נחמה למשקיעים: שפיר הציגה עלייה של 50% ברווחים ב-2017

בצל פרשת השוחד, הציגה החברה נתונים פיננסיים איתנים לשנת 2017 ■ הרווח הנקי זינק פי 10 ל-39 מיליון שקל ■ סמנכ"ל הכספים: "אנחנו עסוקים במגה-פרויקטים"

בחודשים האחרונים, שלא בטובתם, התרגלו המשקיעים בשפיר הנדסה להיתקל בכותרות הקשורות לחברה שאינן נוגעות לעסקיה השוטפים, אלא בעיקר לחקירת בעלי השליטה בה, האחים שפירא, בפרשת שוחד לכאורה לפקידי ציבור ברומניה, לצורך קידום פרויקטים של החברה שם.

הבוקר סיפקה שפיר הנדסה  הנדסה חדשות טובות למשקיעים, עם פרסום דוחות כספיים חיוביים לסיכומה של 2017, עם צמיחה של 13% בהכנסות, שהגיעו ל-3.5 מיליארד שקל, לצד זינוק של קרוב ל-50% ברווחיה, שהצטברו ל-274 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הרביעי של 2017 קפצו הכנסותיה של שפיר קפצו בכ-30%, ל-953 מיליון שקל, והרווח הנקי הכפיל עצמו פי 10, ל-39 מיליון שקל, הגם שמדובר היה בחלש מבין הרבעונים של 2017.

פעילותה של שפיר מחולקת לארבעה מגזרים - השניים העיקריים מבחינת היקפי פעילות הם תשתיות ותעשייה, נוסף על זכיינות וייזום נדל"ן למגורים. בפילוח תרומת פעילויותיה לתוצאות ניכר השיפור ברווח הגולמי של תחום התשתיות, שטיפס ב-16% ל-175 מיליון שקל, על הכנסות שגדלו ב-10% ל-1.7 מיליארד שקל. לעומתו הרווח הגולמי מפעילות התעשייה שמר על יציבות, בהיקף של 356 מיליון שקל, למרות שההכנסות גדלו ב-10% לכ-1.6 מיליארד שקל. גם בפעילות המגורים והזכיינות הציגה החברה שיפור ברווח הגולמי, שקפץ פי 3 בתחום המגורים ל-23 מיליון שקל, וזינק ב-180% בתחום הזכיינות ל-15 מיליון שקל.

סך הרווח הגולמי של שפיר עלה ב-8% ל-566 מיליון שקל, אולם שיעורו מההכנסות נשחק, ובשפיר מייחסים מגמה זו בעיקרה לשינוי "במשקלן היחסי של הכנסות מגזר התשתיות וייזום הנדל"ן למגורים מסך המחזור הכולל, ומהגדלת נתח השוק של הקבוצה במגזר התעשייה".

עוד בסיכום שנתי נהנתה שפיר מעלייה ניכרת בהכנסות המימון שלה, בעיקר בזכות הכנסות מימון מגידול הנכס הפיננסי בכביש 6 עם התקדמות הקמתו", ולעומת זאת ביצעה הפרשה של 14.5 מיליון שקל בגין ירידת ערך קרקעות ברומניה.

עוד מדגישים בשפיר בסיכום שנתי, עלייה בקצב הביצוע בפרויקטים של נמל חיפה וכביש 6 צפון, שתרמו לשיפור ההכנסות והרווח "באופן משמעותי". עמית בירמן, סמנכ"ל הכספים של החברה, אמר כי "עיקר הרווח שלנו מגיע ממגזר התעשייה, שם הגדלנו את נתח השוק ואת הכמויות הנמכרות. במגזר התשתיות אנו עוסקים בעיקר במגה-פרויקטים, שבהם שיעור הרווח גבוה יותר מבפרויקטים קטנים, ובפרויקטים של תשתיות תיקנו את האומדנים שלנו לטובה, מה שבא לידי ביטוי ברווחיות פעילות התשתיות שלנו".

החקירה של שפיר החלה ב-2014 על-ידי הרשויות ברומניה כנגד מנהל החברה שם, וב-2018 הגיעו למשרדי שפיר בישראל חוקרי המשטרה כדי לחקור את ארבעת בעלי השליטה, וכן לקבל עדות משני עובדים נוספים.

כחלק מהחקירה הוטלו על חשבונות בנק של החברה ובעלי השליטה מגבלות. בעניין החקירה הוסיף בירמן, כי "מבחינתנו היא הייתה וחלפה, וכולנו, אני ובעלי השליטה, שוחררנו מהחקירה ללא שום תנאים מגבילים. זה אירוע לא סימפטי אבל אין לו השפעה על הפעילות השוטפת".