חג שמח לבן משה: רווח של 131 מיליון שקל ב-2017 ברבוע כחול

החברה סיימה את השנה עם עלייה של 18% בהונה העצמי ל-770 מיליון שקל • החברה מחזיקה בשלושה נכסים עיקריים: רבוע כחול נדל"ן, חברת הדלק דור אלון ורשת כלי הבית נעמן

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

חברת ההחזקות אלון רבוע כחול, שבבעלות איש העסקים מוטי בן משה, סיימה את 2017 ברווח נקי של 131 מיליון שקל ועם עלייה של 18% בהון העצמי ל-770 מיליון שקל. ב-2016 רשמה החברה רווח נקי גבוה יותר של 292 מיליון שקל, אולם 251 מיליון שקל מתוכו נבע אז מהשלמת הסדר החוב של אלון רבוע כחול ומחתימת הסדר הפשרה עם נאמני מגה, שהובילו לקיטון בהתחייבויות של החברה למגה.

הסדר החוב של אלון רבוע כחול הושלם בספטמבר 2016, כשבמסגרתו רכש בן משה את הבעלות המלאה על החברה בהשקעה של כ-430 מיליון שקל. מאז פעל בן משה לשיפור הגמישות הפיננסית של החברה ולחיזוק ההשקעות בחברות הבנות. בין השאר מיחזר בן משה את מלוא חובותיה של חברת ההחזקות באמצעות הנפקת סדרת אג"ח חדשה (ד') בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, ורכש מניות נוספות בחברות הבנות בהשקעה של כ-134 מיליון שקל.

לאלון רבוע כחול שלוש החזקות מרכזיות. ההחזקה הראשונה בגודלה במונחי שווי שוק היא של 57.4% ממניות חברת הנדל"ן רבוע כחול נדל"ן, שערכן בבורסה עומד על כ-870 מיליון שקל. ההחזקה השניה בגדולה היא של 69.9% ממניות חברת תחנות התדלוק דור אלון, בעלות שווי שוק של 500 מיליון שקל, ואילו ההחזקה השלישית בגודלה היא של 100% מרשת חנויות כלי הבית נעמן גרופ. בנוסף, היו ברשות אלון רבוע כחול בסוף 2017 מזומנים בשווי של 157 מיליון שקל.

חברת דור אלון סיימה את 2017 עם צמיחה של 41% ברווח הנקי ל-104 מיליון שקל, ואילו רבוע כחול נדל"ן הציגה ירידה קלה של 1.6% ברווח לפני מס ל-246 מיליון שקל. הרווח הנקי של חברת הנדל"ן רשם ירידה חדה יותר של 18.5% אולם זאת בעיקר בשל הפחתת מס החברות בישראל, שהביאה ב-2016 לקיטון בהתחייבויות המסים הנדחים של רבוע כחול נדל"ן. נעמן ההחזקה הקטנה ביותר, רשמה ב-2017 עלייה של 7.8% בהכנסות ל-318 מיליון שקל, אולם גם ירידה של 12% ברווח הנקי ל-7.8 מיליון שקל.

אלא שמעבר להחזקות אלה, עשויה אלון רבוע כחול להפוך בקרוב לבעלת השליטה בחברה בורסאית נוספת - אפריקה נכסים. במסגרת הסדר החוב שמקדמים קבוצת אפריקה ישראל ומחזיק האג"ח שלה עם בן משה וחברות בשליטתו, אמורה אלון רבוע כחול לרכוש את מניות השליטה (55.9%) באפריקה נכסים תמורת 1.27 מיליארד שקל במזומן ובתוספת תשלומים עתידיים של לפחות 130 מיליון שקל נוספים. רכישה זו אמורה להיות ממומנת בגיוס חוב נוסף.

במקביל, אמורה דור אלון לרכוש במסגרת הסדר החוב את החזקותיה של אפריקה ישראל בחברות המפעילות את כביש 6 בתמורה לכ-165 מיליון שקל. עם זאת, לשותפותיה של אפריקה ישראל בהחזקה זו קיימת זכות סירוב והן עשויות לממשה.

הסדר החוב של אפריקה ישראל ממתין כיום להסכמות מול רשות המסים ולאישורו של בית המשפט המחוזי בת"א. אם יושלם ההסדר, יידרש בן משה לבחון האם להשאיר תחת אלון רבוע כחול שתי חברות נדל"ן נפרדות, או להעדיף את מיזוג פעילויותיהן (מיזוג מלא או חלקי).

עם פרסום הדוחות הודה בעל השליטה, מוטי בן משה, לעובדי החברות ולצוותי ההנהלה בראשות מנכ"ל אלון רבוע כחול, ישראל יניב, על תרומתם להמשך חיזוק האיתנות הפיננסית של הקבוצה וקבע "הקבוצה עומדת ביעדים העסקיים וממשיכה ביישום אסטרטגיה של פיתוח עסקי תוך שמירה על רמה אחראית של מינוף פיננסי. גם בשנת 2018 נמשיך לנהוג אחריות ולהשיא ערך לכלל בעלי העניין - בעלי מניות, מחזיקי אג"ח, עובדים ולקוחות הקבוצה".