הישראליות בוול סטריט נחלשו במארס, אך פחות מהבנצ'מרק

מדד גלובס-פרומתאוס ירד בחודש החולף ב-1.2%, לעומת נפילות של 3.8% במדד ת"א 125 ושל 2.9% בנאסד"ק על רקע הירידות בתת-מדד הטכנולוגיה • בלטה לחיוב מניית אורבוטק, שעלתה ב-13% במארס בעקבות ההודעה על רכישתה בידי KLA-Tencor

אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר
אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש מארס במגמת ירידה והובילו את מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, לירידה מתונה של 1.2%, בעוד שמדד ת"א 125 נפל ב-3.8% ומדד נאסד"ק ירד ב-2.9%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-3.4%, בעוד מדד ת"א ביומד התרסק והוריד מערכו 7% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-1.3% בלבד.

בין המניות היורדות בתת המדד נמצאת מניית טבע , אשר צללה ב-9% בחודש מארס, במהלכו השלימה גיוס של 4.5 מיליארד דולר בריבית של 6.0%-6.75%, לצורך החלפת חלק מהחוב הישן של החברה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות רשמו ירידות קלות בחודש מארס, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה ירד ב-0.2%. מדדי ההשוואה ירדו גם הם - מדד ת"א טכנולוגיה ב-3%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה ירד ב-1.5%. בלטה בתת מדד הטכנולוגיה מניית סיליקום , שצנחה ב-46% במהלך החודש, על רקע אובדן חוזה משמעותי בתחום הענן.

מנגד, בלטה לחיוב מניית אורבוטק , שעלתה ב-13% בעקבות ההודעה על רכישתה בידי חברת KLA-Tencor מארה"ב. חודש מארס הביא עמו חדשות טובות לבעלי המניות של אורבוטק, עם ההכרזה על הסכם רכישת החברה, שאושר על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות.

אורבוטק תרמה לתשואת מדד גלובס-פרומתאוס, כאשר שווי השוק של החברה צמח בכ-14% בחודש מארס לבדו ובכ-24% מתחילת השנה.

גלובס-פרומתאוס מארס 2018
 גלובס-פרומתאוס מארס 2018

העסקה המוצלחת של אורבוטק

אורבוטק מספקת שירותים ומפתחת טכנולוגיות שמשמשות את תעשיית מוצרי האלקטרוניקה המתקדמים, ביניהם סמארטפונים ורכבים אוטונומיים. אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, מציין לטובה את היצע המוצרים הרחב של החברה, כאשר לדבריו המגוון שמציעה אורבוטק מאפשר לה חדשנות טכנולוגית וגיוון במנועי צמיחה בשווקים אותם היא משרתת.

שלוש חטיבות הפעילות העיקריות של החברה נוגעות בתעשיית המסכים השטוחים (FPD), מוליכים למחצה (סמיקונדקטור - SDD) ומעגלים מודפסים (PCB). במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי בתחום המעגלים המודפסים, נודע בחודש פברואר על כך שסמסונג תעשה שימוש בטכנולוגיה של אורבוטק, באופן שיאפשר לסמסונג להגדיל את נפח הסוללות במכשירי הסלולר על-ידי שיפור בזרימת אוויר וקירור טובים יותר.

סמסונג היא יצרנית הסמארטפונים הגדולה השנייה שעושה שימוש בטכנולוגיית ה-SLP של אורבוטק, לאחר שאפל כבר הספיקה לשלב את הטכנולוגיה במכשירי האייפון X שלה.

בפרומתאוס מוסיפים שהחברה בנויה לאספקת פתרונות ותמיכה כוללת לייצור ובקרת התהליכים באמצעות פלטפורמות נוספות שפיתחה. לדבריהם, המערכות שמציעה אורבוטק מאופיינות בכך שהן מספקות פתרונות לשלבים רבים בתהליכי הייצור של מוצרי אלקטרוניקה.

להערכת פרומתאוס, הסינרגיה בין מגוון הפיתוחים של אורבוטק מהווה אחד הגורמים העיקריים למיצובה החזק בשוק האלקטרוניקה העולמי. לדוגמה, פעילות אורבוטק בתחום הפתרונות לתקלות במסכים מנצלת את הטכנולוגיה הקיימת בחברה בתחום המעגלים המודפסים. בנוסף, לחטיבות הפעילות העיקריות יש אחיזה בנתחי שוק מהותיים, כך שהן עתידות לצמוח במקביל לטרנדים העולמיים בתחומי הסמארטפונים ורשתות סלולריות מדור 5, רכבים אוטונומיים ומציאות וירטואלית/רבודה (VR/AR).

לדברי שבח, "נקודת חוזקה נוספת של החברה היא אופן שיתוף הפעולה הצמוד בו אורבוטק פועלת מול הלקוחות שלה, שמשתפים אותה בתוכניות הפיתוח לצורך אספקת פתרונות". שיתוף הפעולה הזה, שכולל לדבריו פרויקטים משותפים ויכולת תגובה מהירה בהשוואה למתחרים, הוביל לכך שכ-40% מהכנסות החברה בשנת 2017 נבעו ממוצרים שהושקו בשנתיים האחרונות.

ההכנסות יעלו על מיליארד דולר השנה?

להערכת האנליסטים בבנק השקעות נידהאם, המסקרים את אורבוטק, פן חיובי במיוחד בעסקת הרכישה עם KLA-Tencor הוא העובדה שתחומי הפעילות העיקריים של אורבוטק, דוגמת המעגלים המודפסים והמוליכים למחצה, לא חופפים לתחומי הפעילות של הרוכשת, וכך גם אין חפיפה בין עשרת הלקוחות העיקריים של כל אחת מהחברות.

"הרכישה של אורבוטק לא צפויה לפגוע בנתח השוק הנפרד של אף אחד מהצדדים לעסקה", אומר שבח, ומוסיף כי "כל המאפיינים הייחודים לאורבוטק שתוארו עד כה, הובילו לכך שלאורך שנת 2017 החברה עקפה את התחזיות רבעון אחרי רבעון, מבחינת ההכנסות ולרוב גם מבחינת הרווח.

"תוצאות הרבעון הרביעי עקפו את התחזיות פעמיים - פעם אחת כאשר אורבוטק פרסמה הערכות ראשוניות לתוצאות הרבעון, אשר עקפו את תחזיות השוק בהכנסות, ובפעם השנייה כאשר פורסמו התוצאות של רבעון בפועל, שעקפו בתורן אף את ההערכות הראשוניות, ועמדו על הכנסות שנתיות בהיקף 901 מיליון דולר ורווח למניה בסך 2.91 דולרים".

שבח מוסיף שעם פרסום התוצאות, אורבוטק הכריזה ששנת 2018 עתידה להיות השנה הראשונה בה החברה תעבור את רף המיליארד דולר בהכנסות, גידול של 12%-14%, ולפי ההערכות יש לה צבר הזמנות משמעותי שתומך במטרה.

"על-פי הדיווחים, גם לאחר המיזוג אורבוטק צפויה להמשיך לפעול כיחידה עצמאית, ולכן כל שנותר הוא להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחות שלה, גם לאחר סגירת הרכישה, עד שתגיע למטרות אותן קבעה, ביניהן יעד לרווח של 5.5 דולר למניה", מסכם שבח.

■ המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות