טראמפ חתם על חוק התקציב וימנע השבתת הממשל

קודם לאישור צייץ הנשיא כי יטיל וטו על הצעת החוק מפני שאין בה תקצוב לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו ■ אנליסטים: סימן נוסף לאנדרלמוסיה בבית הלבן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, חתם הערב (ו') על חוק התקציב, בסך 1.3 טריליון דולר, למרות שכמה שעות קודם לכן הוא איים להטיל עליו וטו מפני שאין בו תקצוב מלא לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו.

מקורות בבית הלבן מסרו כי הנשיא "רתח מזעם" במשך כל היום על אזלת היד של הרפובליקאים בקונגרס, שלא דחפו, לדעתו, את האג'נדה שלו, למרות שהוא עצמו קיבל מידע מפורט על החוק והסכים לחתום עליו - לפני ששינה את דעתו ואיים להטיל עליו וטו.

ציוץ של הנשיא ב-9 בבוקר, לאחר שרוב המחוקקים עזבו את העיר, הדהים את וושינגטון - והאומה כולה: "אני שוקל להטיל וטו על חוק התקציב על סמך העובדה שהדמוקרטים זנחו לחלוטין 880 אלף ה'חולמים' (מהגרים צעירים נטולי ניירות שהובאו לארה"ב בילדותם) ומפני שאין בו תקצוב מלא לחומה, למרות שהיא חיונית לביטחון הלאומי".

אך במסיבת עיתונאים שכונסה הערב בחופזה, הודיע טראמפ שהוא משנה את דעתו שוב ושהחליט לחתום על החוק למרות שהוא אינו מרוצה מסעיפים רבים בו. הוא נימק את התפנית החדשה בעמדתו בכך שהחוק מגדיל משמעותית את תקציב משרד ההגנה - 654 מיליארד דולר. הוא מתח ביקורת על הדמוקרטים שהסכימו לתמוך בחוק רק שלאחר שקיבלו תוספות תקציביות ל"דברים אחרים, מיותרים".

הנשיא צייין, שהחוק מממן, בין היתר, פרוייקטים להגנה מפי טילים, לרבות ההסכם המשותף עם ישראל לפיתוח וייצור טילים נגד טילים (כגון "כיפת ברזל" או "חץ"), אבל הוא הבהיר שהוא רואה בו חוק פגום.

"אני אומר לקונגרס, לעולם לא אחתום שוב על חוק כזה", הכריז טראמפ. ".... הוא נעשה בחופזה; מי בכלל הספיק לקרוא את כל הדפים האלה (של הצעת החוק)"? - אמר טראמפ.

עם החתימה נמנעה השבתת הממשל הפדרלי. אך אנליסטים אומרים, כי השינויים החדים בעמדת הנשיא מעידים על אנדרלמוסיה ועבודת מטה לקויה בבית הלבן.

מקורות שצוטטו ב"וושינגטון פוסט" אמרו, כי הנשיא זעם לא כל כך על החוק עצמו אלא על הסיקור שקיבל החוק באמצעי תקשורת שמרניים, ובעיקר בפוקס ניוז. פרשנים ימניים מתחו ביקורת קשה על גובה התקציב ובמיוחד על הסעיפים ה"חברתיים" בו, כלומר על סעיפי הוצאה לרווחה, חינוך, וכו'.

"לנשיא לא אכפת כל כך מהיקף ההוצאות הפדרליות, אבל הוא יודע שלכל החברים השמרנים שלו אכפת גם אכפת", אמר פקיד ממשל ל"פוסט".