המסחר בנ"י הסתיים בירידות; טראמפ חתם על התקציב שאושר

שורה של עסקאות נתקעות: מכירת הענק של חטיבת השבבים של טושיבה ב-18 מיליארד דולר ■ פייסבוק סופגת חבטות ■ רוסיה מורידה ריבית ל-7.25% ■ שבוע שני של עלייה בקידוחי הנפט והגז הטבעי בארה"ב

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

יום המסחר התנודתי בוול סטריט ננעל בירידות שערים. המגמה אפיינה גם את כל שווקי העולם, כאשר אירופה ואסיה התאפיינו במסחר שלילי.

 

ביום חמישי זרק הנשיא טראמפ פצצה ולאחר שהטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב, הודיע שיעלה מכסים חדשים בהיקף לא מבוטל של 50 מיליארד דולר על מוצרים שמיובאים מסין. זאת - בשל הפגיעה המתמשכת בקניין רוחני של פירמות אמריקאיות. משרד הסחר הסיני הגיב שיטיל מכסים על יבוא לסין מארה"ב בהיקף של 3 מיליארד דולר אם הבית הלבן לא יכנס למו"מ עם ביג'ינג.

קשה שלא להפריז בבעייתיות שיש לשווקים ולממשלות העולם בגלישה למלחמת סחר בין שתי הענקיות, סין וארה"ב. האנליסטים בארה"ב מסרבים להאמין שטראמפ יטיל בסופו של דבר מכסים בהיקף כזה על יבוא מסין בגלל החשיבות הגדולה של סין עבור היצוא של ארה"ב אבל כאן צריך לזכור שהאנליסטים גם לא האמינו שטראמפ יטיל מכסים על יבוא של פלדה ואלומיניום לארה"ב - מה שקרה ועבר כמעט ללא תגובה סינית.

הלילה אישר בית הנבחרים האמריקאי להגדיל את תקרת החוב של ארה"ב מה שיאפשר עבודה בתפוקות מלאות של הממשל הפדרלי. בעקבות ציוץ של טראמפ עלו חששות כי ישתמש בווטו הנשיאותי שלו כדי להפיל את התקציב, אך בסופו של הנשיא חתם, אם כי תחת מחאה  (להרחבה).

ואם אפשר לסמוך על מישהו שינצל הזדמנויות כשאלה נקרות בדרכו זה הדוב הרוסי. הבנק המרכזי של רוסיה ניצל היום את הטלטלה בשווקים העולמיים ומשדר לעולם הכלכלי כי הכלכלה הרוסית מתייצבת ביחס לעולם, והוריד את הריבית ל-7.25%.

חשש ממלחמת סחר עולמית? / תמונה: שאטרסטוק
 חשש ממלחמת סחר עולמית? / תמונה: שאטרסטוק

בשוק האג"ח נרשמת ירידה בתשואות לרמה של 2.83% (באג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים) וזאת לאחר שהתשואות כבר חצו השבוע את הרף המשמעותי של 2.9%. בשוק הסחורות ניכר מעבר של כספים משוק המניות לזהב, נפט וכסף, סחורות שנחשבות לערי מקלט בימים של טלטלות פיננסיות.

כאן המקום לציין כי תשואות אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים ברמה של 2.9% מהוות רמה משמעותית עבור השווקים וזאת בשל העובדה כי ברמות כאלה חלק ניכר מהכסף מעדיף לצאת משוק המניות התנודתי לשוק יציב יותר עם תשואה משביעת רצון לאור סביבת האינפלציה הנמוכה.

בגזרת המאקרו האמריקאית: הנתון החודשי של מכירות מוצרי בני קיימה התפרסם (לחודש פברואר) והוא הראה עלייה של 3.1%, וזאת לעומת תחזית של 1.6% ולעומת ירידה של 3.6% בפעם הקודמת. נתון מכירות הבתים החדשים נמוך המצפי והוא עומד על 618 אלף.

חברת שירותי הענן דרופבוקס פתחה את המסחר שלה בבורסת נאסד"ק. הצפי שלפני ההנפקה חזה שווי מניה של 18-20 דולר. עם זאת, המניה הונפקה לפי שווי של 21 דולר. עם זאת, עם פתיחת המסחר שווי המניה עלה בכ-45% לכ-30.5 דולר. לחברה היו הכנסות של 1 מיליארד דולר בשנת 2017 וכ-500 מיליון לקוחות רשומים. עם זאת, ההפסד השנתי ל-2017 עמד על 111.7 מיליון דולר. 90% מהכנסות החברה מגיעות מלקוחות אינדיבידואלים. 

ובשוק המניות, אם ניתן לנטרל את ההשפעות המאקרו כלכליות מאמש, פייסבוק  המשיכה את שבוע המסחר השלילי שלה, זה שהחל לאחר שהתבררו השבוע ממדי דליפת המידע מהרשת החברתית החברתית. בכלי התקשורת באירופה מצטטים גורמים בכירים באיחוד האירופי שדורשים הטלת מגבלות משמעותיות יותר על הרשת החברתית, מה שעלול לגרום להוצאות כספים לא מבוטלות עבור הרשת ובמקביל לירידה בהכנסות (במידה וייאסר על פייסבוק למכור בחופשיות מידע שמצוי אצלם).
הערב גם הודיע אלון מאסק שהוא מחק את חשבון הפייסבוק שלו ושל חברותיו טסלה וספייסX, בסמוך להודעה של הסנאט האמריקאי כי הם מזמנים את מארק צוקרברג לתת עדות בנושא פרשית אבטחת המידע (לסיפור המלא)

הענקית היפאנית טושיבה , קיבלה הודעה מהרשות להגבלים עסקיים הסינית לפיה עליה להשלים את מכירת חטיבת הזיכרונות בשווי מוערך של 18 מיליארד דולר עד לסוף חודש מארס. בניו יורק מעריכים שטושיבה לא תספיק למכור את החטיבה או להנפיק אותה בסד הזמנים שקיבלה ולכן הסיכויים לביטול המכירה גדלים.

גלקסו סמית' קליין  הודיעה כי היא לא תרכוש את חטיבת בריאות הציבור של פייזר , חטיבה שמוערכת בשווי של 20 מיליארד דולר. ביטול העסקה עלול להקרין באופן שלילי על המסחר במניית פייזר ולתמוך במניית גלקסו בשל היקפה של העסקה שבוטלה והשפעתה על גלקסו במידה והייתה יוצאת לפועל (ע"ע עסקת הענק של טבע  ואקטיביס וההשפעה ההרסנית שלה על החברה).

לאחר דיווחים שונים בתקשורת האמריקאית לפיהן יש מגעים למיזוג שתי ענקיות הריטייל טרגט וקרוגר , CNBC מדווחים כי מקורותיהם אומרים שמדובר בשמועות חסרות בסיס.

מניות הגז והנפט ריכזו עניין, זאת בעקבות דיווח של חברת הנפט בייקר יוז (קבוצת ג'י.אי)  שבוע שני של עלייה במספר הקידוחים לנפט וגז טבעי בארה"ב.