סוף למשבר: מענק הבירה לירושלים יעמוד על 700 מיליון ש'

בנוסף האוצר התחייב יתקצב את העירייה ב-87 מיליון שקלים נוספים למימון פרויקטים לפיתוח העיר כגון שדרוג מרכזים מסחריים לרווחת התושבים

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

משרד הפנים ומשרד האוצר סיכמו היום (יום ה׳) כי מענק הבירה לירושלים יעמוד ב-2018 על 700 מיליון שקלים ובנוסף האוצר התחייב יתקצב את העירייה ב-87 מיליון שקלים נוספים למימון פרויקטים לפיתוח העיר כגון שדרוג מרכזים מסחריים לרווחת התושבים, תכנון אזור תעסוקה גבעת שאול, המשך פעילות המנהלת להתחדשות עירונית, הכנת תכנית אב לוואדי אל ג'וז אשר תקבע מדיניות תכנון עדכנית לשכונה וסביבותיה ועוד.

ההסכם הושג לאחר מו"מ קדחתני שערך מספר חודשים, אותו ניהלו מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, הממונה על התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור וכן מנכ"ל עיריית ירושלים אמנון מרחב.

בכך מגיע לסיומו העימות המתוקשר בין ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ושר האוצר משה כחלון. ברקת דרש להגדיל את מענק הבירה לכמיליארד שקל בנימוק שהגידול הדמוגרפי המהיר של ירושלים מכתיב הגדלה שנתית של תקציב הפיתוח ב-160 מיליון שקל רק לצורך שמירה על רמת השירותים הקיימת. האוצר בגיבוי כחלון הסכים להשאיר את מענק הפיתוח שניתן לירושלים ב-2017, כלומר כ-700 מיליון שקל מתוכם 400 מיליון מתקציב המדינה ועוד כ-300 מיליון תוספות מתקציבי משרדים אחרים. ברקע העימות סכסוך אישי קשה בין ברקת לכחלון שבמהלכו אף פתח ברקת בקמפיין אישי נגד שר האוצר.

פי ההסכם, חלק ממענק הבירה ישמש לכיסוי הגרעון השוטף לשנת 2017 וכן לפרויקטים לשיפור איכות החיים של תושבי מזרח ירושלים. ביצוע הפרויקטים יתואמו בין עיריית ירושלים לבין משרדי הפנים והאוצר. בנוסף, יוקם צוות מיוחד לבחינת הדרכים להגדלת ההכנסות העצמיות של עיריית ירושלים ופיתוח פרוייקטי פיתוח לטובת הרחבת מנועי הצמיחה הכלכלית בעיר. בצוות יהיו חברים נציגים ממשרד הפנים, אגף התקציבים במשרד האוצר ועיריית ירושלים.

לצד הסיכום התקציבי לסיוע ממשלתי בגובה מאות מיליוני שקלים, עיריית ירושלים התחייבה לתמוך בתכניות דיור ותעסוקה למגזרים השונים בעיר. התקציבים שיוקצו לעיר בשנה הקרובה, ישמשו לפיתוח כלכלי מואץ בבירה וכן לצמצום פערים והשוואת שירותים בין אזורי העיר השונים.

לצד הסכום שאותו יתקצבו משרדי הממשלה, העירייה נדרשת לפיתוח פרויקטים חברתיים וכלכליים לחיזוק עצמאותה הכלכלית של העיר בשנים הבאות.

שר הפנים, אריה דרעי: ״העיר ירושלים, בירתנו, מיוחדת במינה. לצד פיתוחה ושגשוגה בשנים האחרונות, ישנם אתגרים חברתיים וכלכליים איתם היא מתמודדת, אשר דורשים סיוע ממשלתי. במסגרת ההסכם שנחתם, דרשתי כי לצד התקציב הממשלתי לעיר לשנה הקרובה, תפתח העירייה מנועי צמיחה כלכליים לחיזוק העצמאות התקציבית בה, זאת בעזרת משרדי הפנים והאוצר. אני שמח כי ההסכם שנחתם היום, יאפשר העברת תקציב מאוזן במועצת העירייה עוד הערב ובטרם חג הפסח הבא עלינו לטובה. נמשיך לפעול ולעשות את המיטב על מנת שכלל הרשויות המקומיות יוכלו לספק לתושבים שירותים ברמה הגבוהה ביותר".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד בירך על הסיכום ואמר כי "משרד האוצר ימשיך לפעול על מנת לחזק את העיר ירושלים ולשמור על רווחת תושבי העיר".

ראש אגף תקציבים, שאול מרידור: "הסיכום בסופו של דבר יביא לפתרון שייתן סכום הוגן לתקציב השוטף, אך ימקד את עיקר הגידול לפרוייקטי פיתוח שנועדו להגדיל את הכנסותיה של העיר ואת עצמאותה הכלכלית".