנים האחרונות.

מצבה התזרימי הבעייתי של דואר ישראל נובע בחלקו משינוי מגמות בענף הדואר הבא לידי ביטוי בירידה שנתית ממוצעת של 8% במספר דברי הדואר. הסיבה העיקרית לכך היא ככל הנראה המעבר לתחליפים אלקטרוניים, אך גם למבנה החברה ולהתנהלותה השוטפת יש יד בעניין.

יצוין, כי שוק משלוחי החבילות הנרכשים באמצעות סחר האלקטרוני נמצא בנסיקה אולם בשלב זה, הנסיקה אינה מדביקה את הדעיכה בשוק הדואר. זאת משום ששוק הדואר עדיין גדול משמעותית משוק החבילות.

לפי רשות החברות הכנסת משקיע אסטרטגי לחברת הדואר בשלב ראשון, והנפקת מניות החברה בבורסה לניירות ערך בשלב השני, תסייע לחברה להשגת שקיפות, יעילות ורווחיות ארוכת טווח.

בהקשר זה מציינת הרשות כי רוב רכיבי פעילות הדואר נמצאים בשווקים תחרותיים אל מול חברות פרטיות. "כניסתו של משקיע אסטרטגי כשותף פעיל תאפשר לממן את תוכנית ההבראה וליישם את ההתייעלות המתוכננת בחברה בשלב ראשון. בנוסף, המכירה הפרטית תקל הן על פיתוח מנועי צמיחה חדשים בחברה והן על הרחבת פעילות הדואר. בסופו של דבר, השתלבותו של משקיע פרטי בחברה עשויה לתרום להעלאת שוויה של החברה ולקיצור לוחות הזמנים לקראת השלב השני בתוכנית הפרטה זו, ההנפקה הציבורית".