בימ"ש בארה"ב חייב את אפל לשלם 500 מ' ד' על הפרת פטנטים

חברת VirtnetX טענה כי אפל הפרה את זכויותיה על 4 פטנטים בתחום התקשורת המאובטחת והשתמשה בהם ב-FaceTime, ב-iMessage ובשירות ה-VPN שלה • אפל הכחישה את ההאשמות

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילומים: רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילומים: רויטרס

חבר המושבעים בבית המשפט הפדרלי בטקסס הורה לאפל לשלם חצי מיליארד דולר לתאגיד ההחזקות VirtnetX, לאחר 8 שנים של מאבק משפטי. VirtnetX טענה כי אפל הפרה את זכויותיה על 4 פטנטים בתחום התקשורת המאובטחת והשתמשה בהם ב-FaceTime, ב-iMessage ובשירות ה-VPN שלה. אפל הכחישה את ההאשמות.

לפי דיווח של אתר החדשות Bloomberg, לאחר החלטת המושבעים ביום שלישי האחרון, מניית VirtnetX זינקה ב-44%. מניית אפל , המכניסה מאות מיליארדי דולרים כל שנה, נותרה כמעט ללא שינוי.

המחלוקת בין אפל ו-VirnetX התגלגלה בין בתי משפט מאז 2010. ב-2016 בית המשפט חייב את אפל לשלם 600 מיליון דולר לתובעת, אך פסק הדין בוטל על-ידי שופט. בפסיקה האחרונה, חבר המושבעים הורה לאפל לשלם לחברה 300 מיליון דולר, אותם השופט הגדיל ל-440 מיליון דולר, באוקטובר 2017.

בעקבות הפסיקה, מנכ"ל VirnetX, קנדל לארסון, מסר הצהרה בה ציין כי זו היא הפעם השלישית בה בית המשפט פסק לטובתם בתביעה נגד אפל. לטענתו, הסכום הגבוה היה מוצדק, כי הוא אמור לייצג את ההכנסות של אפל מהמוצרים בהם נעשה שימוש בפטנט.

עם זאת, ייתכן כי VirtnetX לא תראה את הכסף בסופו של דבר: עצם תקינותם של הפטנטים מוטל בספק, והם עומדים כרגע לדיון בבית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון, זאת לאחר שוועדת הפטנטים והערעורים קבעה שהפטנטים אינם תקפים.

בשנה שעברה אתר החדשות Ars Technica דיווח כי VirnetX היא מה שנחשב "טרול של פטנטים". למרות שהיא מציעה מספר מצומצם של מוצרים, כגון מערכות תקשורת מאובטחת, הרוב המוחלט של הכנסותיה מגיע מפסקי דין בתביעות פטנטים. ב-2010 החברה קיבלה תשלום של 200 מיליון דולר ממיקרוסופט בגין הפרת פטנטים.