סופר-פארם שוכרת רובוטים כדי לייעל את המשלוחים באונליין

הרשת תשתף פעולה עם הסטארט-אפ הישראלי קומונסנס רובוטיקס • המטרה: לקצר את זמני המשלוחים בגוש דן מיממה לשעות בודדות ולהפחית בעשרות אחוזים את עלותם לחברה • הרקע: הקושי של רשתות השיווק להפיק רווחים ממכירות מקוונות

עובדי קומונסנס והעגלה הרובוטית של החברה / צילום: באדיבות קומונסנס רובוטיקס
עובדי קומונסנס והעגלה הרובוטית של החברה / צילום: באדיבות קומונסנס רובוטיקס

רחפני המשלוחים של אמזון עדיין לא כאן, אבל בקרוב המשלוחים שתזמינו מרשת סופר-פארם ייארזו בידי רובוטים. ל"גלובס" נודע כי רשת הפארם שכרה את הסטארט-אפ התל-אביבי קומונסנס רובוטיקס (CommonSense Robotics), לצורך הקמה ותפעול של מרכז לוגיסטי שבו ליקוט המוצרים יתבצע באופן אוטומטי באמצעות רובוטים. המרכז נמצא בשלבי הקמה זה מספר חודשים וצפוי להתחיל בפעולתו במהלך חצי השנה הקרובה. סופר-פארם תשלם ריטיינר חודשי לקומונסנס תמורת השימוש במרכז, שגובהו ייקבע בהתאם להיקף המכירות.

הקמעונאיות בתחום המזון והפארמה עדיין לא מציגות רווחיות משמעותית ממכירות באונליין, וחלק ניכר מהן אף רושמות הפסדים. קומונסנס רובוטיקס מקווה להפוך את המשלוחים לרווחיים עבור הקמעונאים ולמהירים וזמינים יותר עבור הלקוחות, באמצעות טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית המבצעת את ליקוט המוצרים באופן אוטומטי. החברה השלימה סבב גיוס של 20 מיליון דולר בפברואר, בהובלת קרן ההון סיכון Playground Global.

המרכזים הלוגיסטיים של החברה פועלים במודל Micro-Fulfillment-Center (MFC) - מתקנים קטנים יחסית, מה שמאפשר להקימם במרכזים עירוניים, כך שיהיו נגישים ללקוחות. מדובר במחסן מוצרים שבו רובוטים אוספים את הארגזים מהמדפים בהתאם להזמנות ומעבירים אותם לעובדי האריזה, במטרה להפוך את התהליך ליעיל ככל האפשר. המודל של קומונסנס מבוסס על כך שהיא מפעילה את המרכז הלוגיסטי, מעסיקה את העובדים ומחזיקה בציוד הרובוטי, ומשכירה את שירותיה לקמעונאים.

בראיון ל"גלובס" בפברואר לרגל הגיוס אמר רן פלד, מנהל השיווק של קומונסנס, כי מחסן ראשון כבר נפתח בחולון, ובו צפוי להתחיל פיילוט עם חברה קמעונאית ישראלית. גורם המקורב לרשת סופר-פארם אישר כי הפיילוט המדובר ייערך איתה. בסופר-פארם אישרו את הידיעה וסמנכ"ל מערכות המידע בחברה, יוסי כהן, מסר: "אנחנו מאמינים ששיתוף-הפעולה עם קומונסנס רובוטיקס ייתן לנו יתרון משמעותי".

המשלוחים יוזלו?

סופר-פארם השיקה את שירות המשלוחים המקוונים שלה בינואר השנה, בעלות של 10 מיליון שקל. לפי הערכות של מקורבים לרשת, כיום המכירות אונליין כבר מהוות 6% מסך המכירות הכולל של החברה, וצפויות להגיע להיקף שנתי של 1.5 מיליארד שקל. המערך הלוגיסטי של סופר-פארם מתנהל באמצעות חברת Fedex ומתבסס על 10 חנויות שבהן הסחורה מלוקטת, ולא באמצעות מחסני אונליין כפי שעושה כיום שופרסל, המחזיקה במתחרה הבולטת ניו-פארם.

השירות מוצע במחיר של 30 שקל למשלוח מוצרים העולים עד 300 שקל, ובחינם אם הסכום גבוה יותר, ומגיע לבית הלקוח בתוך 24 שעות. הפיילוט עם קומונסנס יושק תחילה בגוש דן, ובעקבותיו צפוי זמן המשלוח לתושבי האזור להתקצר לשעות בודדות. בנוסף, לדברי קומונסנס, השירות שלה מוזיל לקמעונאים את עלויות העבודה בעד 75%. על כן, ולאור התחרות מול ניו-פארם, לא מופרך לצפות לירידה במחירי המשלוחים.

עוד בדצמבר, כחודש לפני השקת המשלוחים המקוונים, הצטרפה סופר-פארם כשותפה במאיץ הסטארט-אפים SigmaLabs: היא הודיעה על כוונתה להשקיע במאיץ עשרות מיליוני שקלים ולעבוד עם סטארט-אפים בתחומי הקמעונאות והלייף סטייל. עופר לוי, סמנכ"ל שיווק וסחר בסופר-פארם, אמר אז כי "עם השקת סופר-פארם אונליין אנו מחפשים לעמוד בחוד החנית של הלוגיסטיקה והשירות", וכי המאיץ עשוי להוות פלטפורמה מתאימה לכך. קומונסנס רובוטיקס אינה בוגרת סיגמה, ונראה כי מדובר בשני צעדים מקבילים לשיפור ביצועיה הטכנולוגיים.

מבחינת קומונסנס, מדובר בהתרחבות לענף שעל פי הצהרותיה דווקא אינו עומד במרכז התוכניות האסטרטגיות שלה. מנכ"ל החברה, אלרם גורן, אמר בפברואר שהחברה מתכננת להתמקד בשוק המזון: "המוקד הוא שינוי דרסטי בגישה למזון, באופן הרכישה שלו, ובסופו של דבר בהכנה שלו. אנו מאמינים שהפתרון שלנו ישחק תפקיד קריטי בהתפתחות ענף המזון". פלד הוסיף כי בניגוד לקמעונאות אופנה, שבהם לקמעונאי יש רווח תפעולי של עשרות אחוזים, לקמעונאי מזון יש רווח זעום, ומשלוחים עלולים להיות הפסדיים עבורו.

לצד המרכז בחולון מחזיקה החברה גם במרכז טסטים בתל-אביב, והיא מתכוונת לפתוח משרדים גם באנגליה ובארה"ב. את סבב ההשקעה האחרון שלה הובילה Playground Global, והשתתפו בו גם קרן אלף וקרן ההשקעות של אריק שמידט, לשעבר מנכ"ל גוגל ויו"ר חברת האם שלה אלפבית.

לשפר את הליקוט

ענף הקמעונאות נמצא בתקופה של שינויים. החברות בו נאלצות להמציא את עצמן מחדש ולעמוד בתחרות העזה על המחיר ועל חוויית הקנייה, כשבעורפן נושפים האונליין לצד האפשרות ששחקניות ענק בינלאומיות כמו אמזון ייכנסו לישראל. בימים אלו רשתות האופנה מתקשות להתמודד עם האתגרים, שהביאו בין היתר להקפאת רשת הוניגמן.

על רקע ההתפתחויות הללו, שיתוף-הפעולה עם קומונסנס עשוי לאפשר לסופר-פארם להתמודד טוב יותר עם אחד האתגרים הגדולים ביותר בענף הקמעונאות - סוגיית הליקוט. ברשתות המזון הפועלות בישראל, לדוגמה, פעולת הליקוט עדיין מצריכה כוח-אדם שיבצע את הקנייה עבור הצרכן, ואין להן יכולות אוטומטיות שיעשו את הליקוט עבורן בצורה יעילה ובהיקף רחב. רשת שופרסל, שרכשה לאחרונה את ניו-פארם, מקימה בימים אלה מרכז לוגיסטי ממוחשב שיבצע את הליקוט באמצעות שיטות דיגטליות. גם סופר-פארם זקוקה לפתרונות שייעלו את הליקוט הידני שלה, יקצרו את משך זמן השליחה ויפחיתו עלויות.

שיתוף-הפעולה המתהווה הוא הפעם הראשונה שבה טכנולוגיות אוטומציה מופעלות על מנת לייעל את המשלוחים לצרכן. המרכזים הלוגיסטיים של קומונסנס, בניגוד לפתרונות טכנולוגיים אחרים בתחום, מתמקדים באחסון סחורות עבור קמעונאים ובביצוע שליחויות ישירות ללקוח.

ככלל, הביקוש למרכזים לוגיסטיים בישראל מזנק בשנים האחרונות, בעקבות הגידול המשמעותי ביבוא הסחורות אליה. המצב הזה משפיע על החברות הגדולות בתחומי המזון, האופנה ומוצרי הצריכה, אשר נזקקות למרכזים שבהם מרוכזים המחסנים ופעילות המשלוחים לקמעונאים, עוד לפני ההגעה לצרכן הסופי. גם בהקשר זה הופכים פתרונות טכנולוגיים לייעול שרשרת האספקה לנחוצים יותר ויותר.

Commonsense Robotics / תעודת זהות

עיסוק: טכנולוגיית בינה מלאכותית לקמעונאות
הקמה: 2015
■ מייסדים: אורי אברהם, שי כהן, אייל גורן ואלרם גורן (מנכ"ל)
■ עובדים: 65 בתל-אביב
■ גיוסי הון: 26 מיליון דולר
■ משקיעים: Playground Global, Aleph VC and Eric Schmidt's Innovation Endeavors