מנכ"ל אפל: בניגוד לפייסבוק, אנו לא מתייחסים ללקוחות כמוצר

טים קוק מותח ביקורת על התנהלות פייסבוק בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה • לדבריו, אפל יכלה להרוויח הון-עתק משימוש במידע של לקוחותיה, אך מתייחסת אליו כזכות אדם בסיסית

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הביקורת על פייסבוק מסרבת לרדת מהכותרות. מאז התפוצצותה המחודשת של פרשת קיימברידג' אנליטיקה לפני כשבוע וחצי, כמעט לא עובר יום שבו נמתחת ביקורת קשה על התנהלות החברה בפרשה שבה נאספו פרטיהם של כ-50 מיליון גולשים לצורך פרסום מוכוון אישית במטרה להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב. ביום שישי שעבר הודיע במיליארדר אלון מאסק על ממחיקת חשבונות החברות שבבעלותו מפייסבוק, והיום זהו מנכ"ל אפל, טים קוק, ששלח חץ ביקורת ישירות אל לב המודל העסקי של פייסבוק. לדברי קוק אין זכות קיום למודל עסקי שמבוסס איסוף מידע אישי על גולשים.

אתר הגארדיאן דיווח היום (ה') כי בראיון ל-MSNBC שישודר ב-6 באפריל, התבטא קוק באופן ישיר ובוטה במיוחד נגד הרשת החברתית: "יכולנו לעשות טונות של כסף אם היינו עושים מוניטיזציה של הלקוחות שלנו, אם הלקוחות שלנו היו המוצר". לדברי קוק, באפל בחרו שלא לעשות כן והוסיף "אנחנו לא הולכים לסחור בחיים הפרטיים שלכם. פרטיות עבורנו היא זכות אזרח וחירות אזרחית". קשה שלא לפרש את בחירת המילים של קוק כמתקפה חריפה ובוטה במיוחד על פייסבוק שלא תוכל להישאר ללא תגובה. משמעות דבריו של קוק היא שלתפיסתו פייסבוק פוגעת בזכויות אדם ובזכויות אזרח וסוחרת בהם.

קוק לא הסתפק בכך ובתשובה לשאלה מה היה עושה במקומו של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ענה "אני לא הייתי מגיע לסיטואציה הזאת מלכתחילה". לדבריו, הפתרון למצב שנוצר הוא ברגולציה עצמית, שתמיד עדיפה על רגולציה שמותווית על ידי הרשויות. עם זאת, אמר קוק כי "המצב הנוכחי הוא כבר מעבר לכך", ורמז בכך כי בסיטואציה שנוצרה יידרשו צעדים חריפים יותר.