צוקרברג משיב אש לקוק ועוקץ את אפל: "סינדרום שטוקהולם"

מייסד פייסבוק: "הטיעון שטים קוק העלה - לפיו אם אתה לא משלם, אז לא אכפת לנו ממך - הוא שטחי באופן קיצוני" • עקץ את אפל על המחירים הגבוהים של מוצריה: "חשוב שלא ניקלע לסינדרום שטוקהולם ונאפשר לחברות שעובדות קשה כדי לגבות מאיתנו יותר כסף לשכנע אותנו שאכפת להן מאיתנו"

מארק צוקרברג וטים קוק / צילומים: רויטרס
מארק צוקרברג וטים קוק / צילומים: רויטרס

מארק צוקרברג משיב אש: לאחר שמנכ"ל אפל טים קוק תקף בחריפות אותו ואת פייסבוק שבראשה הוא עומד, התראיין צוקרברג לפודקאסט של עזרא קליין ולא חסך במילים.

"אני חושב שהטיעון (שקוק העלה) לפיו אם אתה לא משלם, אז איכשהו לא אכפת לנו ממך, הוא שטחי באופן קיצוני", אמר מנכ"ל ומייסד פייסבוק, "הוא לא מתיישב עם האמת. האמת היא שאם אנחנו רוצים לבנות שירות שעוזר לחבר בין אנשים מרחבי העולם, יש הרבה אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם בעבורו".

צוקרברג לא הסתפק בכך ועקץ את אפל על המחירים הגבוהים של מוצריה: "בעיניי שחשוב שלא ניקלע לסינדרום שטוקהולם ונאפשר לחברות שעובדות קשה כדי לגבות מאיתנו יותר כסף לשכנע אותנו שאכפת להן מאיתנו יותר. זה נשמע לי מגוחך".

פייסבוק נמצאת בשבועות האחרונים במתקפה קשה על רקע מודל ההכנסות שלה, הנשען על איסוף מידע על הגולשים ומכירתו למפרסמים לצורך התאמת מודעות - בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה. לדברי צוקרברג, "זהו המודל הרציונלי היחיד כדי לבנות שירות שיגיע לאנשים". הוא חזר וציין כי למרות זאת, "מטרתה המרכזית של פייסבוק היא לשרת את הציבור".

ביום חמישי האחרון דיווח אתר "הגרדיאן" כי בראיון ל-MSNBC, שישודר בסוף השבוע הנוכחי, התבטא קוק באופן ישיר ובוטה במיוחד נגד הרשת החברתית: "יכולנו לעשות טונות של כסף אם היינו עושים מוניטיזציה של הלקוחות שלנו, אם הלקוחות שלנו היו המוצר". קוק ציין כי באפל בחרו שלא לעשות כן, והוסיף: "אנחנו לא הולכים לסחור בחיים הפרטיים שלכם. פרטיות עבורנו היא זכות אזרח וחירות אזרחית".

קוק לא הסתפק בכך, ובתשובה לשאלה מה היה עושה במקומו של צוקרברג בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה, השיב: "אני לא הייתי מגיע לסיטואציה הזאת מלכתחילה". לדבריו, הפתרון למצב שנוצר הוא ברגולציה עצמית, שתמיד עדיפה על רגולציה שמותווית על-ידי הרשויות. עם זאת, קוק אמר כי "המצב הנוכחי הוא כבר מעבר לכך" - ורמז בכך כי בסיטואציה שנוצרה יידרשו צעדים חריפים יותר.