עמיר שיווק חתמה על מזכר הבנות להשקעה בקנאביס רפואי

מניית חברת השיווק וההפצה לחקלאות נסקה ביותר מ-30% בעקבות ההודעה • דיווחה כי הרווח גדל ב-34% לכ-31 מיליון שקל בצל יציבות בהכנסות

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

חברת עמיר שיווק בחקלאות , שמוחזקת בשרשור על-ידי איגוד החקלאים, חתמה על מזכר הבנות להשקעה של 27 מיליון דולר בחברה לגידול ושיווק של קנאביס. עמיר שיווק עוסקת בשיווק ובהפצה של ציוד ומוצרים לחקלאות ובנדל"ן מניב, ומרחיבה כעת את עיסוקיה לתחום הצומח החדש. החברה מנוהלת על-ידי מיכאל מנדלסון.

עצם אזכורה של המילה קנאביס היווה בחודשים האחרונים גורם לצמיחה במניות הבורסה בתל אביב, והמקרה של עמיר שיווק אינו שונה. בעקבות הודעתה על מזכר ההבנות זינקה היום מניית החברה ביותר מ-30%, לשווי של 314 מיליון שקל - כלומר היא הוסיפה לשוויה 100 מיליון שקל בזכות ההודעה.

פעילותה של החברה שעבורה מיועדת ההשקעה היא גידול חקלאי ושיווק של קנאביס רפואי, וזאת לעומת חברות בתחום הקנאביס העוסקות בפעילויות אחרות, כגון פיתוח זני קנאביס חדשים, או פיתוח תרופות על בסיס חומרים המצויים בצמח הקנאביס, או פיתוח מכשור רפואי המשפר את צריכת הקנאביס.

עמיר מסרה כי חברת המטרה היא ישראלית, ובכוונתה לגדל קנאביס בישראל לשם יצוא. אם לא יתקבל אישור יצוא הקנאביס, היא תוכל להקים פעילות כזו בחו"ל.

כיום ישנם מאות חקלאים בישראל שלהם רישיון לגידול קנאביס בישראל, ושממתינים לאישור היצוא. החברות הבורסאיות טוגדר ומדיוי הן בין החברות הללו, והן נסחרות לפי שווי של 97 ו-172 מיליון שקל בהתאמה. עמיר לא מסרה האם חברת המטרה שלה הינה חברה בורסאית או פרטית, ובאיזה שלב של פעילות היא נמצאת, והאם היא כבר פועלת בשוק הקנאביס הרפואי המקומי.

גידול של 34% ברווח השנתי

לצד זאת, מהדוחות הכספיים שעמיר שיווק פרסמה היום עולה, כי החברה רשמה ב-2017 הכנסות של 712 מיליון שקל. מדובר בקיפאון יחסי בהכנסות ביחס ל-2016, ובירידה של 2% לעומת 2015.

הרווחיות הגולמית של עמיר עומדת על כ-12%, והרווח התפעולי של החברה עמד על 13 מיליון שקל, כ-1.8% מן ההכנסות. לצד אלה, החברה הרוויחה עוד כ-20 מיליון שקל לפני מס מפעילויות שבהן היא משמשת כמשקיעה, ושנרשמות בדוחותיה לפי השווי המאזני. הודות לכך היא רשמה בשורה התחתונה רווח נקי של 31 מיליון שקל, גידול של 34% ברווח לעומת שנת 2016.

מכאן, נראה כי עמיר שיווק מחפשת פעילויות בעלות ערך מוסף, בצל מתח הרווחים הנמוך יחסית על פעילותה השוטפת, שכוללת בין היתר שיווק והפצה של חומרי הדברה, חומרי אריזה, דשנים ותערובות מזון לבעלי חיים.

לאחרונה השקיעה החברה בפעילות שיווק ביצים, וכן בפעילות ייצור אריזות קרטון. מאז ההודעה על הכניסה לפעילויות הללו ועד הבוקר, איבדה החברה כ-30% מערכה, אך היום חזרה לרמות דומות לאלה שבהן נסחרה בקיץ האחרון.

לחברה יש גם בעלות על קרקע בשטח של 10,000 מ"ר באזור קניון איילון, שמהם כ-7,700 מ"ר מושכרים. באתר האינטרנט שלה היא מציינת כי לאחרונה הגישה בקשה להקמה של בניין משרדים וחללי מסחר באזור, אך בדוחות אין פירוט על כך.

בקופת החברה 5.5 מיליון שקל במזומן, מתוך כלל נכסיה השוטפים בהיקף של 411 מיליון שקל, שעיקרם התחייבויות של לקוחות כלפיה (בהיקף של 324 מיליון שקל). את 27 מיליון הדולר שאותם היא מעוניינת להשקיע בחברת הקנאביס היא אמור לשלם בחלקים, על פי אבני דרך, בצורה של הלוואה המירה למניות.

נראה כי אם באמת תרצה להשקיע חלק משמעותי מן הסכום, היא תצטרך לגייס אותו מן הציבור או כאשראי בנקאי. אין לחברה חוב, והיא תשלם השנה דיבידנד של 12.5 מיליון שקל.