דיווח: טראמפ מתכוון לפתוח במלחמה נגד אמזון; המניה צונחת

מהדיווח עולה כי עמדתו השלילית של טראמפ כלפי אמזון ובזוס עולה כאשר נערכים בבית הלבן דיונים על מניעת מונופולים ומדיניות המס • עם זאת, לפי שעה אין לנשיא תוכנית קונקרטית לפגיעה באמזון

ג'ף בזוס   / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

מניית אמזון.קום  צונחת הערב בחדות בעקבות דיווח באתר הפוליטי המוערך Axios, ולפיו נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ מתכוון לנקוט צעדים נגדה. לפי הפרסום, טראמפ "אובססיבי" לגבי ענקית המסחר המקוון, מאשים אותה בפגיעה אנושה בקניונים ובעסקים קטנים, ומתכנן לשנות לרעה את המדיניות המיסויית כלפיה.

לפי האתר החקירה בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה מואשמת פייסבוק ביחס רשלני למידע על 50 מיליון ממשתמשיה, אינה מעניינת את הנשיא. הוא מעדיף להתמקד בענקית הטכנולוגיה שמוביל ג'ף בזוס, וחושש שהיא תוביל בין היתר לסגירת חנויות משפחתיות. על רקע הבטחותיו לקראת הבחירות, ולפיו ישפר את מצבו של מעמד העובדים, הדבר משפיע כנראה על רבים ממצביעיו. נוסף על כך טראמפ מקושר לאילי נדל"ן, המחזיקים בקניונים שבהכנסותיהם אמזון פוגעת.

"הוא (טראמפ) תוהה בקול רם אם אפשר להתחקות אחר אמזון באמצעות הרשויות להגבלים עסקיים או חוקי התחרות", אמר גורם המקורב בנושא ל-Axios. עוד נמסר כי עמדתו השלילית של טראמפ כלפי אמזון ובזוס עולה כאשר נערכים בבית הלבן דיונים על מניעת מונופולים ומדיניות המס. עם זאת, לפי שעה אין לנשיא תוכנית קונקרטית לפגיעה באמזון.

טראמפ סבור שאמזון לא רק מקבלת יחס מקל מרשויות המס, אלא גם טיפול מועדף משירות הדואר האמריקאי. "הסבירו לו בכמה פגישות שהתפיסה שלו לא מדויקת, ושלמעשה שירות הדואר מכניס הרבה מאוד כסף ממשלוחים באמזון" אמר גורם אחר. השירות אף החל לבצע משלוחים בימי ראשון בכמה ערים מכיוון שאמזון הפכה זאת למשתלם.

ברקע הדברים עומדת גם העובדה שג'ף בזוס הוא בעלי ה"וושינגטון פוסט", חלק מתקשורת המיינסטרים שטראמפ מתעב, והנשיא סבור שהוא משתמש בעיתון כנשק פוליטי. לעומת זאת, חקירת פייסבוק עשויה להציב אותו עצמו בעמדה לא נוחה: הוא נעזר בשירותיה של קיימברידג' אנליטיקה לקראת בחירות 2016, וכעת נבדק אם היא הסתייעה לצורך כך במידע הפרטי שאספה על משתמשי הרשת החברתית.