קבוצת דלק משפרת את רכיב המזומן בהצעתה לדלק אנרגיה

מטרת הרכישה היא לפישוט מבנה ההחזקה בקבוצה ולהגברת השליטה במתקני האנרגיה • החברה העלתה את הצעת הרכש מ-636 שקל למניה ל-703 שקל • החברה בוחנת אפשרות להנפקת מניות דלק אנרגיה בחו"ל

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק של יצחק תשובה משפרת את רכיב המזומן בהצעת הרכש שהגישה למניות החברה הבת דלק אנרגיה שבידי הציבור (כ-11.8% מההון) ודוחה את מועד הקיבול ממחר (10 באפריל) ליום חמישי (12 באפריל).

כעת מציעה דלק עבור כל מניית דלק אנרגיה תשלום מזומן של 703.64 שקל, לעומת תשלום של 636.4 שקל בהצעה הקודמת (שיפור של 67 שקל), כששאר מרכיבי ההצעה נותרו ללא שינוי - 0.85 מניות של קבוצת דלק ו-45 יחידות השתתפות של דלק קידוחים. סך ההצעה שופר בכ-4%. בסך הכל מציעה כעת דלק חבילה בשווי של 1,639 שקל עבור מניית דלק אנרגיה - בדומה למחיר השוק של המניה ונמוך ב-2% משווי החבילה המקורית שהציעה.

לקבוצת דלק לא נותרה ברירה, אם ברצונה להשלים את המהלך, שכן מאז פרסום הצעת הרכש ב-14 במארס (אז עמד שווי החבילה המוצעת על 1,669 שקל - פרמיה של 15% דאז) קפצה מניית דלק אנרגיה ב-12% ומנגד מניית קבוצת דלק איבדה כ-9% מערכה ויחידות ההשתתפות דלק קידוחים רשמו ירידה של כ-11%.

לשם הצלחת המהלך זקוקה קבוצת דלק להיענות חיובית מצד בעליהן של לפחות 7% ממניות החברה הבת. לפי אתר Stocker.co.il, המוסדיים מחזיקים ב-5.8% מדלק אנרגיה - כלומר, ב-49% מהחזקות הציבור. הגוף המוסדי בעל ההחזקה הגדולה ביותר הוא קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, שמחזיקות ב-2.1% מהחברה. מחזיקים גדולים נוספים הם כלל ביטוח (1.04%), פסגות (0.85%) וילין לפידות (0.75%).

קבוצת דלק ניסתה למחוק את מניות דלק אנרגיה מהמסחר בבורסה כבר מספר פעמים (הפעם האחרונה הייתה ב-2013). בקבוצה מציינים כי מדובר במהלך המהווה חלק מהאסטרטגיה העסקית לפישוט מבנה ההחזקות שלה, וזאת כחלק מהיערכות הקבוצה לביצוע הנפקה אפשרית בחו"ל של פעילות האנרגיה שלה.

עוד הדגישו בקבוצה כי מפרט הצעת הרכש מאפשר למחזיקים בדלק אנרגיה, ככל שתושלם הרכישה, להמשיך וליהנות מהחזקה ישירה, "קרובה יותר", במאגרי הגז הישראלי שבהם מחזיקה החברה (תגליות "לוויתן" ו"תמר") באמצעות יחידות ההשתתפות בדלק קידוחים, וזאת לצד חשיפה לפעילות האנרגיה הבינלאומית של קבוצת דלק, לקראת הנפקה אפשרית בחו"ל (כמו גם לחשיפה לפעילות האנרגיה של הקבוצה בישראל), וכן לקבלת תמורה כספית במזומן בפרמיה מעל מחיר השוק.

בקבוצת דלק מתכננים להעביר לחברה ייעודית שתוקם לשם כך ותנפיק את מניותיה בבורסה, את תזרים המזומנים מתמלוגי העל של מאגר תמר, שחלק ממנו קלטה עד היום דלק אנרגיה (המחזיקה ב-54% מהיחידות של דלק קידוחים). בדלק, אגב, מציינים כי החלו במגעים עם רשות ני"ע לקראת הנפקה. תמלוג העל עמד בסוף 2017 על 1.5% מההכנסות עד לכיסוי עלויות הפיתוח ולאחר מכן קפץ לרמה של 6.5% מההכנסות, ובדלק מעריכים שאם תתבצע הנפקה של חברה ייעודית, שווי המינימום שלה יעמוד על 200 מיליון דולר.