מיילן רכשה את זכויות השיווק לקופקסון הגנרי של מאפי פארמה

מאפי פארמה, שהוקמה ע"י יוצא טבע ד"ר אהוד מרום, חתמה על הסכם שיווק עם המתחרה המרה של טבע, מיילן • עפ"י ההסכם, מיילן תהיה המשווקת של המוצר המוביל של מאפי, שהוא גרסה גנרית של תרופת הקופקסון של טבע

חברת מאפי פארמה, שהוקמה על-ידי יוצא טבע ד"ר אהוד מרום, חתמה על הסכם שיווק עם המתחרה המרה של טבע, מיילן . על-פי ההסכם, מיילן תהיה המשווקת של המוצר המוביל של מאפי, שהוא גרסה גנרית של תרופת הקופקסון של טבע, הניתנת בשחרור מושהה, ולכן אפשר להזריקה אחת לחודש.

קופקסון מוזרקת היום 2-3 פעמים בשבוע, וקיימת גם גרסה להזרקה יומיומית, שהפכה פחות פופולרית עם כניסת המוצר התדיר פחות. טבע השקעה מאמצים רבים בחינוך השוק לצרוך את הגרסה הפחות תדירה, וכך הגנה על עצמה מפני תחרות גנרית במשך כשנתיים, עד שהצליחה מיילן לקבל את האישור למוצר זה באוקטובר 2017. אישור זה כבר פגע משמעותית בהכנסות טבע מן הקפקסון, הן בשל אבדן נתח שוק והן בשל הצורך להוריד מחירים כדי להתחרות במוצר החדש. הכנסות טבע מקופקסון ב-2017 עמדו על 3.8 מיליארד דולר, שהם בערך 17% מהכנסותיה. ברבעון הרביעי אשר בחלקו כבר הייתה תחרות, עמדו ההכנסות על 821 מיליון דולר, ירידה של כ-20% לעומת התקופה המקבילה. טבע אינה מפרסמת מהו הנתח של הקופקסון מתוך רווחיות החברה, אולם בימים היפים של לפני התחרות, הוערך כי מתח הרווחים על המוצר עומד על כ-80% והוא תורם את רוב רוחיה. כיום חלקו ברווחיות הולך ונשחק.

המוצר של מאפי נמצא לקראת כניסה לשלב III של הניסויים הקליניים, ואם יצליח בכך ואכן ישווק באמצעות מיילן, הוא עשוי להיות הקופקסון האטרקטיבי בשוק. עם זאת, אם ישווק במחירי תרופת מקור, ייתכן כי עדיין יהיה לו קשה להתחרות במוצרים שהפכו גנריים.

ומה תרוויח מכך החברה הישראלית? בשלב הראשון קיבלה מאפי 20 מיליון דולר במזומן והיא תקבל נתח מן ההכנסות של מיילן מן המוצר אם וכאשר יאושר. ההסכם כדאי מבחינת מאפי משום שהוא מחבר אותה לחברה שכבר בנתה ערוץ שיווק לקופקסון וגם יודעת לייצר את חומר הגלם.

יצוין כי בעוד היום קופקסון היא התרופה המובילה בשוק הטרשת הנפוצה, הרי שכל סוגי הקופקסון נמצאים תחת התקפה של מוצרים חדשים יותר בצנרת הפיתוח של חברות התרופות.

מאפי פארמה עלתה לכותרות ב-2014-2015 כאשר ביקשה לבצע הנפקה בנאסד"ק אולם בסופו של דבר ויתרה על המהלך (ומשכה את תשקיף ההנפקה באופן סופי לפני מספר שבועות). בשלוש השנים שעברו מאז ויתרה על ההנפקה, בין היתר בגלל מצב השוק ומשום שהחברה הייתה בשלב מוקדם ומצב הפטנטים בשוק הקופקסון נראה לא ברור, הספיקה החברה להשלים ניסוי קליני (שלב II ) מוצלח, לבצע גיוס פרטי של 10 מיליון דולר בהובלת שביט קפיטל, וכן מצב שוק הקופקסון הובהר עם ההפסד של טבע במשפט הפטנטים על מוצר ה-40 מ"ג.

בעלי המניות העיקריים במאפי הם המייסד אהוד מרום, שביט קפיטל, קרן AMoon בראשות מריוס נכט וד"ר יאיר שינדל וכן משקיעים פרטיים.