המקרה של נס טכנולוגיות: איך מארגנים עובדי קבלן?

בית הדין האזורי לעבודה חייב את הנהלת נס טכנולוגיות לשוב למו"מ עם ועד העובדים, 4 שנים לאחר שקם • השופט דורי ספיבק: נצטרך למצוא פתרונות שיפצו על הקושי בהתארגנות עובדי קבלן

ספיבק דורי  שופט / צילום: דוברות בתי המשפט
ספיבק דורי שופט / צילום: דוברות בתי המשפט

ארבע שנים חלפו מאז הכירה הנהלת נס טכנולוגיות בוועד העובדים שקם בחברה, אך בין הצדדים לא נחתם עד כה הסכם קיבוצי, בין השאר בגלל טענת החברה שהוועד, שהוקם בסיוע ההסתדרות, איבד את היציגות. שנה לאחר שההנהלה הודיעה על ניתוק מגע מהוועד פסק אתמול בית הדין לעבודה בתל-אביב כי הוועד נותר יציג, משום שנכון לסוף 2017 היו חברים בהתארגנות 1,028 מתוך 3,049 עובדי החברה. לאור זאת חייב השופט דורי ספיבק את ההנהלה לשוב מיידית למשא-ומתן.

ספיבק הוסיף התייחסות לסוגיה נלווית לסאגה הארוכה, והיא עובדים המועסקים ב"מתכונת העסקה משולשת", כלומר עובדי קבלן מטעם החברה הממוקמים בחברות אחרות. "אין מחלוקת על כך שמרבית עובדי המשיבה מועסקים בתבנית העסקה משולשת, שבה מקום עבודתם של רוב רובם הינו בחצרי הלקוחות של המשיבה", כתב ספיבק.

למציאות זאת שלוש השפעות, הוסיף. ראשית, "במצב דברים שכזה, השתתפות עובד בפעילות הקשורה להתארגנות, כמו למשל השתתפות באסיפות עובדים, הינה פחות מובנת מאליה ויותר 'מסוכנת' למקום עבודתו מאשר השתתפות עובד בתבנית העסקה רגילה בפעילות ארגונית, שכן בהכרח הוא חושש במקרה שכזה הן מ'תגובת נגד' לפעילות ההתארגנות מצד המעסיק הפורמלי שלו, והן מ'תגובת נגד' מצד הלקוח".

שנית, כתב ספיבק, מכיוון שהפעילות של נס מתקיימת בעשרות אתרים, ההתארגנות קשה יותר לוגיסטית. "דוגמה מובהקת לכך היא בהעדר האפשרות לכנס מספר גדול מקרב העובדים המתארגנים בסמוך למקום עבודתם, שמשמעותה הינה שאנשי הוועד נדרשי להתנייד הרחק ממקום עבודתם אל מספר גדול מאד של אתרים, על מנת לשמור על קשר עם העובדים המתארגנים".

שלישית, הוסיף, מכיוון שמדובר בחברת פרויקטים, המעסיקה עובדים בהתאם למכרזים שבהם היא זוכה, תחלופת העובדים בה גבוהה מאוד, מה שמקשה הן על ההתארגנות והן על שמירת היציגות לאורך זמן, ודאי במקרה שבו ההנהלה אינה ממהרת להגיע להסכם קיבוצי. כך, בעוד שבמועד הקמת הוועד לפני ארבע שנים היו חברים בהתארגנות יותר ממחצית עובדי החברה, כשליש מהם נגרעו ממנו בחלוף הזמן עקב תחלופה של מאות עובדים בשנה.

"נוכח כל האמור", סיכם ספיבק, "אין לדעתנו ספק, כי חלק מהקשיים שבהם נתקלו המבקשים בבואם לארגן את עובדי המשיבה, ולשמר את הקשר עימם לאורך השנים מאז ההתארגנות, נובעים אם כן מסיבות מבניות, עובדה שייתכן שתדרוש בעתיד מבית דין זה להתאים ההלכות הנוגעות להתארגנות עובדים למקרה המיוחד של התארגנות עובדים בתבנית העסקה משולשת".

ההליך המשפטי הנוכחי הוא האחרון בשורה של הליכים שהתקיימו מאז התארגנו עובדי נס טכנולוגיות, ולטענת ההסתדרות הוא התבקש לאחר שהנהלת החברה פרשה בתחילת 2017 מהמשא-ומתן כאשר ההסכם הקיבוצי עליו דנו הצדדים במשך שלוש שנים היה כמעט מוכן. טענת ההנהלה היתה כאמור כי הוועד איבד את היציגות, ולכן לא היתה ברירה אלא להשעות את המגעים.

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, יקי חלוצי, אמר בעקבות הפסיקה: "שוב ושוב הנהלת נס מבינה שאין לה ברירה אלא לקיים עמנו משא-ומתן ולהגיע להסכם קיבוצי - ולא לחפש מן היקב ומן הגורן סיבות להתחמק, ולשמחתי בית הדין קבע זאת בצורה נחרצת. פסק הדין מעביר את המסר הנכון למעסיקים שמבקשים לעשות מניפולציה של הדין כדי לשלול מעובדיהם את זכויותיהם הבסיסיות להתאגד, וההסתדרות תמשיך להיאבק בכל הכוח גם בנס על מנת להבטיח את זכויות העובדים בהסכם קיבוצי".

נציגות העובדים יוצגה בהליך עורכי הדין אורן שרם ועדי שדה מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, וכן עורכי הדין כפיר זאב ויונתן ליטבק ממשרד עו"ד כפיר זאב. את נס טכנולוגיות ייצגו עורכות הדין אפרת דויטש, ענבל פלמור-דורי והלית כהן-רזניצקי.