דינמיקה של משבר ומאבק ענקים בין ארה"ב לסין

הודעת טראמפ על הטלת מכסי מגן על מוצרים סיניים ותגובת סין, הובילו לירידות בבורסות העולם ■ אי.בי.אי: "זה לא המספרים, אלא הדינמיקה"

הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter
הנשיא טראמפ עם נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: רויטרס, Thomas Peter

ושוב, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מזעזע את שוקי ההון בעולם. בסוף השבוע האחרון השווקים נסחרו בירידות שערים חדות, בעקבות הודעתו על הטלת מכסי מגן רחבי היקף על מוצרים סיניים. הודעתו גררה תגובה סינית חריפה והולידה חששות בקרב המשקיעים בדבר מלחמת סחר אפשרית בין שתי המדינות.

האמירות הדו-צדדיות הובילו לירידות של כ-2%-2.5% במדדים המובילים בבורסות האמריקאיות, כשמגמה דומה נרשמה גם בבורסות אסיה, שם הגיעו ירידות השערים לכ-3.5%-4.5% בחלק מהבורסות ובאירופה הירידות במדדים המובילים עמדו על כ-1%-2%. כצפוי, הבורסה בתל-אביב הגיבה בכיוון דומה, עם ירידות של כ-2.5%-3% שנרשמו בשני המדדים המובילים בשעות הצהריים, אם כי מחזורי המסחר נותרו נמוכים.

את הדרמה יצר טראמפ עם הודעה ולפיה הוא בוחן אפשרות להטיל מכסי מגן של עד 25% על מגוון מוצרים סיניים, בהיקף העשוי להגיע עד לסכום עתק של כ-60 מיליארד דולר בשנה וזאת כפיצוי על גניבה של קניין רוחני שמבצעת סין, לטענתו.

הודעת טראמפ, שהגיעה בעקבות הגשת מסקנות של ועדת הסחר האמריקאית שבחנה את תנאי הסחר המתקיימים בין ארה"ב לבין סין, הובילה לתגובה סינית, שהצהירה כי אינה מעוניינת במלחמת סחר מול ארה"ב, אבל תהיה מוכנה להתמודד איתה במקרה הצורך, וכן הודיעה על הטלת מכסים על ייבוא מוצרים אמריקאיים לסין, בהיקף של כ-3 מיליארד דולר בשנה.

שרשרת אירועים זו עוררה בקרב המשקיעים חששות להתדרדרות מערכת היחסים בין שתי המדינות והשפעה שלילית אפשרית על המצב בשווקים, מה שגרר את התגובה החדה בשווקים.

 

בריחה מנכסי סיכון

ליאור יוחפז, מנהל השקעות בחברת אי.בי.אי גמל והשתלמות, אמר כי "זה לא המספרים שהפחידו את השווקים, אלא הדינמיקה שעוררה חשש מהתפתחותה של מלחמת סחר, וכן הצהרתו של טראמפ כי זהו הצעד הראשון מיני רבים שהוא צפוי לנקוט בנושא", אמר.

עוד הוסיף ש"בסוף השבוע ראינו 'ריסק אוף' - בריחה מנכסי סיכון שמשקפת פאניקה מהירה לפני שהמשקיעים הבינו את המצב באמת כפי שהוא, ועם הזמן צריך לראות לאן הסיטואציה תתפתח".

עוד הדגיש כי "סין היא הנושה הכי גדול של ממשלת ארה"ב, ואם תהיה בסופו של דבר מלחמת סחר אמיתית, הדבר יעורר חשש לגבי מצב האג"ח האמריקאיות, כי סין יכולה לפגוע בהן אם תחליט למכור אותן. אבל בסוף השבוע ראינו את התשואות על האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים יורדות לאזור הקרוב ל-2.8%, מאזור ה-2.9%, ואם השוק היה מפחד ממלחמת סחר אמיתית, הוא לא היה בורח לאג"ח".