מארק צוקרברג: "ייתכן ופייסבוק צריכה להיות תחת רגולציה"

מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית התראיין ל-CNN על רקע פרשית האבטחה שהכניסה את פייסבוק למערבולת והפילה את שוויה ■ "אנחנו לא מוכרים מידע לאף אחד", אמר

מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק
מארק צוקרברג / צילום: שאטרסטוק

"אני בטוח שמישהו מנסה לשבש את בחירות 2018", אמר היום (ה') מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בראיון לרשת סי.אן.אן, הראשון מאז פרשת דליפת המידע של 50 מיליון משתמשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה שסייעה לטראמפ בבחירות 2016.

"אני בטוח שיש גרסה נוספת למאמץ הרוסי ב-2016, ואני בטוח שיש טקטיקות חדשות שאנחנו חייבים לוודא שאנחנו מגיבים אליהן", הוסיף. כשנשאל אם הוא יודע מהן הטקטיקות האלה, ענה "כן, אני חושב שיש לנו הבנה כלשהי מהן. יש לנו הרבה אנשים בחברה שבונים טכנולוגיות למטרה הזו, והתחייבנו להכפיל את מספר העובדים בחברה בתחום האבטחה. אבל אבטחה זו לא בעיה שאי פעם פותרים לחלוטין. אנחנו נעבוד על זה תמיד, כל עוד הקהילה שלנו נשארת דבר חשוב בעולם".

כשנשאל אם המודל העסקי של פייסבוק עומד כעת למבחן, צוקרברג השיב כי "אחת הטעויות הגדולות לגבי פייסבוק היא הרעיון שאנחנו מוכרים מידע על משתמשים. אנחנו לא מוכרים מידע לאף אחד וזה חלק מרכזי במודל שלנו. היתרון התחרותי של הרבה מהשירותים שלנו, בין אם זה דירוג הניוז פיד, החיפוש או המודעות, הוא שאנשים חולקים הרבה מידע בפייסבוק וכך אנחנו יכולים לבנות שירותים טובים יותר. אנחנו לא רוצים שהמידע ייצא החוצה. זה לא טוב לאנשים בקהילה שלנו ולא לעסק שלנו. מפרסם יכול לבקש למשל להראות מודעות לנשים בגיל מסוים ואנחנו נוכל להראות להן את המודעה, אבל המידע לא מגיע לאותו מפרסם".

כשהכתבת לורי סיגל שאלה את מנכ"ל פייסבוק, למה הרשת החברתית לא צריכה להיות תחת רגולציה, צוקרברג ענה תשובה מפתיעה, "אני לא בטוח שאנחנו לא צריכים להיות תחת רגולציה. באופן כללי טכנולוגיה הופכת להיות חשובה יותר ויותר בעולם והשאלה הנכונה היא מה צריך להיות סוג הרגולציה המתאים. אני חושב שאשמח לראות רגולציה בנושא שקיפות מודעות. כשמסתכלים על כמות הרגולציה הנוגעת לפרסום בטלוויזיה ובעיתונות, לא ברור למה צריכה להיות פחות באינטרנט. אנחנו מחויבים לזה וכבר התחלנו עם כמה כלים של שקיפות מודעות.

"אנשים צריכים לדעת מי קונה את המודעות שהם רואים בפייסבוק, וצריכה להיות אפשרות להיכנס לכל עמוד ולראות את כל המודעות שאנשים מריצים בפני קהלים שונים. כרגע אנחנו בוחנים את זה בקנדה והמטרה שלנו היא להחיל את זה בארה"ב לפני בחירות האמצע ב-2018".

לשאלה מה בעצם השתבש וגרם לדליפת המידע צוקרברג ענה כי, "זו הייתה הפרת אמון ענקית ואני מתנצל שזה קרה. האחריות שלנו עכשיו היא לוודא שזה לא יקרה שוב". צוקרברג התייחס לצעדים שהזכיר אתמול בפוסט שפרסם, ביניהם הגבלה נוספת של המידע שאפליקציות יכולות לגשת אליו ובחינה של כל האפליקציות שיצאו לפני שינוי המדיניות ב-2014 ויכלו לגשת גם למידע על חברים של משתמשיהן, והוסיף "אנחנו הולכים לבדוק אלפי אפליקציות. זה הולך להיות תהליך אינטנסיבי אבל חשוב. ברטרוספקטיבה, ברור שהיינו צריכים לעשות את זה עוד קודם, עם קיימברידג' אנליטיקה".

צוקרברג אמר שכרגע החברה עדיין בודקת אם יש בידי קיימברידג' אנליטיקה גישה לנתונים שטענו כי מחקו, "אם נמצא שיש להם גישה למידע, ננקוט בכל הצעדים המשפטיים שבאפשרותנו". כשנשאל מדוע לא ננקטו צעדים כדי לוודא שהמידע לא נשאר בידי קיימברידג' אנליטיקה עוד ב-2015, צוקרברג הודה כי כנראה בפייסבוק סמכו יותר מדי על המפתחים. "לכן עכשיו נבצע בדיקה מלאה של כל האפליקציות שהייתה להן גישה לכמויות מידע רבות. אנחנו יודעים אלו אפליקציות היו, כמה אנשים השתמשו בשירותים האלה, ואפשר להסתכל על דפוסי בקשות המידע שלנו, ככה יהיה לנו מושג מי עלול היה לעשות משהו מפוקפק".

צוקרברג התייחס למחדל נוסף עליו פייסבוק ספגה ביקורת רבה, התנהלות הרשת החברתית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. "אני חושב שזה ברור שלא התמודדנו היטב עם מספר נושאים, בין אם זה ההתערבות הרוסית או פייק ניוז. אבל מספר חודשים לאחר מכן היו בחירות בצרפת והשתמשנו במספר כלי בינה מלאכותית ועשינו עבודה טובה בהרבה בלזהות בוטים רוסים ובכלל פוטנציאל להתערבות רוסית והוצאנו את זה מהפלטפורמה לפני הבחירות. ב-2017, במהלך הבחירות המיוחדות, מושב הסנאט באלבמה, השתמשנו בכלי בינה מלאכותית חדשים לזיהוי חשבונות מזויפים שמפיצים חדשות שקריות ומצאנו שהרבה מהם מגיעים ממקדוניה. זה אומר שזה לא מדע טילים, נכון? יש לנו עוד הרבה עבודה אבל אנחנו מסוגלים לבצע אותה. אנחנו מחויבים לעשות את זה בכל מקום בו יש בחירות בעולם".

כשסיגל שאלה אם יעיד בפני קונגרס, מאחר ומחוקקים בארה"ב ובריטניה ביקשו ממנו לעשות זאת, צוקרברג ענה תשובה מעט מתחמקת, "אשמח לעשות זאת אם זה הדבר הנכון. פייסבוק מעידה בקונגרס באופן קבוע, ואנחנו מנסים לשלוח אדם מטעם פייסבוק עם הכי הרבה ידע לגבי כל סוגיה שהקונגרס מנסה ללמוד. אם זה יהיה אני, אשמח ללכת".

בפן האישי יותר, צוקרברג סיפר על השינוי שהאבהות עשתה לו, "פעם חשבתי שהדבר הכי חשוב עבורי הוא להשפיע על העולם בצורה הטובה ביותר, עכשיו בעיקר אכפת לי לבנות משהו שהבנות שלי יוכלו לגדול ולהיות גאות בי בגללו. זה מה שמנחה אותי".