הרעה בהצעת הרכש לדלק אנרגיה: האם תשובה ישפר ההצעה?

בדלק מעריכים כי אם תתבצע הנפקה של החברה שתקבל את התזרימים ממאגר תמר, שווי המינימום שלה יעמוד על 200 מיליון דולר

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק של יצחק תשובה פרסמה מפרט להצעתה לרכישת מניות דלק אנרגיה שבידי הציבור. לפי המתווה, דלק שבניהול אסי ברטפלד, תרכוש 11.8% ממניות דלק אנרגיה, עבור חבילה שבהיענות מלאה תהיה שווה קצת פחות ממיליארד שקל, שמתוכם התשלום במזומן יעמוד על כ-385 מיליון שקל.

על פי המפרט, קבוצת דלק מציעה לבעלי מניות המיעוט בדלק אנרגיה 45 יחידות השתתפות של דלק קידוחים, נוסף על 636.4 שקל במזומן ו-0.85 מניות של קבוצת דלק המוחזקות כיום כמניות אוצר, עבור כל מניית דלק אנרגיה. כלומר, מדובר בחבילה בשווי שעמד הבוקר על 1,617 שקל עבור כל מניה של דלק אנרגיה, ושבמהלך יום המסחר עלתה ל-1,636 שקל למניה, כלומר במחיר נמוך במקצת ממחיר המניה בשוק. לאור כך, על פי שערי המניות של קבוצת דלק ושווי יחידת ההשתתפות של דלק קידוחים, תנאי הצעת הרכש הורעו וזאת מאחר שבהצעה המקורית היה שווי החבילה כ-1,670 שקל - ששיקף אז פרמיה של כ-15%.

מדובר בניסיון נוסף של קבוצת דלק למחוק את החברה מהמסחר בבורסה באמצעות הצעת רכש למניות הציבור, שבא בהמשך למיזוג יחידות ההשתתפות של אבנר לתוך דלק קידוחים. קבוצת דלק מחזיקה כיום ב-88.2% ממניות דלק אנרגיה, ולשם הצלחת המהלך זקוקה הקבוצה להיענות מצד בעליהן של לפחות 7% ממניות החברה הבת.

מבנה ההחזקות בדלק אנרגיה
 מבנה ההחזקות בדלק אנרגיה

זו שעלתה וזו שירדה

מאז פרסום הצעת הרכש לפני שבועיים קפצה מניית דלק אנרגיה בכ-13% למחיר של 1,650 שקל, המשקף לחברה שווי שוק של כ-8.5 מיליארד שקל. מנגד, יחידת ההשתתפות של דלק קידוחים איבדה מערכה 4.5% ומניית קבוצת דלק רשמה בתקופה זו ירידה של כ-4%. לכן, נראה שהסיכוי לכך שהצעת הרכש תיענה, ללא שיפור מצד קבוצת דלק, נמוך. דלק ציינה כי טרם קיבלה מענה ממוסדיים לגבי הצעתה הקודמת. המועד האחרון להגשת הודעות קיבול נקבע ל-10 באפריל.

על פי נתונים שאסף אתר Stockr.co.il, הגופים המוסדיים מחזיקים ב-5.8% ממניות דלק אנרגיה - כלומר ב-49% מהחזקות הציבור. הגוף המוסדי בעל ההחזקה הגדולה ביותר הוא קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, שמחזיקות ב-2.1% מהחברה. מחזיקים גדולים נוספים הם כלל ביטוח (1.04%), פסגות (0.85%) וילין לפידות (0.75%).

בקבוצת דלק מתכננים להעביר לחברה ייעודית שתוקם לשם כך ותנפיק את מניותיה בבורסה, את תזרים המזומנים מתמלוגי העל של פרויקט מאגר הגז תמר, שחלק ממנו קלטה עד היום דלק אנרגיה, המחזיקה ב-54% מהיחידות של דלק קידוחים. בדלק, אגב, מציינים כי החלו במגעים עם רשות ני"ע לקראת הנפקה.

תמלוג העל עמד בסוף 2017 על 1.5% מההכנסות עד לכיסוי עלויות הפיתוח ולאחר מכן קפץ לרמה של 6.5% מההכנסות, ובדלק מעריכים שאם תתבצע הנפקה של חברה ייעודית, שווי המינימום שלה יעמוד על 200 מיליון דולר.

דלק אנרגיה, המחזיקה ב-54% מהיחידות של דלק קידוחים, סיימה את שנת 2017 עם רווח נקי של כ-1.4 מיליארד שקל, קפיצה של 109% לעומת 2016, עקב מכירת 9.25% מהזכויות בפרויקט תמר לתמר פטרוליום, מהלך ש"סידר" לה רווח הון של כ-2.2 מיליארד שקל.

בקבוצת דלק ציינו בעת פרסום הצעת הרכש לפני שבועיים כי מדובר במהלך המהווה חלק מהאסטרטגיה העסקית לפישוט מבנה ההחזקות שלה, וזאת כחלק מהיערכות הקבוצה לביצוע הנפקה אפשרית בחו"ל של פעילות האנרגיה שלה.

עוד הדגישה הקבוצה כי מפרט הצעת הרכש מאפשר למחזיקים בדלק אנרגיה, ככל שתושלם הרכישה, להמשיך וליהנות מהחזקה ישירה, "קרובה יותר", במאגרי הגז הישראלי (לוויתן ותמר), באמצעות יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים. זאת לצד חשיפה לפעילות האנרגיה הבינלאומית של קבוצת דלק, לקראת הנפקה אפשרית בחו"ל (כמו גם לחשיפה לפעילות האנרגיה של קבוצת דלק בישראל), וכן לקבלת תמורה כספית במזומן.