הפחד ממלחמת הסחר הגיע לת"א; נעילה אדומה במסחר

מלחמת הסחר שהנשיא טראמפ מאיים להצית שלחה את ה-S&P 500 לירידות חדות בסוף השבוע, והבורסה המקומית מגיבה בהתאם ■ קופיקס וטיב טעם מהבודדות שנסחרו במגמה חיובית

בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי

ירידות שערים חדות נרשמו היום (א') בבורסה של תל אביב. בסוף השבוע נרשמו ירידות שערים חדות בניו יורק ובשאר בורסות העולם. הבורסה של תל אביב שהייתה בחופשת סוף השבוע, מגיבה הבוקר בחדות.

 

בסיכום שבועי ירד מדד ה-S&P500 בירידות של כמעט 6% כשמרביתם בחמישי ושישי בערב, שעות וימים בהם אין מסחר בתל אביב. הירידות נעוצות באיומים של הנשיא טראמפ להצית מלחמת סחר מול סין. קשה שלא להפריז באיום על הכלכלה העולמית בימים בהם מתלקחת מלחמת סחר בין שתי הענקיות סין וארה"ב בעיקר במישור המאקרו כלכלי, ונראה שישראל שאמנם רחוקה שנות אור ממלחמות מסוג זה, עלולה להיטלטל כמו שאר העולם - במידה ומלחמה כזו תוצת.

פעילים מרכזיים בשוק ההון אמרו בסוף השבוע ל"גלובס" כי להערכתם, טלטלות מסוג מלחמת סחר עולמית ישפיעו בשוליים על שוק הכסף הישראלי בשל העובדה הבסיסית כי המשקיעים המוסדיים הגדולים סופגים מידי חודש כמעט 4 מיליארד שקל מהציבור והכסף הזה מחפש מקומות להשקיע, אז נכון שהשוק הופך להיות קשה והטלטלה בארה"ב לא מאפשרת הוצאת כספים מאסיבית לשם, אך טלטלות יוצרות גם הזדמנויות השקעה לטווחים הבינוני והארוך וזאת בהנחת עבודה שכשיתבררו ממדי ההרס האפשריים ממלחמת סחר כזו, הממשלים בעולם ימתנו אותה - השווקים יתקנו.

בתל אביב עונת הדוחות מתקרבת לישורת האחרונה ובסך הכל עד עכשיו הדוחות של החברות שנסחרות בבורסה היו טובים. החברה לישראל  חוזרת לחלק דיוודנדים אחרי שנתיים של יובש, הבנקים חוזרים לחלק דיווידנדים כשבראש מוביל בנק לאומי  עם תוכנית לרכישה עצמית של מניות.

בשוק הקמעונאות נראה ששופרסל  מתייצבת על בהובלת השוק עם מותגים פרטיים חזקים ורכישת ניו פארם. רמי לוי  שהשלים את רכישת קופיקס וזרוע נוספת בעולמות הפארם.

טבע  ירדה בסוף השבוע מתחת לרמת 17 הדולר למניה. אל על  הציגה דוחות כספיים לא מזהירים והמניה צפויה להמשיך לסבול מהמגמה השלילית שאפיינה אותה מאז פרסום הדוחות הכספיים. בשוק ההון מסבירים כי אל על לא מצליחה להתמודד באופן משביע רצון עם התחרות בענף וממשיכה לסבול מאנטגוניזם של לקוחות כשלאלה מצטרפת עליה במחירי הנפט הרי שהעתיד אינו צופה טובות לחברת התעופה.

פרוטרום  ומזור רובוטיקה  יורדת למעלה מ-5% כל אחת. ביוטיים  יורדת למעלה מ-7%.