האם חוזרות הנפקות האג"ח המשקיעות בפיקדונות?

גם דפוזיטיב של יוסי ארד שוב פועלת בכיוון גורם בענף: "הציטוטים שהחברות מקבלות מהבנקים השתפרו, אבל עדיין לא מאפשרים הנפקה"

האם גל הנפקות האג"ח המיועדות להשקעה בפיקדונות בנקאיים בדרך חזרה לבורסה? סימנים ראשונים אפשריים לתשובה זו מגיעים מפעילות חלק מהחברות המקדמות מהלכים אלה, בראשן דפוזיטיב של איש הפיננסים יוסי ארד ושותפו אסף חסון, יחד עם עו"ד ארז רוזנבוך. החברה הוציאה בימים אלה מצגות מעודכנות, לאחר שבערב פסח פרסמה טיוטת תשקיף ודירוג מעודכנים. זמן קצר לפניה הייתה זו חברת גלעד פיקדונות של אפסילון והבנקאי לשעבר שלומי פרידמן, שפרסמה טיוטת תשקיף ודירוג מעודכנים, כל זאת למקרה בו תנאי השוק יאפשרו להן לגייס בזמן הקרוב.

במסגרת זו מבקשת דפוזיטיב לגייס עד 3 מיליארד שקל בריבית משתנה ובמח"מ של כ-6 שנים, ואילו גלעד פיקדונות קיבלה דירוג לגיוס של עד 1 מיליארד שקל בריבית משתנה במח"מ דומה (כ-6 שנים).

גיוסי האגח לפקדונות בנקאיים הבולטים העומדים על הפרק
 גיוסי האגח לפקדונות בנקאיים הבולטים העומדים על הפרק

בהנפקות אלה, רווחי החברה המנפיקה נגזרים מהמרווח בין הריבית שאותה התחייבה לשלם למחזיקי האג"ח, לבין הריבית הגבוהה יותר שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים.

אג"ח מסוג זה המונפק באמצעות חברה ייעודית (SPC) ומציע למשקיעים חשיפה לבנקים המובילים בישראל בפרופיל סיכון נמוך, כבר הונפקו במחצית השנייה של 2017 על-ידי אפסילון ופרידמן. זמן קצר לאחר ההנפקות שביצעו אפסילון ופרידמן ולאור ההצלחות באותם גיוסים, ביקשו שחקנים נוספים להצטרף לגל ולגייס חוב בצורה דומה, במה שנראה בתחילת 2018 כתחילתו של גל הנפקות מסוג זה.

אולם, שינוי בתנאי השוק ובהתאם ציטוטי ריבית במרווחים לא אטרקטיביים שהתקבלו מהבנקים, קטע את התוכניות של הפעילים השונים. כעת אותן חברות מקוות לנצל שינוי כלשהו בציטוטים שהן מקבלות מהבנקים, בהם תלויה הצלחת ההנפקה.

אחד הפעילים בשוק אמר היום כי "הציטוטים שאותן חברות מקבלים מהבנקים עדיין לא מאפשרים הנפקה, אבל הם השתפרו במעט לעומת מה שהיה בתחילת השנה. ואם יחול שיפור נוסף, הוא יאפשר לאותן חברות להתקדם במהרה עם ההנפקות".

הניסיון כעת להתקדם עם אותן הנפקות מגיע כשעל הגדר יושבים שחקנים נוספים הממתינים לעיתוי הנכון.

בין אלה עלתה לכותרות חברת אודם מימון של איציק בצלאל, לשעבר מנכ"ל מגדל חיתום, יחד עם דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים; משה ברקת, לשעבר יו"ר הפניקס, וצבי ברק.

אודם כבר ניסתה לגייס בתחילת השנה, ואף נהנתה מביקושים גבוהים, אולם ציטוטי הריבית שקיבלה בהנפקה היו גבוהים באופן שלא איפשר לה לסגור את ההנפקה ללא הפסד.

עוד בתחום, לפני כחודש פרסמה חברת פ.י.ס - פיקדון ישראלי סחיר, של הפיננסיירים מוטי מערבי וערן פוקס, את המסמכים הרלוונטיים לצורך גיוס של עד 1.5 מיליארד שקל במח"מ של כ-7 שנים, שיופקדו בפיקדונות שקליים צמודים למדד.