נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות הטכנולוגיה סיימו בעליות

הנפט יורד בשיעורים חדים בשל החשש ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין • תשואות האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עומדות על 2.8%

נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid
נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid

ימים בודדים בהם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לא מזעזע את העולם עם ציוץ חרדתי, מספיקים למשקיעים בשוקי ההון לחזור לנורמליות. המסחר היום (ב') בוול סטריט נסגר בעליות, וזאת לאחר הצניחה שרשמו המדדים בסוף השבוע. 

 

בסוף השבוע היה זה דוח התעסוקה המאכזב למדי שטילטל את השווקים, אולם ככל שנוברים בדוח, מגלים כי המצב אינו נורא כפי שעלה ממנו בקריאה חטופה. לאובדן המשרות בחודש מארס היו אחראיים שניים: עסקי הנדל"ן ועסקי הקמעונאות. אלה ואלה הושפעו באופן מהותי ממזג-האוויר הקשה ששרר בחודש שעבר, כמו גם מאופטימיות יתר של הכלכלנים. כך או אחרת, המשקיעים כרגע לא משנים את הערכותיהם לגבי ביצועי הכלכלה האמריקאית, והתחזיות הן כי ללא תנועות חדות מדי מכיוונו של היושב בשדרות פנסילבנייה, הפדרל ריזרב יעלה השנה את הריבית בארה"ב עוד פעמיים.

הסיכון הגדול לשוקי הכסף נמצא בשני מוקדים (נכון להיום) המוקד הראשון והברור למדי הוא מלחמת הסחר עם סין והמוקד השני הוא ההתחממות היתרה שעוברים השווקים בשנים האחרונות. אין צורך להרחיב על שני הסיכונים הללו לשווקים, אך לאלה יש לצרף את הגמילה מכסף זול שמעבירים הבנקים המרכזיים בעולם את המשקיעים, ודי בכך כדי למשוך את השוק מטה.

נתון נוסף שאינו מסכן את השווקים אך יש לשים אליו לב הוא הטלטלה שעוברת על מניות הטכנולוגיה הכבדות, ובראשן פייסבוק . ממדי דליפת המידע משרתי החברה טרם התבררו, וברור שהטיפול הראשוני והיהיר של קברניטי החברה בדליפה פגע באמינות שלה, פגיעה שהובילה מהר מאוד לפגיעה במחיר המניה, אך ברור לכל כי פייסבוק התאוששה מהר, והיא מטפלת (נכון לפרסומים האחרונים) בדליפה הזו בנחישות.

במאמר מוסגר צריך לשים לב לאמירה של סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, לפיה בהמשך מי שירצה, יוכל לשלם לפייסבוק כדי שזו לא תעביר את נתוני השימוש שלו לצדדים שלישיים. והנה, כמעט מבלי משים, חשפה סנדברג מודל עסקי מעניין מאוד לחברות ההיי-טק שתלויות במפרסמים ונמצאות על מסלול התנגשות עם הציבור - והנה צץ לו פתרון.

אמזון.קום  ריכזה עניין על רק ההשתלחויות החוזרות ונשנות של הנשיא טראמפ בחברה. צריך לזכור שאמנם טראמפ טוען לדאגה לחנויות השכונתיות, אך אסור להתבלבל. לג'ף בזוס יש החזקה משמעותית בכלי תקשורת מרכזי שמבקר בחריפות את טראמפ ואת מדיניותו (ככל שיש כזו). גם אינטל , אפל  וגוגל  חזרו לעליות. 

על רקע החשש ממלחמת הסחר, קיים פוטנציאל לירידה בביקושים של סין וארה"ב למוצרי אנרגיה, מה שגורר כעת ספקולציות שלוחצות על מחיר הנפט  מטה.

סלקט ביוטכנולוגיה  המפתחת טכנולוגיה חדשנית לברירת תאי גזע, הודיעה היום (ב') כי השלימה בהצלחה ניסוי היתכנות של אב הטיפוס של ה- ApoTainer™ , המוצר הרפואי שמפתחת החברה לברירת תאי גזע. המוצר מוגן הפטנט שמפתחת החברה הינו חלקיק זעיר המצופה בחומרים ייחודיים שמעוררים את תהליך האפופטוזיס בתאים (חלקיקים מגנטיים עגולים המצופים ב- FasL). המוצר מאפשר למקסם את יעילות הייצור ההמוני של תאי הגזע, הנבררים מתוך אוכלוסיית תאים כללית. ה- ApoTainer™ מתוכנן להחליף פרוצדורות מורכבות ויקרות לייצור תאי גזע בהן עושות כיום שימוש מעבדות (למשל במקרים של השתלות מח עצם), באמצעות תהליך יעיל הרבה יותר בזמן ועלויות נמוכים משמעותית מאילו הנדרשות לצורך ברירת תאי הגזע כיום.