היועץ החדש לביטחון לאומי בבית הלבן - נץ פרו ישראלי

טראמפ פיטר את היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, ומינה את ג'ון בולטון, נץ קיצוני, שמטיף למלחמת מנע בקוריאה הצפונית, קורא לביטול ההסכם עם איראן וטוען שרעיון שתי המדינות מת ■ המינוי אינו טעון אישור הסנט, אך הוא מעורר מועקה, אם לא חרדה, בממסד הפוליטי והביטחוני בארה"ב ■ "עוד מבוגר אחראי נבעט מהבית הלבן"

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

שוב טלטלה משמעותית בבית הלבן. זמן קצר לאחר שפיטר את שר-החוץ, רקס טילרסון, בציוץ בטוויטר, הנחית אמש דונלד טראמפ את גרזן הפיטורים על ה.ר. מקמאסטר, איש צבא בדרגת גנרל, ומינה במקומו את ג'ון בולטון, נץ קיצוני שמטיף למלחמת מנע בקוריאה הצפונית, קורא לביטול ההסכם עם איראן וטוען שרעיון שתי מדינות לשני עמים גווע ומת.

גם הפעם הודיע טראמפ על חילופי הגברי בחשבון הטוויטר שלו אך הוא עשה חסד עם מקמאסטר וטלפן אליו לפני שהעלה לרשת את הציוץ על פיטוריו. טילרסון לא זכה למחווה כזו.

בולטון, שיתחיל לכהן ב-9 באפריל, יהיה היועץ השלישי לביטחון לאומי בבית הלבן בתוך קצת למעלה משנה. הראשון היה גנרל מייקל פלין, שנבעט מהתפקיד אחרי כשלושה שבועות לאחר שנתפס בשקר לממונים עליו על קשריו עם גורמים רוסיים. הוא היה בין הראשונים באנשי ממשל טראמפ שזומנו לחקירה בלשכת התובע המיוחד (שבודק שת"פ פוטנציאלי בין מטה הבחירות של טראמפ לרוסיה וחשדות אחרים). פלין הודה ששיקר לחוקרים ולא מן הנמנע שהוא משתף עימם פעולה בתקווה לקבל עונש קל יותר

פיטורי מקמאסטר מחזקים את הרושם, שממשל טראמפ אחוז תזזית. עשרות אנשים בתפקידים בכירים נפלטו מהבית הלבן - מרצונם או בעל כרחם ב-14 החודשים שחלפו מאז תחילת כהונתו של טראמפ, ובהם שר-חוץ, שר בריאות, שרת-המשפטים (בפועל), היועץ הכלכלי הראשי בבית הלבן, ראש FBI, סגן ראש FBI, ראש מטה הבית הלבן, האסטרטג הראשי בבית הלבן, דובר הבית הלבן, ראש התקשורת בבית הלבן - הרשימה ארוכה ורחוקה מלהיות סופית. היסטוריונים של תולדות הנשיאות קובעים, שלא היה בתולדות ארה"ב ממשל כל כך בלתי יציב עם תחלופה כל כך גבוהה בדרגיו הבכירים.

בציוצו שיבח טראמפ את מקמאסטר על "העבודה היוצאת מהכלל" שביצע והבטיח, "תמיד נישאר חברים". אך אין זה סוד, שמעולם לא היתה כימיה בין השניים ושמועות על פיטורי מקמאסטר ריחפו בוושינגטון מזה שבועות רבים. אין ספק שהיחסים ביניהם התקררו עוד יותר לאחר שאתר חדשות דיווח ב-20 בנובמבר אשתקד, שמקמאסטר אמר (בארוחת ערב פרטית בביתה של צפרא כץ, מנכ"לית אוראקל), כי טראמפ הוא "אידיוט" ו"שוטה", עם "מוח של ילד בגן ילדים".

טראמפ הודיע לראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, כי הוא רוצה להחליף את מקמאסטר מפני שהוא נוקשה מדי ושהתדרוכים שלו ארוכים מהנחוץ ואינם נראים רלוונטיים.

היורש, ג'ון בולטון, שהיה שגריר ארה"ב באו"ם בתקופת ממשל בוש (הבן) נפגש כמה פעמים עם טראמפ ולעיתים קרובות הביע תמיכה בהחלטות ה"אינסטינקטיביות" שלו. בולטון מרבה לשבח את הנשיא בהופעותיו התכופות בפוקס-ניוז וטראמפ סבור שהוא נראה טוב בטלוויזיה. עם זאת, בולטון נשקל בעבר לתפקיד שר-החוץ. טראמפ התנגד אז, בטענה ששפמו העבות אינו מקנה לו דימוי של שר.

מחוקקים דמוקרטים וגורמים מתונים אחרים חוששים ממינויו של בולטון. המינוי אינו טעון אישור של הסנט, אך הוא מעורר מועקה, אם לא חרדה, בממסד הביטחוני והפוליטי בארה"ב. אויביו - והם רבים - מגדירים אותו כאדם עם "אצבע קלה על ההדק", מחרחר מלחמות וחסיד התערבות צבאית של ארה"ב במוקדי מתיחות עולמיים.

בכתבת דיוקן ב"אקונומיסט" מיולי 2006, שנתו האחרונה כשגריר באו"ם, הוא תואר כ"אדם שאינו מתאים לנהל דיפלומטיה בינלאומית בגלל "אי יכולתו - או אי נכונותו - לעשות ידידים ולבנות בריתות בארגון שלחם חוקו הוא נטוורקינג, פשרות וקונסנסוס". הוא מתואר כאדם קשה, שממהר להתלקח.

בולטון הוא ידיד מושבע של ישראל, שדבק באידיאולוגיה של הימין הישראלי. אין ספק שמינויו מעורר שמחה ברחוב בלפור. השקפותיו זהות, פחות או יותר, לאלה של בנימין נתניהו. לאחר שהנשיא הקודם, ברק אובמה, הורה לשגרירות ארה"ב באו"ם לא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות (ובכך איפשר את קבלת ההחלטה), אמר בולטון, כי אובמה "לא דקר את ישראל בגב, אלא נעץ בה את הסכין מקדימה, בחזה". הוא אמר אז, שהעמדה שנקטה ארה"ב במועצת הביטחון נועדה להטות את כף המאזניים לטובת הפלסטינים בתהליך השלום".

בראיון ל"ג'רוזלם פוסט" הוא אמר, כי אובמה היה "הנשיא הכי אנטי ישראלי בתולדות המדינה, ללא שום ספק".

בראיון, שנערך ב-2011, אמר בולטון, כי כי אובמה אימץ את "הקו האירופי", שלפיו אם תושג התקדמות בין ישראל לפלסטינים, "יפציעו אור ומתיקות" במזה"ת כולו, וכי יהיה קל יותר לפתור את כל הבעיות באזור, מאיראן ועד לטרור. "לדעתי, זה כמו להסתכל בטלסקופ מצידו ההפוך", הוא אמר.

בולטון לא היה יכול להשלים עם גילויי חיבה של ישראל לאובמה. ב-2013, הכינה שגרירות ישראל בוושינגטון סרטון וידיאו שנועד לברך את אובמה לקראת ביקורו בישראל. בסרטון נראו שתי דמויות מצוירות - נתניהו ואובמה - לוחצות ידיים כשברקע מושמע שיר מתכנית טלוויזיה פופולרית, "תודה לך על הידידות".

בראיון בפוקס ניוז שאלה אותו המנחה: אם היחסים בין ישראל לארה"ב כה עכורים בתקופת ממשל אובמה, איך זה שהישראלים מפיקים סרטון כזה?

בולטון השיב: "אני שמח שלממשלת ישראל יש מספיק עודף תקציבי כדי להפיק סרטון תעמולה כזה. הנשיא תומך בישראל. העבותות בין שתי המדינות חזקים. מה כבר יכול לקרות"?

מבחינתו, רעיון שתי המדינות כבר הלך לעולמו. לאחר שג'ון קרי, שר-החוץ בממשל אובמה, הזהיר שרעיון שתי-המדינות יחמוק לו אם ישראל תוסיף להאיץ את קצב הבניה בהתנחלויות, אמר בולטון: "מבחינת המציאות האמפירית, רעיון שתי המדינות מת. זו האמירה היחידה שהשמיע קרי שיש בה אמת". במאמר אופ-אד ב"וושינגטון טיימס", תחת הכותרת "פתרון שלוש המדינות", טען בולטון שאת רצועת עזה יש להחזיר למצרים ואת הגדה המערבית לירדן. "כל עוד המטרה הדיפלומטית של וושינגטון היא לממש פתרון של שתי מדינות - ישראל ופלסטין - הניגוד הבסיסי בין השאיפה הזו לבין המציאות בשטח יבטיח שהשאיפה הזו לעולם לא תצא את הפועל".

היועץ החדש רואה בהסכם עם איראן דבר מוקצה מחמת מיאוס, מסמך שצריך לקרוע אותו לגזרים. ההערכות הן, שבולטון, כיועץ לביטחון לאומי, רק יחזק את נטייתו של טראמפ לסייל את ההסכם. "החלה הספירה לאחור של סוף הסכם הגרעין", אמר אמש פרשן בטלוויזיה.

בולטון צידד בהתקפה צבאית על איראן ב-2008 - לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר ולפני כניסתו של הזוכה לבית הלבן בינואר 2009. הוא ניבא כי ישראל תבצע התקפה כזו בחלון הזמן האמור. בראיון ל"דיילי טלגרף" הבריטי הוא אמר, שהעולם הערבי יהיה מרוצה מהתקפה כזו. "יהיו גינויים ציבוריים, אך שום פעולה (נגד ישראל)", הוא ניבא.

הוא מצדד בכך גם עתה, ושוב, הוא מגייס את ישראל למשימה. במאמר אופ-אד ב"וול סטריט ג'רנל" ב-15 בינואר השנה כתב בולטון: "המדיניות המוצהרת של ארה"ב צריכה להיות לשים קץ למשטר האייתאללות, שעלה ב-1979, לפני שיגיע ליום הולדתו ה-40. מדינות ערב ישבו בשקט אך יקדמו בברכה גישה כזו ואולי אף יסייעו לממנה. גם ישראל תוכל לשבת בשקט, אך היא תוכל ללחוץ על כוחות איראן, וגם על הגרורות האיראניות בסוריה ובלבנון, כדי להגיע ללחץ מרבי על על כוחות הביטחון האיראניים".

"הכרה במשטר איראני חדש ב-2019 תמחק את הכלימה שעוררה תפיסת הדיפלומטים האמריקאיים בטהראן והחזקתם בשבי במשך 444 ימים", הוא הוסיף. "בני הערובה לשעבר יוכלו לחנוך את הבניין החדש של השגרירות האמריקאית באיראן".

ברור מאליו, שובלטון קורא גם לפעולה צבאית נגד קוריאה הצפונית. במאמר אופ-אד נוסף ב"וול סטריט ג'רנל", ב-28 בפברואר השנה, שנושא את הכותרת "המסד הלגלי להתקפה על קוריאה הצפונית", הוא כתב: "ראש CIA (לשעבר), מייק פומפיאו, אמר בינואר, כי רק 'כמה חודשים' נדרשים לפיונגיאנג להנחית מהלומה גרעינית על על ארה"ב. כמה זמן צריכה ארה"ב להמתין עד לחיסול האיום הזה"?

בהתבטאויות שונות הכריז בולטון, כי לדעתו רק פעולה צבאית תוכל לשלול מקוריאה הצפונית את יכולותיה הגרעיניות.

הצטרפותו לצוות מקבלי ההחלטות בבית הלבן תסבך כנראה את ההכנות לקראת פגישת פסגה בין טראמפ לקים ג'ונג און, שליט קוריאה הצפונית. בולטון אמר בעבר, כי מצדד בקיום מפגש כזה, אך אם המפגש ייכשל, ארה"ב צריכה לנקוט את הצעד המתבקש מהכישלון.

זה הרקע לחששות הגדולים בוושינגטון מכניסתו של בולטון ללשכת היועץ לביטחון לאומי. אם מקמאסטר נתפס כגורם ממתן, שמסוגל לבלום את פזיזותו האינסטינקטיבית של טראמפ, בולטון נתפס, בחוגים מסוימים, כגפרור שעלול להצית להבות. "עוד מבוגר אחראי נבעט מהבית הלבן", ציין אמש בצער פרשן טלוויזיוני בתגובה על פיטורי מקמאסטר.