יו"ר הפד ריזרב: יידרשו העלאות ריבית נוספות במהלך השנה

ג'רום פאוול הגיב להעלאת הריבית ב-0.25% ורמז כי המגמה תימשך ■ השאלה היא הקצב: גוברים הקולות שמנבאים ארבעה העלאות השנה

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס    Joshua Roberts
ג'רום פאואל / צילום: רויטרס Joshua Roberts

פקידי הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) אותתו אתמול כי יאיצו את קצב העלאות הריבית, זאת בכדי להאט את קצב הצמיחה הכלכלית. זאת אחרי שחברי הפד הצביעו פה אחד בעד העלאת הריבית הבין-בנקאית קצרת הטווח ב-0.25% לטווח של 1.5%-1.75%, ותחזיות תחזיות חדשות מציגות הערכות לצמיחה כלכלית מהירה יותר, אינפלציה גבוהה יותר ושיעור אבטלה נמוך יותר בשנים הבאות.

הפקידים העריכו כי השנה יהיו עוד שתיים-שלוש העלאות ריבית, ושלוש העלאות נוספות במהלך 2019., ובנוסף צופים הפקידים כי יהיה עליהם להשתמש בבלמים מוניטריים, ולהעלות ב-2020 את הריבית לרמה שתשקף מדיניות ריבית הדוקה לראשונה בתקופה של יותר מעשר שנים.

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו כיו"ר הפד, אמר ג'רום פאוול שהפקידים רצו ליצור איזון בין שני סיכונים. הסיכון הראשון: העלאת ריבית חדה מדי תשאיר את האינפלציה מתחת ליעד 2% ותפגע באמינות הפד; הסיכון השני: העלאת ריבית איטית מדי שתאפשר לכלכלת להתלהט יתר על המידה ותאלץ את פקידי הפד לפעול במהירות רבה יותר ולגרום למיתון. "אנו מנסים ללכת בשביל הזהב, והוועדה עדיין מאמינה ששביל הזהב מורכב מהעלאות הדרגתיות נוספות של הריבית הבין-בנקאית קצרת הטווח", אמר פאוול.

יעד הריבית של הפדרל ריזרב
 יעד הריבית של הפדרל ריזרב

העלאת הריבית אתמול הייתה צפויה. "הפד קיים את כל ההבטחות: צמיחה חזקה, יציבות אינפלציונית וריביות קצת יותר גבוהות", אמר אד אל-חוסייני, אסטרטג ריבית בכיר בחברת ניהול הנכסים Columbia Threadneedle Investments.

המשקיעים ציפו למהלך אגרסיבי יותר מצד הפד לגבי הריבית קצרת הטווח, לדברי אל-חוסייני.

לא יותר משלוש העלאות השנה

מרבית פקידי הפד עדיין מאמינים כי השנה לא יבוצעו יותר משלוש העלאות ריבית, אך מספר רב יותר של אנשי הבנק המרכזי מעריכים שהשנה יבוצעו ארבע העלאות. שבעה מ-15 מהנשאלים העריכו כי יבוצעו ארבע העלאות ריבית, לעומת ארבעה שניבאו זאת באמצע דצמבר.

מרבית פקידי הפד מעריכים כי יבוצעו שלוש העלאות ריבית נוספות ב-2019, ושתי העלאות ב-2020. בפגישת הריבית בדצמבר צפו הפקידים שתי העלאות בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020. מהלכים צפויים אלה יעלו את הריבית הבין-בנקאית קצרת הטווח לטווח של 3.25%-3.5% ב-2020. רמת ריבית כזו תבלום באופן קל את הצמיחה, מכיוון שהיא גבוהה ב-1.5% מהרמה שבה - להערכת קובעי המדיניות - אין הריבית ממריצה או בולמת את הפעילות הכלכלית בטווח הארוך.

"על פניו, זהו סימן לכך שקיים קונצנזוס שלפיו 'אנו עלולים להדק את המדיניות יותר מדי'", אמר רוברטו פרלי, אנליסט בחברת Cornerstone Macro.

כעת מעריכים פקיד הפד ששיעור האבטלה יירד ל-3.8% בסוף השנה הנוכחית, ול-3.6% בסוף 2019, לעומת 4.1% - שיעור האבטלה מאז אוקטובר.

כלכלנים בוול סטריט צופים שהשינויים במדיניות המס ובהוצאות הממשלה ידחפו את האבטלה לרמה נמוכה יותר מזו שחוזה הפד, ולמעשה לרמה נמוכה מאז מלחמת קוריאה. כלכלנים אמרו כי לא ברור איזו השפעה תהיה להתפתחות כזו על האינפלציה או היציבות הפיננסית, וציינו כי בעבר כמעט שלא הצליח הפד לצנן את הכלכלה מבלי לחולל מיתון. "זה מהלך עתיר סיכון, אבל ייתכן שחשים כי עליהם לעשות זאת כי ההמרצה הפיסקלית הגיעה בעיתוי הלא-נכון", אמר פרלי.