יום המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות; מניות הטכנולוגיה צנחו

הדאו עלה אמש את העליה החדה ביותר מאז אוגוסט 2015 • אפל השיקה אייפד חדש המיועד לתלמידי ביה"ס אך נסחרת בירידות

פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בוול סטריט הסתיים הערב (ג') במגמה שלילית, בהמשך של יום תנודתי שחווה עליות ומורדות. הנאסד"ק סבל מנפילת מניית פייסבוק , ואפילו הדאו שהראה יציבות הפגין חולשה. מניות הטכנולוגיה נסחרו בירידות משמעותיות.

 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך להיות הדמות הדומיננטית במסחר, עם איומי מלחמת הסחר על סין שטלטלה את שווקי העולם בשבוע האחרון. בסוף השבוע אישר טראמפ את תקציב המדינה על אף שלא היה מרוצה ממנו, והחל לגבות מכסי מגן על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב ממדינות ברחבי העולם - להוציא את ארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, קנדה, האיחוד האירופי, מקסיקו ודרום קוריאה. רויטרס מדווח כי נשיא סין, לי קא שינג נאם אמש ואמר שסין וארה"ב צריכות להמשיך את השיחות כדי להמנע מהתפתחות המצב הנוכחי למלחמת סחר (להרחבה). 

אפל  הודיעה על השקת אייפד חדש עם תמיכה לעיפרון של החברה. המכשיר יעלה 299 דולר עבור תלמידי בית ספר. באירוע ציינו שכיום יש בחנות האפליקציות של אפל יותר מ-200 אלף אפליקציות הנוגעות לחינוך. מנכ"ל החברה טים קוק עלה לבמה ואמר "תמיד האמנו שאנשים עם תשוקה יכולים לשנות את העולם", הוא הוסיף כי "חינוך הוא הגורם שיכול לגרום לשוויון הגדול ביותר בין נשים וגברים".
(לסיפור המלא)

בגזרת המאקרו: מדד אמון הציבור בכלכלה התפרסם היום. הצפי היה על 131.2 נקודות, אך התוצאות בפועל היו נמוכות מכך - 127.7. זוהי תוצאה נמוכה מהחודש שעבר.

לאחר תקופה ארוכה של ירידות, בהן הפכה מאחת החברות בעלות השווי הרב ביותר לחלשה במיוחד, ג'נרל אלקטריק  הובילה את מדד הדאו ג'ונס.

האיחוד האירופאי הודיע אתמול כי הוא שואף לצמצם את כוחה של גוגל  על-ידי ניסיון לפרקה לחברות קטנות יותר. הממונה על התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, אמרה בראיון ל"טלגרף" כי ייתכן שזו תהיה הדרך היחידה למנוע מגוגל להפוך לחברה גדולה וחזקה כל-כך, עד שלא יהיה ניתן לאתגר אותה תחרותית. לאחרונה אמרה וסטגר כי בכירי האיחוד האירופי ימשיכו לעקוב אחרי החברה, וכי חקירות לגבי חנות האפליקציות של גוגל ועסק ה-AdSense עדיין מתנהלות. גם מתחרות של גוגל האשימו אותה בכך שלא עשתה שינויים שנדרשו על-פי חוק גם לאחר קבלת הקנס ב-2017. (לסיפור המלא).

נציבות הסחר הפדרלית הודיעה אתמול כי מתנהלת חקירה נגד פייסבוק בחשד לפגיעה בפרטיות ובאינטרס הציבורי שבשמירה על מאגרי המידע של הרשת החברתית, וזאת לאחר שבשבוע שעבר פורסם כי חברת קימבריג' אנליטיקה הצליחה לנצל חולשה בהגנה על נתונים של הרשת ועשתה שימוש בנתונים של 50 מיליון אמריקאים.

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בבנק דיסקונט התייחס היום למגמות בשבוע האחרון בשווקים. לטענתם יש שני תרחישים אפשריים בעת הזו: תרחיש אחד הוא כי מדובר בתחילת מגמה של מלחמת סחר רחבה ומקיפה, שתפגע ברווחיות החברות ובצמיחה הגלובלית. אם תרחיש זה נכון הרי ששוקי המניות עשויים לרשום מהלך מתמשך של ירידות חריפות, תוך תנודתיות חדה סביב הודעות שונות בהקשר הסחר ובפרט מצד ארה"ב. תרחיש שני הוא כי ההתפתחויות האחרונות מהוות בעיקר טקטיקת מו"מ של טראמפ מתוך מטרה להגיע להסכם מול הסינים. במצב זה לכל היותר תהיה מלחמת סחר מוגבלת (אם בכלל), שלא תפגע באופן ניכר בצמיחה הכלכלית וברווחיות החברות. קצביאן מעריך כיכי התרחיש השני הוא התרחיש שיתממש בסופו של דבר, אם כי בדרך לשם יתכן כי יהיו תנודות ומגמות הפוכות במסחר, בהתאם להתפתחויות במו"מ בין האמריקאים והסינים ובהתאם להודעות השונות שיפורסמו בנושא.

בנוסף טוען קצביאן כי הקורלציה ההפוכה בין מחירי האג"ח למחירי המניות חזרה לשווקים. באם החששות בנושא הסחר ירגעו או יוחרפו מחירי המניות והאג"ח ינועו בכיוונים מנוגדים. זאת, בניגוד לגל הירידות הקודם בשוק (26/1-8/2) בו החששות מאינפלציה פגעו הן במניות והן במחירי האג"ח הממשלתי. שוק המניות ימשיך ככל הנראה לנוע בעצבנות ותנודתיות גבוהה. החששות ממלחמת סחר והודעות שונות בנושא מתלווים לעובדה כי שוקי ההון מקבלים פחות "תמריצים מייצבים" מצד הבנקים המרכזיים. הירידה הצפויה במאזן הפד, יחד עם הצפי לסיום ההרחבה הכמותית בגוש האירו עד סוף 2018 יצרו מצב שלשוקי ההון יש "פחות ביטוח חיצוני" בהשוואה לעבר.