השיפור בתנאי השוק הוביל לזינוק ברווחי רשתות המזון ב-2017

התוצאות השנתיות שהציגו שופרסל, רמי לוי, ויקטורי וטיב טעם מעלות כי בדומה למצב בסוף 2016, הן ממשיכות ליהנות מתנאי שוק נוחים מאז קריסת רשת מגה • הרווח הנקי המצרפי של 4 הרשתות עמד על 440 מיליון שקל אשתקד - עלייה של 26% לעומת 2016

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

אחרי כמה שנות תחרות עזה, נראה כי קריסתה של רשת מגה, שהתחילה כבר ב-2015, כשהייתה הרשת השנייה בגודלה בישראל, והרה-ארגון של שוק קמעונאיות המזון בעקבות זאת, ממשיכים לעשות טוב למתחרות, שנהנות מצמצום התחרות. סיכום נתוני 2017 שהציגו ארבע רשתות קמעונאות המזון הבורסאיות - שופרסל, רמי לוי, ויקטורי וטיב טעם - מעלה כי בדומה לכיוון שהציגו בסיכומה של 2016, הן ממשיכות ליהנות מתנאי שוק נוחים.

תוצאות רשתות קמעונות המזון ל-2017
 תוצאות רשתות קמעונות המזון ל-2017

אפילו רמי לוי, הרשת המזוהה ביותר עם מחירי דיסקאונט בשוק זה, מציינת בדוחותיה כי "בהתייחס לשוק קמעונאות המזון, בשנת 2017 השתנתה מגמת ההאטה שאפיינה את השוק, ובשנים האחרונות הוא מפגין סימנים של יציבות וצמיחה. אחת המגמות שאפיינו את השנים האחרונות היא שינוי בתמהיל סל הקנייה של הצרכן, בין השאר, עקב רכישת מותגים פרטיים וכן רכישה מופחתת של מוצרי בשר מעובד, שמצד אחד מקטין את סל הקנייה ומצד שני מגדיל את המרווח הגולמי".

עוד מציינת רשת רמי לוי כי "החל בשנת 2014 קיימת מגמה של ירידה במחירי המזון, לרבות במחירי הפירות והירקות, שלראשונה בשנת 2017 שינתה כיוון, ומדד מחירי המזון רשם עלייה של 0.2%".

השינוי החיובי בתנאי השוק של רשתות קמעונאות המזון בא לידי ביטוי, בין השאר, בזינוק של 26% ברווח הנקי המצרפי שהן הציגו, שהצטבר לכ-440 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-350 מיליון שקל ב-2016, שגם היא כאמור הסתיימה במגמה חיובית. זאת, כשבדרך לשורת הרווח הציגו הרשתות שיפור גם בשורות הגולמיות והתפעוליות.

1.6 מיליארד שקל זהו היקף המכירות שהציגה רשת ויקטורי בהכנסותיה בסיכומה של 2017 - סכום המשקף צמיחה של 15% ביחס ל-2016 - שיעור העלייה הגבוה מבין המתחרות.

השיפור במכירות החברה, שנמצאת בשליטת משפחת רביד, נרשם לאחר שב-2017 פתחה ויקטורי שישה סניפים חדשים, שנרכשו מרשת מגה, והגדילה את שטחי המסחר שלה (כולל שטחי אחסון) ב-11% להיקף של כ-78 אלף מ"ר, ובסיומה של השנה הפעילה 46 סניפים.

רמי לוי, שהגדילה גם היא את שטחי המסחר, הציגה מגמה דומה במכירות, שעלו ב-12% ליותר מ-5 מיליארד שקל - עלייה המיוחסת לפתיחתם של 13 סניפים חדשים מתחילת 2016.

אצל שופרסל, ששטחי המסחר שלה לא השתנו דרמטית, המכירות שמרו על יציבות ברמה של 11.8 מיליארד שקל; ואילו טיב טעם, שצמצמה את סך שטחי המסחר שלה, הציגה שחיקה קלה במכירות, המיוחסת לסגירת סניפים וכן לשינוי בתמהיל הלקוחות בפעילות הייצור ושיווק מוצרי המזון שלה.

השיפור הדו-ספרתי אצל ויקטורי ורמי לוי נרשם למרות מגמה שלילית במכירות למ"ר, שאצל ויקטורי ירדו ב-1.5% - ירידה המיוחסת לפדיון נמוך יותר בסניפים שנפתחו בשנה החולפת, בשל גודלם ובשל תחילת הפעילות.

אצל רמי לוי הירידה במכירות למ"ר התקרבה ל-3%, שנרשמה, לפי הרשת, בעיקר בשל מבצעי הורדת מחירים בתקופות החגים והורדת מחיר לפריט ממוצע, ו"בעיקר מחדירה מסיבית של מכירות המותג הפרטי".

לעומתן, שופרסל דיווחה על שיפור במכירות למ"ר, שיוחס לצמצום שטחי מסחר, אף שהפדיון בסניפי החברה נשחק קלות; ואילו טיב טעם מציגה עלייה בפדיון למ"ר וירידה בפרמטר זה בחנויות זהות.

30.5% זהו שיעור הרווח הגולמי שהציגה טיב טעם בסיכום שנתי, השיעור הגבוה מבין המתחרות, המיוחס לשיפור בתנאי הסחר, ומעיד גם הוא על השינוי החיובי בתנאי השוק שבו פועלות הרשתות.

גם בשופרסל מציינים שיפור בתנאי הסחר כפרמטר מרכזי במה שסייע לה בהמשך המגמה החיובית המלווה את פעילותה כבר תקופה לא קצרה. שיפור זה, יחד עם תרומת המרכז הלוגיסטי החדש של שופרסל בשוהם, עלייה בנתח המותג הפרטי ותמהיל מבצעים, סייעו לשופרסל להציג רווח גולמי בשיעור של 25.8% מהמכירות, לעומת 24.7% שהציגה ב-2016.

גם רמי לוי נהנתה מעלייה במכירות מוצרי המותג הפרטי, שתמכה ברווח הגולמי יחד עם שיפור בתנאי הסחר, אבל שלא כמו המתחרות, שיעורו מהמכירות נותר דומה לזה שנרשם ב-2016, ברמה שהתקרבה ל-22%. ברשת ויקטורי, שהציגה שיפור קל בשיעור הרווח הגולמי, ציינו כי הוא הושפע לרעה "מהנחות שניתנו לחברי מועדוני לקוחות", שהופסקו כמעט לגמרי עד אמצע 2017. בהתאם, מציינים בויקטורי כי בסיכום הרבעון הרביעי שיעור הרווח הגולמי שלה מהמכירות היה גבוה מהממוצע השנתי.

110 מיליון שקל, זהו הרווח הנקי שהציגה רשת רמי לוי בסיכומה של 2017 - סכום המשקף קפיצה של 16% ברווחיה ביחס ל-2016, וזאת לאחר עלייה דו-ספרתית שהציגה גם בשורת הרווח התפעולי שלה. מלבד השיפור ברווח התפעולי, רמי לוי נהנתה גם מעלייה בהכנסות המימון שלה ומירידה בשיעור המס, שתמכו בשיפור בשורה התחתונה.

עם זאת, בסיכום הרבעון הרביעי של 2017, רמי לוי סבלה מעלייה בהוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, שהיו גדולות מהשיפור ברווח הגולמי שלה, כך שהרווח התפעולי הרבעוני שלה נשחק ב-6%, ל-24 מיליון שקל. ואולם, בזכות העלייה בהכנסות המימון וירידה בשיעור המס גם ברמה הרבעונית, הציגה הרשת שיפור ברווח הנקי.

אצל ויקטורי הכיוון ברווח הנקי היה דומה, ועם שיפור של 14% בפרמטר זה, רווחי הרשת הגיעו ל-32 מיליון שקל; ואילו רווחי שופרסל, שצמחו ב-5%, ממשיכים לבלוט מעל כולם, ובסיכומה של 2017 הצטברו ליותר מ-270 מיליון שקל - סכום השקול לפעמיים וחצי רווחי רמי לוי - פי 8.5 מאלה של ויקטורי ופי 13 מרווחי טיב טעם.

רווחי טיב טעם, שהסתכמו ב-21 מיליון שקל, נרשמו לאחר שנת פעילות שלילית במיוחד שהציגה ב-2016 הרשת, שנמצאת בשליטת חגי שלום, בכל הנוגע לשורה התחתונה.

ב-2016 הצטברו הפסדי טיב טעם ל-34 מיליון שקל, שיוחסו לאימוץ תוכנית אסטרטגית חדשה וקליטת סניפי רשת עדן טבע מרקט, שהיו בידי מגה, וזאת בגין הוצאות חד-פעמיות הקשורות לתוכנית האסטרטגית, שכללה רה-ארגון, צמצום וסגירות סניפים, ושמטרתה הייתה, בין השאר, "חיזוק כושר התחרות ורווחיות החברה".

272 זהו מספר הסניפים שהפעילה שופרסל בסופה של 2017 - מספר דומה לזה שהציגה ב-2016, וכמעט כפול מכל סניפי רמי לוי, ויקטורי וטיב טעם יחד, שמתקרבים במצטבר לכ-140 סניפים.

במבט קדימה, באופן טבעי כל הרשתות שואפות להמשך התרחבות, כל אחת בדרכה. בשופרסל שמים דגש, בין השאר, על הפלטפורמה הדיגיטלית שצמחה גם ב-2017, ומזכירים גם "המשך התייעלות נדל"נית, הכוללת התאמת שטחי מסחר".

אצל רמי לוי, לעומת זאת, מתכננים כניסה משמעותית לפעילות הסניפים העירוניים, שמהם היא נעדרת כיום, ובדוחות מעריכים "שיש מקום לפתיחת 80-100 סניפים בפורמט עירוני, שייתנו שירות במרכזי הערים תחת מותג החברה ויתחרו בפורמטים העירוניים של החברות המתחרות". בכוונתה של רשת רמי לוי להשלים את הפריסה המתוכננת בתוך חמש שנים. כחלק מכך, רמי לוי השלימה באחרונה כניסה לשותפות ברשת בתי הקפה והמרכולים המוזלים קופיקס.

גם ברשת ויקטורי מתכננים כחלק מצעדי הצמיחה "המשך פתיחת סניפים חדשים, בחינת רכישת חנויות או רשתות קיימות", וגם בטיב טעם מציינים כי בין תוכניות הרשת "הקמת סניפים חדשים כחלק מצעדים להרחבת שטחי המסחר", לצד הגדלה ושדרוג סניפים קיימים".

מניות הקמעונאות מגלות חולשה מאז פרסום הדוחות הכספיים

למרות המגמה החיובית שעלתה מתוצאות רשתות הקמעונאות בשנת 2017, הרי שמאז פרסום הדוחות הכספיים בחודש שעבר רשמו כולן שחיקה בערכן. בין אלה בלטה מניית רמי לוי , שצללה ב-12% בעקבות פרסום הדוחות, וזאת לאחר שהמשקיעים זיהו את המגמה השלילית בתוצאות הרבעון הרביעי, שבאו לידי ביטוי בשחיקת הרווח התפעולי ולמרות שיפור ברווח הנקי בהשפעות חד-פעמיות שאינן קשורות לפעילות השוטפת. מאז המניה לא התאוששה, והיא משלימה תוך כשבוע וחצי ירידה של כ-16% בערכה ומשקפת לרשת שווי נוכחי של פחות מ-2.3 מיליארד שקל.

עליות דו ספרתיות במניות רשתות
 עליות דו ספרתיות במניות רשתות

מניית שופרסל  נשחקה בכ-7% מאז פרסום דוחותיה לפני שבועיים, ויקטורי  ירדה כ-5% תוך שלושה שבועות מאז פרסום הדוחות וטיב טעם , שפרסמה את הדוחות זמן קצר לפני פסח, נחלשה בשיעור דומה מאז (5%). בפרספקטיבה רחבה יותר ובהתאם לשיפור במצב השוק, מניות הרשתות, ובראשן שופרסל, נהנו בסך הכול משנת תשואות מוצלחת בסיכומה של 2017.

זו כאמור, בלטה בעיקר אצל שופרסל, הרשת הגדולה בישראל, שמנייתה זינקה ב-65%, והגיעה לרמות שיא חדשות והצטרפה במהלך השנה האחרונה למדד המוביל בבורסה - ת"א 35. זו משקפת כיום לשופרסל שווי של 5.1 מיליארד שקל - רחוק ב-13% (יותר מ-700 מיליון שקל) משווי השיא שלה שנרשם מוקדם יותר השנה.

גם המשקיעים במניית רמי לוי לא התלוננו על תשואה שהתקרבה ל-30% בסיכומה של 2017, בעוד התשואה שהציגה מניית ויקטורי בסיכום שנתי הייתה צנועה יותר ועמדה על כ-7%, כשמניית טיב טעם הציגה מגמה הפוכה, ונחלשה בקרוב ל-20%. גם שלוש שנים לאחור בולטת שופרסל מעל כולן, עם קפיצה של 155% בשוויה, אחרי ויקטורי עם זינוק של קרוב ל-80% וטיב טעם שטיפסה בכ-40%, ואילו רמי לוי מסתפקת בתקופה זו בעלייה של 10%.

שיאן השכר בקמעונאות המזון ב-2017: מנכ"ל שופרסל, אברכהן

שנת 2017 הייתה מוצלחת במיוחד למנהלי רשת שופרסל, ובראשם המנכ"ל איציק אברכהן. אברכהן הוא שיאן השכר של ענף קמעונאות המזון המקומי, עם תגמולים שנתיים בהיקף מצטבר הקרוב ל-6 מיליון שקל. מלבד זאת, הוא גם מימש בשנה האחרונה נתח ממניותיו ברווח של כ-15 מיליון שקל.

שאר ארבעת שיאני השכר בשופרסל, שמכרו גם הם ממניותיהם בשנה האחרונה ברווחים של מיליוני שקלים בודדים כל אחד, הסתפקו בעלויות שכר שנתיות של 2.3-2.7 מיליון שקל כל אחד - כך שעלות ההעסקה של חמשת בכירי הרשת הצטברה ל-15.5 מיליון שקל בשנה שעברה.

שיאני השכר ל-2017
 שיאני השכר ל-2017

אחרי אברכהן התמקם בטבלת שיאני השכר במגזר רמי לוי, שבתפקידו כמנכ"ל הרשת הנושאת את שמו קיבל 3.6 מיליון שקל. גם עלויות העסקת לוי הן "כסף קטן" מסך התגמולים שקיבל מהרשת שנמצאת בשליטתו עבור הנכסים שהיא משכירה ממנו ומשותפיו, בהיקף שנתי מצטבר של כמה עשרות מיליוני שקלים. מלבדו, רמי לוי שילמה 3.6 מיליון שקל נוספים לעשרת קרובי משפחתו המועסקים ברשת.

רשת ויקטורי שילמה בשנה שעברה כ-8.5 מיליון שקל לשלושת בני משפחת רביד, בעלת השליטה בחברה - כ-3 מיליון שקל למנכ"ל אייל רביד ולאחיו אבי רביד, המשמש סמנכ"ל תפעול ופיתוח עסקי, ו-2.3 מיליון שקל לאביהם, חיים (ויקטור) רביד, נשיא הרשת וסמנכ"ל הכספים שלה.

רשת טיב טעם שילמה 4.5 מיליון שקל ב-2017 לחברת הארגז של חגי שלום, המספקת לה שירותי ניהול, כולל שירותי מנכ"ל.